Gå til innhold

"Sjømanns tråden"


Espen^^
 Share

Anbefalte innlegg

Spennende lesing! Veit ikke helt om den gjelder, men har vært på "båt" som lå til land for ombygging.

Boligplattform som skulle ut til et oljefelt som jeg ikke husker navnet på:

"Haven" i Eydehavn, like ved Arendal. 4 bein som kunne kjøres opp og ned. Noen som har jobba på den? Mener den har gått ut nå.

Forresten. Er lærling som industrimontør nå, veit dere om det er no muligheter for jobb i dette yrke på plattform?

Er industrimontør det samme som industrimekaniker? Isåfall er det nok å gjøre i Nordsjøen.

Å jobbe med bygging av offshoreinstallasjoner er et godt utgangspunkt for å komme offshore.

Jeg jobbet for Aker Solutions tidligere, der var det ikke uvanlig at verftsarbeiderene ble med riggene offshore for å fullføre dem.

Vi hadde serviceavtaler offshore også, så jeg fikk fortsette å jobbe offshore etter at riggen vi hadde bygd var "ferdig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg synes det å være maskinist ser ufattelig kjedelig ut, sitter jo bare inni kontrollrommet og drikker kaffe :P

Det er ikke å legge under en stol at på bl.a supply er det mye av denslags.

1 stk maskinist på vakt, og man får knapt lov til å forlate kontrollrommet. Nå har jeg heldigvis sluppet sådan tilværelse hittils, men til gjengjeld er jeg ofte på brua, da det alltid er kaffe og pratsjuke folk der oppe.

Så lenge alt ruller og går så er det ingen vits å ikkje gjere noko anna enn å drikke kaffe ;) Kommer sjølv fra ein lang familie med sjømenn - og har sjølv jobbet som "motorpasser" i sommerferier med min far på lokalferjer/lastebåter.

Men ser det, at det er ein jobb eg ikkje kunne tenkt meg - er ikkje laget for å sitte og sjå på tv og drikke kaffe mesteparten av dagen og jobbe overtid om natten. Men det igjen kommer ann på om du kan drive vedlikehold/service av maskinene under drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorpasser er jo på småbåter, hvor man knapt har mulighet/lov til å skru på noe som helst.

På de båtene jeg har vært på har du kun tid til kaffe når du tar deg tid til kaffe. Noe enkelte selvfølgelig føler de kan gjøre hele tiden.. :roll:

Man styrer sin egen hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Spennende lesing! Veit ikke helt om den gjelder, men har vært på "båt" som lå til land for ombygging.

Boligplattform som skulle ut til et oljefelt som jeg ikke husker navnet på:

"Haven" i Eydehavn, like ved Arendal. 4 bein som kunne kjøres opp og ned. Noen som har jobba på den? Mener den har gått ut nå.

eytmfdykvepl11n9oomj.jpg

lhmmwn22v1l2dz5m9t12.jpg

imtbqlm0etd8yvwmic57.jpg

s0b9k6oq6qw8ik5qxy6d.jpg

Forresten. Er lærling som industrimontør nå, veit dere om det er no muligheter for jobb i dette yrke på plattform?

Den kan vel kalles båt om den er selvgående/har thrustere :-)

Den ligger her ute på Ekofisk komplekset nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig på utplassering på en av Subsea båtene til Østensjø, men skolen fikk ikke tak i nok plasser til alle 3 klassene, så da måtte våres klasse bli igjen hjemme. Kjipt når jeg skaffet plass selv. Så nå skal vi ut 1.februar, etter at vi har søkt lærlingsplass.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...