skillbill Skrevet September 23, 2008 Skrevet September 23, 2008 I går hadde vi en Toyota Prius Hybrid inne på jobben. Bilen blei jo bare kjørt ut/inn og frem/tilbake i lokalet, så man fikk dessverre ikke dannet seg et grundig inntrykk av hybriden. Det første man merket var jo selvfølgelig lyden, da vi gasset på litt hørtes den ut som en tivoli-radiobil på overdrive Personlig kommer jeg ALDRI til å kunne vende meg til en slik type bil, og da spesielt med tanke på lyden. Hva mener folket om disse bilene? Er det noen her inne som eier en hybrid eller har såpass erfaring med en slik type bil at de kan gi en litt grundigere innføring?
fish Skrevet September 23, 2008 Skrevet September 23, 2008 OT; men 9 min og 20 sek ut i denne får du høre en mening om Prius. http://www.youtube.com/watch?v=1uwOL4rB-go
Deep Dish Skrevet September 23, 2008 Skrevet September 23, 2008 Denne hybriden er det vel ingen her inne som har sagt nei takk til: http://www.dinside.no/motor/bil/nyheter ... 87528.html
Frode D Skrevet September 23, 2008 Skrevet September 23, 2008 Jeg har kjørt en del hybrid i det siste (mamma har Prius). De er ikke så galne å kjøre. Og du hører jo ikke motoren når du kjører sakte og med lite gass Men lyden du beskriver syns jeg er litt merkelig.. Høres vel igrunn bare ut som en standard toyota med liten motor..
skillbill Skrevet September 24, 2008 Forfatter Skrevet September 24, 2008 Okei. Så det er ikke allverdens "kraft" i disse hybridene? Den nye bmw7-serie hybriden skulle vist ha greit med krefter:D Men den blir jo ganske dyr. Men det er vel som alt annet avhengig av motor hehe. Hovedpoenget med disse hybdridene er jo først og fremst at de er meget miljøvennlige, og billige i drift? Men hvordan er det med krefter mtp. en bil oppnåelig for mannen i gata? Jeg gidder hvertfall ikke subbe rundt som en lada bare for å være miljøbevisst!
Gunnar Skrevet September 24, 2008 Skrevet September 24, 2008 Jeg gidder hvertfall ikke subbe rundt som en lada bare for å være miljøbevisst! Etter sigende er man ikke engang særlig miljøbevisst - kun gjerrig på bensinpenger. Livsløpsberegninger på Prius ser ikke ut til å komme den til gode akkurat, og det er jo det som gjelder, ikke bare utslippene akkurat mens eieren triller rundt med den. Har sett sammenligninger med svære amerikanske SUVer hvor disse viser seg å være mer miljøvennlige etter produksjon, bruk og destruksjon. Hadde vært morsomt å vite om det stemmer.
rolfi Skrevet September 24, 2008 Skrevet September 24, 2008 <3 Jeg har en oppfatning av at ALLE som kjører Prius føler de er mer menneske enn andre, og ser stygt på alle som kjører "slike kun-bensin eller kun-dieseldrevne miljøsvin". De skulle visst hvor miljøvennlig det var å lage det de kjører rundt i. Folk med prius kjører også alltid 10 under fartsgrensen og tror at alle har vikeplikt for de når de rygger. Hybridbiler i seg selv er en fin ting, for all del. Men ikke Prius. Greit det er image, ser jo på hele "bilen" at den skriker "JE ER MILLJØVENNLIG JE". Men det hjelper ikke, den er grusom og teit. Jeg kjører heller Lada Samara, eller Polski Fiat resten av livet, enn en prius.
Frode D Skrevet September 24, 2008 Skrevet September 24, 2008 Priusen går ikke så dårlig til å ha rett over 100 hester + elektromotor altså.. Men nå er den best egnet til byjøring o.l., siden den i lav fart i hovedsak bruker elektromotoren. Og gjerrig på bensin er den vertfall!
skillbill Skrevet September 24, 2008 Forfatter Skrevet September 24, 2008 Jeg gidder hvertfall ikke subbe rundt som en lada bare for å være miljøbevisst! Etter sigende er man ikke engang særlig miljøbevisst - kun gjerrig på bensinpenger. Livsløpsberegninger på Prius ser ikke ut til å komme den til gode akkurat, og det er jo det som gjelder, ikke bare utslippene akkurat mens eieren triller rundt med den. Har sett sammenligninger med svære amerikanske SUVer hvor disse viser seg å være mer miljøvennlige etter produksjon, bruk og destruksjon. Hadde vært morsomt å vite om det stemmer. Ok, er det noe jeg har misforstått da? For jeg har alltid trodd at hovedpoenget med hybridene er at de er meget miljøvennelige? kontra bensin og diesel...
Andreas1 Skrevet September 24, 2008 Skrevet September 24, 2008 Jeg kjørte en nesten helt ny Prius som leiebil noen tusen kilometer nå nylig. Det mest positive først; Veldig fin inn/utstigningshøyde på forsetene og god benplass i baksetene. Fascinerende teknologi, men må innrømme at jeg tviler sterkt på miljøgevinsten og privatøkonomien hvis/når man skal bytte ut batteriene. Forbruket tiden jeg hadde bilen endte på ca 0,5 liter på mila og jeg ble faktisk overrasket at den hadde såpass forbruk, men så er den nok heller designet for mer miljøvennlig bykjøring hvor den kan gå mer på strøm enn langkjøring hvor bensinmotoren må hjelpe til. Morsomt å kjøre i bykø da forbruket i følge computeren var på latterlige 0 til 0,2 l/mil, men ikke like morsomt at den hørtes ut som en av sporveiens trikker i coupeen. Lenge leve radio og cd-spiller! Den får "+" for praktisk inntigningshøyde, automat, cruisecontrol og keyless-go og hadde jeg pendlet i køkjøring hver dag og hatt hovedkjøringen min i bysentrum kunne jeg nok vurdert en slik, men ikke med kjøremønsteret jeg har pr idag. Følte bilen måtte presses for å holde trafikken noen ganger, med det resultat at snittforbruket føk rett til himmels og da finnes det morsommere biler med samme forbruk. Det er nok en egen "state of mind" å kjøre slike biler og jeg bare vet at de som har disse bilene er de som ikke akselerer opp etter å ha svingt ut på storveiene og slik... Likte den ellers relativt godt, men den er utrooooooooooolig kjedelig å se på, kjedelig å kjøre, kjedelig å ha stående i oppkjørselen og svært trolig like kjedelig å eie. Jeg tror jeg kan gå så langt i oppsummeringen som å si at den ga meg absolutt intet og at den gjerne må være den mest kjønnsløse og usexy bilen jeg har kjørt... Så om jeg kunne hatt en slik bil? Tja, som sagt om kjøremønsteret hadde sagt det fornuftig, men ellers; No way, Josê...
Sir Hofstad Skrevet September 24, 2008 Skrevet September 24, 2008 Hvor ble det av testen med Prius og 520?
Der Barockengel Skrevet September 24, 2008 Skrevet September 24, 2008 Ok, er det noe jeg har misforstått da? For jeg har alltid trodd at hovedpoenget med hybridene er at de er meget miljøvennelige? kontra bensin og diesel... Målet med hybridbiler er vel; *Bruke lite drivstoff pr. kjørt distanse.*Vise myndigheter og miljøorganisasjoner at bilprodusentene tar mijøutfordringer på alvor.*Være en showcase for bilprodusentenes know-how. Hvis du ber meg om å rangere listen over i prioritert rekkefølge, kan du gjerne snu listen opp-ned. Det Gunnar er inne på i innlegget sitt, er det totale miljøregnskapet - dvs. hvor stor miljøbelastning en bil står for når man inkluderer alt fra produksjon, bruk til skroting/resirkulering. Dette har det vært gjort endel undersøkelser på, og her kommer Prius rimelig dårlig ut.
Der Barockengel Skrevet September 24, 2008 Skrevet September 24, 2008 Hvor ble det av testen med Prius og 520? Times online har svaret!
skillbill Skrevet September 25, 2008 Forfatter Skrevet September 25, 2008 Andreas1: takk for flott analyse og tilbakemelding! tror nok ikke at disse hybridene kommer til å slå an, men noen mener jo at dette er biler for fremtiden:(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå