Wolfeh Skrevet September 28, 2008 Skrevet September 28, 2008 Hei, tenkte jeg skulle gå til anskaffelse av Xenon til min e34. Noen ting jeg bør tenke på? Er det lov? Hva er best? Osv, alt kommer til nytte da jeg er litt grønn på området
larssr Skrevet September 28, 2008 Skrevet September 28, 2008 Er ikke lov med ettermontert xenon hvis du ikke har lyktespyling og automatisk høydejustering. Hva som er best kommer vel litt ann på om du skal ha det til å se fancy ut eller om du virkelig er opptatt av å det beste lyset. 4300k er det som lyser best. Det som er mest hvitt og med størst lysstyrke. 55 watts pærer og ballaster skal lyse 30% bedre enn "vanlig" 35 watt. De aller fleste biler med ettermontert xenon har 6000k og 35 watt.
Wolfeh Skrevet September 28, 2008 Forfatter Skrevet September 28, 2008 Ahh, så da må jeg altså gå til anskaffelse av høydejustering og lyktespyling for at dette skal bli lovlig. Vel nå kjører jeg med H1 55w, syns de lyser ganske dårlig etter min mening. Men jeg vurderer å bytte lykter da det er rust på innsiden av den ene lykten.
Reef89 Skrevet September 28, 2008 Skrevet September 28, 2008 Er ikke lov med ettermontert xenon hvis du ikke har lyktespyling og automatisk høydejustering. husk at man trenger ikke automatisk justering, eneste som ikke er lov er å montere i grøfte lysene. Kun hovedlys. Skal du montere xenon i lang lysene, må du ha BI xenon. fikk selv denne info fra Bergen trafikkstasjon.
larssr Skrevet September 28, 2008 Skrevet September 28, 2008 Er ikke lov med ettermontert xenon hvis du ikke har lyktespyling og automatisk høydejustering. husk at man trenger ikke automatisk justering, eneste som ikke er lov er å montere i grøfte lysene. Kun hovedlys. Skal du montere xenon i lang lysene, må du ha BI xenon. fikk selv denne info fra Bergen trafikkstasjon. Nye regler dette da eller mener du? Alltid vært et krav om automatisk høydejustering..
MariusW Skrevet September 28, 2008 Skrevet September 28, 2008 Stemmer at det er et krav om automatisk høydejustering
diesel_luring Skrevet September 28, 2008 Skrevet September 28, 2008 mener at man må ha høydejustering, men lykte spyler er ikke krav dersom du har "ruglete" linser på lysene slik som e39 har på prefacelift, om du skjønner.
pengelek Skrevet September 28, 2008 Skrevet September 28, 2008 Jeg har ettermontert Xenon lys og da kun i hovedlykter, ikke langlys. Har også høydejustering. Jeg har ihvertfall hørt at det er det man kan bygge om til, om man skal være på rett side av loven.
Reef89 Skrevet September 28, 2008 Skrevet September 28, 2008 Er ikke lov med ettermontert xenon hvis du ikke har lyktespyling og automatisk høydejustering. husk at man trenger ikke automatisk justering, eneste som ikke er lov er å montere i grøfte lysene. Kun hovedlys. Skal du montere xenon i lang lysene, må du ha BI xenon. fikk selv denne info fra Bergen trafikkstasjon. Nye regler dette da eller mener du? Alltid vært et krav om automatisk høydejustering.. Aldri sagt noe om regler, jeg bare ga en info. om det biltilsynet sa til meg!! Jeg spurte di om xenon ombygging før jeg monterte det selv bare får å få ett innblikk av hva som er lov.
larssr Skrevet September 28, 2008 Skrevet September 28, 2008 Er ikke lov med ettermontert xenon hvis du ikke har lyktespyling og automatisk høydejustering. husk at man trenger ikke automatisk justering, eneste som ikke er lov er å montere i grøfte lysene. Kun hovedlys. Skal du montere xenon i lang lysene, må du ha BI xenon. fikk selv denne info fra Bergen trafikkstasjon. Nye regler dette da eller mener du? Alltid vært et krav om automatisk høydejustering.. Aldri sagt noe om regler, jeg bare ga en info. om det biltilsynet sa til meg!! Jeg spurte di om xenon ombygging før jeg monterte det selv bare får å få ett innblikk av hva som er lov. Og jeg bare lurte på om det du mente med innlegget var at det er nye regler. Men som sagt er jeg nær sikker på at det må være automatisk høydejustering.
Raymond Skrevet September 29, 2008 Skrevet September 29, 2008 nå vet jeg ikke om jeg ville stolt blindt på hva di sier på biltilsynet alltid.. er ikke alle stasjoner et sitter habile mennesker på bare så det er sagt.. Har tilåmed fårr beskjed at det er sol med solfilm på sidedører fram opp til 50% mørkere ble litt i tvil da men, om du får di til å skrive det skriftelig å har det med i bilen? stiller du vell litt sterkere om du blir stoppa, da har du jo sjekka ut og fraskrevet deg litt ansvar Mvh Raymond ps: tviler på at noen på biltilsynet har lyst å skrive navnet sitt på et eneste papir mulig foruten regninger
todleif Skrevet September 29, 2008 Skrevet September 29, 2008 Det skal væra automatisk høgdejustering av lysene og lyktespylere. (gjelder nærlys, men ikkje fjernlys) Og so skal lyktene væra godkjent for xenon og xenonsettet skal væra e-merka. Til trådatarter: So det blir nok ulovligt med xenon på din e34. Kjøp deg 2 reflektorer, eit sett med 35w xenon i nærlyset (4300k eller 6000k) og du vil få eit bra lys. (hugs å justere lysene so du ikkje blender andre bilister og ha alltid rene lykteglass!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå