Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Slipp gassen litt før du trykker inn clutchen?

Er mange biler som har det problemet faktisk.. om du trykket clutchen inn i det du går av gassen.. Mondoen til far øker 500rpm!

Men, har ikke det problemet selv, men det er fordi jeg bruker tomgangs motoren på en annen måte..

Jeg slipper den brått ut idet jeg trår inn clutchen. Det er den eneste bilen jeg har opplevd dette på.

Er det flere måter å bruke tomgangsmotoren på?

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg synes M50 har dårligere gassrespons enn både M20 og M30. Respons har ingenting med hvor mye den drar, men hvor kvikt den reagerer på gassen, M50 er ingen vinner der. M52 er enda værre.

Er noe kvikkere respons i B25 enn B20

Skrevet
min 520 m50b20 er blod trege . Må over 4000 om/d før den gidder noe som helst =(

Det er ikke hvor effekten ligger vi snakker om, men hvor lang tid det tar fra du trår på gasspedalen til motoren reagerer.

Og at turtallet synker alt for sakte.

Bimmerlars: Jeg har vanos på min b20, og det skjer ikke noe særlig før 3500-4000 der heller.

Utrolig slitsomt å kjøre med.

Skal nevnes at bilen er ganske tung også. 2 liter med 150hk er nok litt i minste laget uansett.

Skrevet

Er mange biler som har det problemet faktisk.. om du trykket clutchen inn i det du går av gassen.. Mondoen til far øker 500rpm!

Men, har ikke det problemet selv, men det er fordi jeg bruker tomgangs motoren på en annen måte..

Jeg slipper den brått ut idet jeg trår inn clutchen. Det er den eneste bilen jeg har opplevd dette på.

Bruker den til å hjelpe motoren til og gå seg varm.. så lukker den når den er varm.

Hvor er det problemet med at M50en er treg ligger? Står dere og ruser den i fri å irritere dere over at den ikke står på sperra etter 2millisekunder? Når jeg kjører, (bilen står i gir og beveger seg) Så kan jeg clutche brått, og gir ned uten problemer. jeg kan også bare trykke litt på gassen så ruser den seg å jeg kan mose den i et lavere gir fort.

Er det noe dere ikke klarer med deres M50?

Skjer ikke noe spesielt mye før på 4000 på B25 heller. Men har ikke problem med ligge i lavt gir å gi på heller.

http://www.youtube.com/watch?v=gGu00luUPMA

Kamerat sin 325, kjører fra 120-130 i 5 gir. turtall er rundt 3000 :wink:

Skrevet

Bruker den til å hjelpe motoren til og gå seg varm.. så lukker den når den er varm.

Hvordan løses dette i praksis?

Jeg kunne godt tenkt meg å slippe at turtallet øker ved clutching.

Det som plager meg mest med m50en, er at det føles ikke som man har direkte kontroll over motoren. Det er akuratt som den henger litt etter alt du gjør. Jeg ser ingen grunn til at en motor skal henge igjen på turtall.

Når jeg girer opp, henger turtallet igjen, og blir dratt ned når jeg slipper ut clutchen i neste gir.

Det er sånn at det er pinlig å gire mens det er folk i nærheten.

Jeg får heller ikke mellomgasset så raskt som jeg kunne ønske ved nedgiring.

Skrevet

Jeg bruker datasprut, Så det er sånn jeg har løst det :wink:

Men det burde være mulig og få justert med en chip også?

Der det styres, hvor mye den åpner og lukker.

Skrevet

Kan vel ikke være så vanskelig å fatte at en m50 har tregere respons enn en m20...altså ikke tregere aks, svakere osv, men at det rett og slett tar tid før turtallet stiger!

kjenner dette særs godt igjen fra fatterns e46 320DA (ja, en helt annen motor)..Fra du måker inn kickdownen tar det liksom 2 sek før turtallet øker - nesten som om at bilen henger etter deg i alt du gjør, slik som yngvejos sier :)

Skrevet

Hvordan kan du sammenligne en diesel med en bensinmotor? og i tillegg automatgir med en M50? ikke rart M20 føles kvikk ut for deg..!

Jeg lurer veldig på det, fordi jeg ikke merker noe til det. Jeg plages rett og slett ikke, jeg kan mellomgasse som bare det, et touch så er det turtall. Min synker fort i turtall men det er pga. at jeg har gjort noe med det.

Skrevet

Haha, neinei :P Jeg sammenlikner ikke, og har heller aldri prøvd en m20 motor skal jeg være ærlig - jeg stoler ganske enkelt på hva yngvejos skriver om at m20'n har en kvikkere respons enn en m50 motor..

Prøver bare å illustrere hva som menes med dette, da det virker på meg som om noen her inne ikke helt greier å forstå hva som menes med ordet "respons".

Ei heller har jeg skrevet noe om jeg egentlig synes en m50 motor er treg eller ei - jeg bare illustrerte et svært enkelt eksempel på treg respons - eksempelet mitt sier jo ikke noe om at 320DA er treig heller, tvert i mot er den overraskende kjapp (chippet) når den bare begynner å dra!

:)

Skrevet

Har m50b25 uten vanos i min, og den har respons og alt det der som dere sier en m50 ikke har.

Er nå turbo på denne, men den gjør lite nytte ved stillestående gassing og pådrag under 2500 rpm.

Mellom gass er også noe jeg gjennomfører av ymse grunner, og den kommer kjapt ved mellomgass også.

Kjenner igjen noe av problemstillingen her i fra e39'n (520) jeg hadde i fjord, da denne virket temmelig død ved gassing fra tomgang og litt oppover, men dette var en bil med homokasse, så mellomgass ble liksom ikke et tema på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...