Saltkjelen Skrevet September 23, 2008 Skrevet September 23, 2008 Jeg vuderer å handle noen bildeler fra Italia, men hva kommer i tilleggskostnader utenom frakt til Norge..? 25% mva? Etter det jeg har skjønt er det vel ikke toll på bildeler.. Seriøse svar! Ønsker ikke usikre svar som kan koste meg flere tusen ekstra enn det ville ha kostet her hjemme..
Der Barockengel Skrevet September 23, 2008 Skrevet September 23, 2008 Riktig - ikke toll på bildeler, men 25% mva. på fakturabeløp (dvs. også på fraktkostnadene). I tillegg betaler du normalt et fortollingsgebyr til befrakter, vanligvis på NOK 100-150. Ved bestilling av større forsendelser som ikke distribueres av Posten i Norge, kan det være lurt å sjekke fraktselskapets distribusjonsrutiner og leveranseruter i ditt nærområde - men dette gjelder særlig for dem som bor i utkantstrøk, og som må få varene levert til privatadresser. Seriøst svar.
Saltkjelen Skrevet September 23, 2008 Forfatter Skrevet September 23, 2008 Tusen takk. Da ble det straks litt lettere å beregne hva det hele vil komme på! Igjen, tusen takk..
Der Barockengel Skrevet September 23, 2008 Skrevet September 23, 2008 Bare hyggelig. Lite tillegg: Mange som driver med internasjonalt salg spesifiserer at de ikke vil sende til Italia, evt. at de kun gjør dette dersom varen sendes med firma som UPS eller DHL - visstnok fordi tollbehandlingen inn i Italia kan være meget langsom - jeg har hørt 5 uker nevnt. Jeg har ingen grunn til å tro at det samme gjelder forsendelser ut av landet, men det kan være greit å gjøre noen undersøkelser før du bestiller - for ikke å snakke om verdt å ta med i tilfelle du skulle ønske å returnere noe du har bestilt. Det er ikke hensikten å ta fra deg motivasjonen til å bestille fra Italia, men greit å få avklart ting før du forplikter deg.
Saltkjelen Skrevet September 23, 2008 Forfatter Skrevet September 23, 2008 Bare hyggelig.Lite tillegg: Mange som driver med internasjonalt salg spesifiserer at de ikke vil sende til Italia, evt. at de kun gjør dette dersom varen sendes med firma som UPS eller DHL - visstnok fordi tollbehandlingen inn i Italia kan være meget langsom - jeg har hørt 5 uker nevnt. Jeg har ingen grunn til å tro at det samme gjelder forsendelser ut av landet, men det kan være greit å gjøre noen undersøkelser før du bestiller - for ikke å snakke om verdt å ta med i tilfelle du skulle ønske å returnere noe du har bestilt. Det er ikke hensikten å ta fra deg motivasjonen til å bestille fra Italia, men greit å få avklart ting før du forplikter deg. Neida, du tar ikke bort motivasjonen til å handle. Jeg tror imidlertid det lønner seg dersom man drar på en ferie til de forskjellige landene og handler da. Fant ut at det kom på drøye tusenlappen mindre enn det det ville ha kostet her hjemme, så da vil jeg heller velge å spandere på meg den og bestille hos KOED - hvor jeg i senere tid kan reklamere (på en langt enklere måte) dersom det er noe jeg ikke er fornøyd med eller noe galt med varen.. Igjen, takk for opplysende informasjon..
Der Barockengel Skrevet September 23, 2008 Skrevet September 23, 2008 Det er sjelden noen ulempe å ha norsk kjøpslov å støtte seg på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå