Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg har skrevet i en del lignende diskusjoner før så har jeg prøvd en Lexus GS450h med en kraftig V6 bensin + elektromotor. 1,9 tonn bil som klarer 0-100 km/t på 5,9 sek og skyver like bra videre opp over 100 km/t, uten et eneste gearskift (trinnløs gearing).

Synes hybrid i en så stor bil var genialt! Brukte tydelig mye mindre bensin en tilsvarende spreke og store biler, behagelig at det er helt stille når man bare triller sagte bortover og mye kraft fra el-motoren! I tillegg så er det ganske fin lyd fra bensinmotoren når man trykker på litt. Når det blir snakk om slike dimensjoner så er det med en gang mye større marginer å hente enn på en liten Prius som konkurrer mot biler som uansett ikke bruker enorme mengder drivstoff.

Prius er ikke akkurat en bil jeg kunne tenkt meg heller, slik at det er sagt!

Ang. baterier o.l. så jobbes det jo også mye med å lage baterier som er kraftigere, holder lengre og ikke minst som er (mer) miljøvennlige å produsere og resirkulere!

Skrevet
Hva skjer den dagen da batteripakkene på disse bilene tar slutt?

Må jo koste flesk å få bytta noe sånn!

Og hvor gjør man av restene av de gamle batteriene?

Vi må anta at Toyota har tilfredsstillende returordninger for batteripakkene - uten at vi har hørt særlig mye om dette. :?

Batteripakken hører vel også med inn under den delen av bilen Toyota gir 7 års garanti på. Ironisk nok er vel også 7-9 år den tiden en moderne bil er ment å vare. :roll:

Interessant nok er vel Priusene som leveres for det norske markedet ikke godkjent for å trekke tilhenger. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...