Gå til innhold

Min E34 520i M50 "M-sport"

Olelink
 Share

Anbefalte innlegg

Så var vi igang igjen :)

Har ventet på deler, og de kom i dag?

Så nå er motor på plass i bil og remonterings jobben i bilen kan begynne. Venter på oljefilterhuspakning ennå, men mens jeg venter på den kan man jo nesten gjøre ferdig motoren ellers. Ledningsnett, innsug, starter osv. Det meste minus oljefilterhus, dynamo og servopumpe.

Her er ett update bilde:

bg1u1vd2kawyfp9xgbkl.jpg

Fant forresten ett bilde av Jon fra tidligere i prosjektet med pils innabors og klar for jobbing under bilen (masse støv) :P

gonb3h6a58rr1vfgukih.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 235
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Går da fremover, har gjort ferdig så langt som vi kommer nå i dag. Skal å hente ny oljefilterhus pakning i morgen og etter det er det bare siste innspurt av montering igjen :)

I morgen skal vi forresten å hente nybilen til Jon, vet ikke om han har røpet hvilken bil det blir ennå så skal ikke røpe det :wink:

Her er noen bilder fra i kveld:

Her er først ett bedre bilde av det samme som mobilbildet i går viser:

v6bjgv1czsj5i98pasi1.jpg

Underveis i kveld ble det fryktlig varmt i garasjen, så vi måtte ha noe å kjøle oss ned med: :wink:

7kgdhvvne7qkgwheodza.jpg

Og sånn ser det ut nå. Mangler bare oljefilterhus pakning før resten kan settes sammen:

9mr69wnkj10stx7vlu73.jpg

Batteriet skal jeg forresten flytte bak under baksetet (for bedre vektfordeling vettu) :wink:

Nei egentlig mest for å få ett mer ryddig motor rom :)

Hater batteri plasseringa i motorrommet som e34 518, 520 og enkelte 525 har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. det der så gøy ut. kanskje jeg skal gå ut å røske ut motoren i min E34 og. ;)

hvor lang tid bruker du på å ta ut motoren?

Tja, nå er garasjen vi bruker litt for kort i lengden, så vi må drive å flytte bilen frem og tilbake ganske ofte. Så der går det med litt ekstra tid. Vi tar oss også god tid når vi holder på. Mye tøys og tull siden vi har så god tid på oss :P

Men vi brukte vel en kveld fra bilen sto klar i garasjen (med pansret av på forhånd) til motor stod i motorbukk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå begynner vi dog og være ganske rutinert med dette og da. er jo tross alt den tredje e34en på 4måneder vi holder på med. samt at vi har holdt på med m3en din og 750en til din far. så jeg vil nok si at vi kan og skru og vet hva som skal av først og sist. i morgen begynner vi vel på enda en bil som skal ha overhaling. da en e30 med m42 motor. så der er det vel forhåpentlivis god plass. da kan det hende at garasjen ikke blir fult så liten heller når bilen er så liten..

men du S.Hafsmo har vel m60. og det er vel en del trangere der en med m50.. om det er noe som plassen i en e32 750 så har du noe og bryne deg på.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå begynner vi dog og være ganske rutinert med dette og da. er jo tross alt den tredje e34en på 4måneder vi holder på med. samt at vi har holdt på med m3en din og 750en til din far. så jeg vil nok si at vi kan og skru og vet hva som skal av først og sist. i morgen begynner vi vel på enda en bil som skal ha overhaling. da en e30 med m42 motor. så der er det vel forhåpentlivis god plass. da kan det hende at garasjen ikke blir fult så liten heller når bilen er så liten..

men du S.Hafsmo har vel m60. og det er vel en del trangere der en med m50.. om det er noe som plassen i en e32 750 så har du noe og bryne deg på.. :P

Det kan iallefall vi skrive under på :P

Føltes som om vi måtte plukke ned halve motoren bare for å komme til boltene i toppen av kransen rundt gir kassa :P

Og for å kunne plukke ned så mye av motoren, virket det som om vi demonterte halve motorrommet rundt motoren :P

Men så dårlig plass er det vel neppe på m60 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kom 520'n seg på hjula igjen :)

Motoren virker som den går rent og pent uten at jeg har fått testet den noe spesielt ennå.

Den ble desverre ikke helt 100%, vi så fort at radiatoren lekker bitte litt vann mellom ekspansjonstank og radiator. Så det må nok til ny radiator, noe jeg egentlig hadde plan om å bytte snart uansett :)

Når lekkasjen har oppstått vet jeg ikke, men endten i vinter når det var på det kaldeste eller etter at topp pakningen gikk på den forrige motoren med resulterende overtrykk i kjølevæska.

Med det nye spjeldhuset dukket det også opp noen småting. Gasswire'en ble litt for kort og jeg måtte koble om litt på TPS. Spjeldet på >09/90 spjeldhus åpner motsatt vei av spjeldet på <09/90 spjeldhus. Altså gikk verdien på TPS feil vei når jeg bare monterte det rett på b25 spjeldhuset og motorhjernen fikk på tomgang beskjed om at spjeldet sto i full åpning.

Men TPS er dobbeltvikende og har to potensiometer innebygd hvor begge stiger/synker parallelt men motsatt av hverandre. Mao ved å bytte om ledningene 1 og 3 inn på TPS fikk DME nå riktig verdi (0,9 - 4,6 Kohm eller noe sånt). Ledning 2 er felles for de to potensiometrene. Gasswire'n er 1cm for kort til å virker optimalt, som den står nå går ikke spjeldet mer enn 99% igjen. Derfor må jeg bytte til >09/90 gasswire som er noe lengre og/eller har annet design tilpasset >09/90 spjeldhusene.

Uansett, bilen blir jo pga dette ikke kjørbare riktig ennå, men jeg drar på nordsjøen på mandag uansett så da kan jeg bestille deler mens jeg er ute og bytte dem når jeg kommer hjem :)

Her er ett bilde fra i går, nesten ferdig her:

4qw872g9o321vj5gsvnk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nærmere undersøkelse så er nok ikke radiatoren defekt allikevell. Har kjørt rundt en del med bilen i dag og den har oppført seg eksemplarisk mtp temperatur :)

Men kommer nok til å bestille meg en ny radiator uansett, en radiator tettes jo til med årene og det begrenser etterhvert kjølingen ganske mye.

Har også for morro skyld sett litt på hva som trengs for å få til oljekjøling på den. Det som koster litt er nytt oljefilterhus fra s50b30 og div slangekoblinger fra s38 og s50 (finner ikke noe brukt). Dette kostet litt. Ellers finnes det masse brukte oljekjølere fra M5. Nå er dette helt unyttig til vanlig bruk kostnadsmessig sett, men igjen blir den jo brukt til mye aktiv kjøring ;)

Dette kombinert med instrumentpanel fra M5 (mitt har uansett begynt å tulle å tøyse sånn som e34 instrument gjør med tiden) så har man jo oljetemp måler også.

Så får se etter hvert, det koster foreløpig mer enn det smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole, du kan jo sikkert ta bilen min og du ? :- ) Bytte topdekselpakning samt tettning til vanosen? :- ) Så kan jeg lakkere noe stæsj til deg. Vet du har noe vil ha lakkert :)

KHSMM (Klokhaug-Heitlo S Motor Mechanic) tar på seg di fleste jobber med BMW, :P

jeg skulle gjerne hatt lakkert no greier da mathias ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da er ny gasswire bestilt.

Holder ann litt med ny radiator da GT'n har prioritet :P

Kjørte en god del med bilen før jeg reiste ut offshore nå og kan nok konstatere at motor så langt fungerer prikkfritt :) Mangler som sagt bare ny gasswire til det nye spjeldhuset samt skulle hatt ny radiator just in case før sommeren slår inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Oooh så godt det var å komme hjem fra nordsjøen til tørre fine asfaltveier.

Bilen er som en drøm å kjøre, selv om vinterdekka fortsatt står på. Punkterte det ene bakdekket like før sommerhjula skulle på. Så nå leter jeg egentlig etter nye felger. Har mest lyst på endten orginale e34 M5 felger (både de med kapsler og de som kom med 3,8l) eller kjøpe felgpakke med helt nye felger/dekk fra GS eller lignende. Men dette er en leke/bruksbil med bare akkurat nok motor, så har ikke så lyst på blytunge felger akkurat. Derfor aller mest lyst m5 felger :)

Uansett, kom gasswire fra Koed i dag, da blir den vel litt snillere på tomgang da den gamle wire'n er litt for kort og dermed ligger å trekker bitte litt i spjeldet.

8vduv695te5ztu89375g.jpg

Som nevnt i GT tråden endte fire flotte år med dama i påska, så lysten på å skru bil, eller egentlig lysten på å gjøre noe som helst har vært fraværende. Men på Mandag fikk bilen i det minste en liten shine etter vinteren. En god, grundig og lang vask etterfulgt av clay og en rask polering :) Det gjorde seg stort etter vinteren !

Bildene ble ikke kjempebra da det ble litt for mørkt før jeg rakk å ta bilder. Og som sagt står fortsatt vinter/piggfri dekkene på ennå da.

8i75go5twsjn4tfol0hr.jpg

iin7zkyk05kh8wiqjafs.jpg

uh3lx9vy80zdfva8u1xm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...