740d Skrevet September 25, 2008 Skrevet September 25, 2008 Dette som Fredrik påpeker her er vel et godt eksempel på økonomenes sterke styring i dagens bilverden. Det finnes vel ikke noen logisk forklaring på hvorfor en identisk arbeidoppgave, f.eks. skifte av diseselfilter, skal være dyrere for kunden på en 730d sammenlignet med en 530d, når filtrene er identiske og er like lett å bytte. Men økonomene bryr seg mindre om den logiske sammenhengen og rettferdighet i denne sammenheng, det er å sanke inn penger som er hovedoppgaven for dem. For meg er det leit å se hvilken retning dette har ført oss de siste årene, jeg trives bedre i de bilene som ble designet og engineerd før økonomene, mote-designerene og en del underlige miljø-forkjempere fikk så mye makt som vi ser i dag. Uten å bli helt nostalgisk vil jeg hevde at de nye gutta ikke rekker gamle-gutta til knærne, når Claus Luthe og Eberhard von Kuenheim var på topp, utviklet man bilmodellene som jeg liker best, totalt sett. Økonomene og designerene synes selvfølgelig jeg er på villspor, men jeg aner en lysning i horisonten med den nye 7-eren (F-01) og tror vi får se igjen flere klassiske BMW-elementer i tiden som kommer.
S.Arnesen Skrevet September 25, 2008 Skrevet September 25, 2008 Er så heldig å ha en far som har vært mekaniker nesten dobbelt så lenge som jeg har vært her på jorda, så jeg har hittils aldri trengt å benytte meg av verksted tjenester (Med unntak av en 4-hjulskontroll), men så har jeg aldri hatt noen nyere bil enn min nåværende e46. e46'en er en såpass gammel modell (pre-faceilift), at jeg tar meg den friheten av å gjøre alle reperasjoner og servicer selv. Mye penger å spare, får ikke komplett servicehefte, men mener selv at en hel perm med kvitteringer fra alt som blir gjort er mer enn godt nok....
Hakon Skrevet September 25, 2008 Skrevet September 25, 2008 Grunnen til at det er dyrere å ha en 7-serie på service enn en 3-serier er at lure blå-russ har regnet ut at det lønner seg for bedriften. Om det taes høyde for at verkstedet mister kunder etterhvert som bilen taper seg i verdi og selges videre til mindre pengesterke kunder kan man jo lure på... Kanskje det hele har noe med tradisjon å gjøre? I gammledager var de dyre bilene vesentlig mer avanserte, og krevde mer tid og dyrere deler. Dette er kanskje en tradisjon som videreføres selv om bilene langt på vei er like? Ren spekulasjon selvfølgelig..
oddis Skrevet September 25, 2008 Skrevet September 25, 2008 Jeg tror også at det er litt tradisjon i denne tendensen, enda det nok også er riktig at de regner med å miste en 7 serie eier tidligere enn enn 5 serie eier, og ergo må kompensere med mer kronasjer. Blårussen er smarte dem, men det eneste de ser er profitt, og dere kan jo selv se hvordan BMW har blitt med blått amerikansk styre... (videre kommentar ville blitt for skarp).. Alt koster idag dessverre, og nyere bil er bare forbeholdt de som har råd til de sinnsvake vedlikeholdskostandene. Holder man seg før 1999/2000 årsmodeller har man iallefall en sjans til å fikse det meste selv med litt oppgående hode. Røft regnet har jeg skrudd E30, E34, E36 og E46 for ca 600 000kr (overslagsregning), om jeg skulle tatt verkstedpriser.. Og da er ca 350-380 av dem på min egen 20 lappers E30....
Andreas1 Skrevet September 26, 2008 Skrevet September 26, 2008 Kan jeg få spørre hva som er galt med blårussen det stadig vekk refereres til i forumet her? Er det individuelle uttalelser eller er det rødrussens manglende selvstendighet som taler?
E46Johnny Skrevet September 26, 2008 Skrevet September 26, 2008 Vil vell tro og mene at blåruss er en tale måte som brukkes når økonomene får bestemme for mye. Konstruksjons ingniørene må ta kompromisser de helst ikke ville tatt og lignende. Har lest at i England blir rep prisen redusert med et hvist antall prosent når bilen har pasert 4 år for at kunden ikke skal flykte fra merke verkstedene, Men så har de også konkuranse fra en rekke frittstående merke spesialister, noe som heldig vis ser ut til å komme her og. Et eksempel er Moe Auto i Stavanger.
oddis Skrevet September 26, 2008 Skrevet September 26, 2008 Vil vell tro og mene at blåruss er en tale måte som brukkes når økonomene får bestemme for mye. Konstruksjons ingniørene må ta kompromisser de helst ikke ville tatt og lignende. En veldig god oppsummering av begrepet. Ingenting galt med blåruss rent isolert, men i bilsammenheng kan det fort bli et anstrengt tema.. Det står ikke "soul & passion" på framsiden av økonomibøkene, for å si det sånn..
Sir Hofstad Skrevet September 27, 2008 Skrevet September 27, 2008 Dette som Fredrik påpeker her er vel et godt eksempel på økonomenes sterke styring i dagens bilverden. Det finnes vel ikke noen logisk forklaring på hvorfor en identisk arbeidoppgave, f.eks. skifte av diseselfilter, skal være dyrere for kunden på en 730d sammenlignet med en 530d, når filtrene er identiske og er like lett å bytte. Men økonomene bryr seg mindre om den logiske sammenhengen og rettferdighet i denne sammenheng, det er å sanke inn penger som er hovedoppgaven for dem. For meg er det leit å se hvilken retning dette har ført oss de siste årene, jeg trives bedre i de bilene som ble designet og engineerd før økonomene, mote-designerene og en del underlige miljø-forkjempere fikk så mye makt som vi ser i dag. Uten å bli helt nostalgisk vil jeg hevde at de nye gutta ikke rekker gamle-gutta til knærne, når Claus Luthe og Eberhard von Kuenheim var på topp, utviklet man bilmodellene som jeg liker best, totalt sett. Økonomene og designerene synes selvfølgelig jeg er på villspor, men jeg aner en lysning i horisonten med den nye 7-eren (F-01) og tror vi får se igjen flere klassiske BMW-elementer i tiden som kommer. Vi på Bosch verksted har VEL så godt serviceskjema på slike biler, og koster ikke noe mer. Kjører Castrol og full pakke. Opplever at vi bruker ofte 4 timer på en slik full service, og det får vi ikke betalt for engang, tror ikke det er billigere utenlands snart.
Søreng Skrevet September 27, 2008 Skrevet September 27, 2008 kan jo nevne at det blir gjort akkurat det samme i dekk bransjen... de som satt i kassa bestemte pris etter personens bil å alt det der... så sån er livet... så neste gang du skal handle dekk, må du låne nabo damas fiesta, å få kjøpt å lagt om dekkene... hehe Iom. at jeg jobber i dekkbransjen vil jeg forsvare dette litt.. Men jeg kan jo ikke svare for alle, kun oss selv.. Vi ser på bilen og anbefaler dekk til biltypen! Vi tvinger ikke på noe som helst, men ANBEFALER.. Det er jo igrunnen bare logikk at om du kjører en BMW med litt motor bør du ha dekk som er bedre enn enn fiesta 1.1 liter da denne trolig aldri vil slite like mye på dekkene, da som oftest disse to har forskjellige kjøregrupper/slitasje. Men det gjenspeiler seg igrunnen bare i det vi snakker om her i tråden om verkstedregninger og det jeg sa tidligere i tråden. Det forbauser meg hver eneste gang det kommer inn en kunde med bil til gjærne 6-7-8 hundre tusen kroner og skal ha de billigste dekkene som er å få tak i, og hopper himmelhøyt dersom han passerer f.eks 6000 for dekkene til sin bil.. Jeg synes rett og slett at dette blir tåpelig.. Da er det jo nesten snakk om "show off" synes jeg, da du har lånt max av det banken gir deg og kjøpt deg ei feit skute som du akkurat har nok til å betale avdragene på, men ikke råd til å kjøpe dekk (eller ta service).. Det er helt klart at det er forskjeller på biler til 30.000,- og biler til 300.000,- for å ta et eksempel.. I dette overfladiske landet er det desverre slik at veldig mange ser på deg etter hva du kjører, hva du har på deg osv... Mange prøver da å leve et overfladisk liv som de egentlig ikke har råd til.. Jeg synes dette blir litt feil.. Nå har jeg sikkert tråkket mange på tærne tenker jeg og avslutter med en liten sammenligning.. Det er som i det meste du kjøper her i verden forskjeller på dyrt og billig.. Kjøper du et monstersvært hus stor hage, gjærne basseng etc er det klart at boutgiftene er dyrere enn et lite nusselig hus på landet. Kjøper du dyr bil er det klart at den koster mere å ha enn enn billig bil, kjøper du en dyr bukse må denne gjærne på rens kontra en billig joggebukse du bare kaster uendelig inn i vaskemaskinen.. Jeg mener også at det er tåpelig at den samme delen skal koste mer til f.eks 730d enn 530d, men da er det igjen kanskje vanskeligere/mer arbeid å skifte på en 7-serie kontra en 5-serie? Jeg mener det her helt logisk at vedlikeholdsutgiftene står i stil til kjøpssummen. Og at folk desverre ikke skjønner dette er jo litt synd Takk for meg
skisseper Skrevet September 27, 2008 Skrevet September 27, 2008 du får sagt det søreng Jeg vil også slenge til ungdommer som nettopp har fått lappen og f.eks kjøper seg en 520 til 20-30 lapper, uten å tenke på at bilen drikker oppunder litern på mila og du kan bare glemme å ha den på verksted for å fikse noe! (dyrt og bortkastet) Bare et eksempel, men når jeg sier hvor mye jeg eventuelt skal ha for bilen min ved et salg så sier de som regel at "det var ikke så ille, en slik skal jeg kikke på" så forteller jeg dem hvor mye en slik bil koster meg i året med drivstoff og vedlikehold (uten å ha den på verksted) da lander de som regel på en golf, en gammel audi eller noe annet som er limt sammen. Så det er som du sier. folk er veldig opptatt av "status" og da tenker jeg spesielt på ungdommer som skal ha seg ei "showoff" tralle som de kan kjøre fjortisser i helga med. Det syns jeg blir for dumt når man er student uten inntekt og straks det skjer noe med bilen må den parkeres! Det gjelder sannsynligvis ikke så mange bimmers-medlemmer, men det fins flere av de jeg beskrev her på bygda!
Gunnar Skrevet September 27, 2008 Skrevet September 27, 2008 Har full forståelse at en dyrere og mer avansert bil vil føre til økte opplæringskostnader på personell og dyrere utstyr for å kunne serve denne bilen, men synes allikevel det er feil å bruke denne som melkeku for de rimeligere modellene. Jeg har også forståelse for høyere timekostnad på bilene som krever mer avansert utstyr. Dette går jo begge veier, må verkstedet kjøpe inn diagnoseutstyr til 2 millioner, så er det ikke rettferdig at de med enkle biler som ikke trenger dette utstyret skal betale for det. Men det som gjør at prisoppsettet til disse danskene slår HELT feil ut, er at de kun kategoriserer på merke. Da ender man opp med at de eldste A8ene (som vel er 13 år nå?) vil koste det samme å ha på verksted som helt nye A8er, eller mer enn en helt ny Golf for den saks skyld, selv om den krever dyrere diagnoseutstyr.
Grasatfahrer Skrevet September 27, 2008 Skrevet September 27, 2008 ......... Litt avsporing fra debatten .. Men her har dere i dekkbransjen en vei å gå også . det hjelper ikke at dere overpriser skikkelige dekk med 40 -50% . Håper en snart tar inn over seg at det er blitt ganske lett for de fleste å handle dekk over nettet og spare mange tusenlapper. Hadde differansen vært feks 1000 kr +/- for 4 dekk så hadde nok de fleste ikke giddet å handle på nettet . . Det går an å bytte leverandør og/eller importere selv om prisene er for høye i innkjøp. Selv har jeg kjøpt 8 dekk av typen michelin pilot sport til bilene mine i år , ene settet kjøpte jeg via dekkonline da Porsche ikke hadde rette dimensjonen inne og jeg hadde ikke tid å vente . Gjennom PCN får/Fikk en 40% rabatt på Michelin dekka , noe som gjorde at de havnet noen få hundre kroner over pris hos Tirerack ( som pga dollar var ganske gunstig) Sist kjøpte jeg felger og Michelin PS2 dekk gjennom lokal leverandør , de gav meg også over 40% rabatt og matchet prisene gjennom PCN. Pilot sport cup dekka kom på rett under 9000kr i 295-30-18 og 235-40-18 med rabatter .. det er Ok pris det. Skulle nesten tro at rabatter på dekk var noe Bmwccn kunne ha ordnet også med salg gjennom feks forhandler. 40-45% på et godt dekkmerke burde gjøre susen . Dyre biler koster mer å holde selv når det blir gamle ( og rimeligere) Det ser jeg selv på min E34 M5 .. Du kan kjøpe de relativt billig , men de krver ganske mye i vedlikeholdskostnader. Og stort sett så blir det bare værre og dyrer å utsette vedlikehold. 20000kr i året i rent vedlikehold på en slik bil med noen år på baken er relativt rimelig. Dette er noe som mange unge som vil ha slike biler IKKE tenker på da de kjøper dem. Derfor er der mange eksemplar som er ganske dårlig vedlikeholdt.
Søreng Skrevet September 27, 2008 Skrevet September 27, 2008 Kan gjærne svare deg på dette, men føler at dette blir litt vel avsporing fra denne tråden.. Så kan evt ta det opp i en annen tråd
Grasatfahrer Skrevet September 27, 2008 Skrevet September 27, 2008 Ok , laget en egen tråd om det : Dekkdiskusjon fortsetter her
Thomaz Skrevet September 27, 2008 Skrevet September 27, 2008 På Skoda Superb fader`n hadden for noen år siden var det Audi A8 senkesett på.. Kosta halvparten av hva det kosta å handle på Audi enda det var akkurat det samme.. Meget spesielt i grunn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå