Gå til innhold

vanlig å bruke 98 blyfri med blytilsetning på m20b25?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ein 325ix 87mod, ikkje facelift utgaven.. og når eg kjøpte den sa han eg eg skulle bruke 98 med blytilsetning, for bilen hadde gått på det heile tid.. min bror har samme bil, han bruker berre vanlig 95 uten blytilsetning.

takker for svar :)

Skrevet

har det ikkje noko å sei for motoren, viss eg kutta ut dette no? sia den har gått 130 000 med bly?

Kan eg berre ha på 95 og ikkje bry meg om noko?

Skrevet

Riktig svar:

98' blyfri, m/blytilsetning.

(uten blytilsetning, fører til tidligere ventiltikking enn nødvendig..)

Kjører du en E30 sekser med gressklipperbensin, hører du den tikker som en traktor..

Skrevet

og ein ting, har fått ulike svar her.. slike som er usikkre og ikkje veit ke dei skal svare, dei kan LA ver og svare.. har ingen nytte..

:)

Skrevet
så det er riktig slik som eg kjører da med andre ord :)

98 med blytilsetning :)

Da kjører du riktig ja.. :)

Greit, bilen går på 95' uten bt.

Men hehe, du skal ikke gjøre det,

ikke om du foretrekker å ha IX'n din friskest mulig..

Dessuten går 325'en riktig på 98', er noe sløvere med 95'.

Skrevet

manual.jpg

Stilzkin 86': Hvordan i alle dager greier du å få en motor uten bankesensorer til å gå bedre på 98 oktan?

Jeg har fylt så mye som 100 oktan på min uten å merke forskjell.

Når du snakker om ventiltikking uten bly. Hvordan har det seg da at det er samme toppen på e30 med og uten katalysator?

Da hadde de nok utviklet en ny topp som tålte å kjøres uten bly isåfall.

Skrevet

Så lenge motoren ikke er optimalisert for et spessielt oktaninnhold så går ikke bilen bedre på 98 vs 95 f.eks.

Skrevet

Du kan kjøre blyfri bensin på BMW motorer helt ifra 60 tallet..

Men M20 har ikke bankesensor så ikke bytt til 95 oktan hvis den er justert til å gå på 98 oktan.. Da kan du få tenningsbank.

Skrevet

Da ber jeg sårt om ikke enda en slik debatt! : ) Dette gjelder ALLE BMW motor helt fra 60 tallet, følgende;

98 eller 95 UTEN blytilsetning. En E30 skal ha 98Oktan, uten blytilsetning.

Myter myter myter, jada, fint er det med noen, men at man skal ha blytilsetning på en meget flott bil som E30 er tullball. For de av dere som nekter og overhodet ikke vil tro meg, foreta ett søk på BMWCCN forumet, for ett år siden (tja, om jeg ikke husker feil) så var det en meget (!) stor debatt rundt akkurat dette. Jeg er ingen vitenskapsmann, men du lærer en del av og lese den tråden. (Vet at CCN forumet er uoversiktelig, men men : ) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...