Gå til innhold

Min E34 520i M50 "M-sport"

Olelink
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 235
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Byttet i går ut den deffekte coupe-vifta med en helt ny.

Skiftet også vifte-motstanden selv om den ikke var deffekt.

I tillegg ble høyre viskerarm og begge viskerbladene byttet ut. Viskerarmen hadde blitt ganske slapp over årene og presset ikke lengre bladet godt nok mot ruta.

I sammenheng med en liten shine av bakfelgene, (plukket de av, skrudde av throwing star kapslene, vasket grundig med felgrens, la på autobahn) byttet jeg også ut de av boltene som holder throwing star kapslene som var dårlige og byttet alle hjulboltene fra u-orginale i chrome til orginale svarte.

Ingen bilder desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag byttet traversforingene på begge sider bak. Har ikke akkurat sett fram til dette, men det gikk da egentlig ganske greit :)

De gamle var skikkelig dårlige så det var virkelig på tide med nye.

Har også vært av med framhjulene og byttet ut de dårligste av boltene til throwing stars kapslene samt byttet alle hjulboltene med nye orginale.

Har ellers bestilt det siste jeg trenger til å bytte ut bærearmene bak, den ene fikk seg en påkjenning under turen i grøfta og hjulet har etter det fått vel mye negativ camber.

Siden det er min eneste bil (med skilt) så kan den ikke stå på dagesvis. Derfor har jeg kjøpt inn brukte bærearmer på begge sider, samt nye foringer, kulelager, bremsedeler, flens mot drivaksling (med ABS ringen på) og håndbrekk kabel (og annet småtteri). Dermed kan jeg få presset inn nye lager og foringer uten at bilen blir "imobilisert" og når det er gjort bytter jeg bare over bærearmer i en og samme opperasjon. Uten noe "død-tid" mens ett verksted presser inn foringene/lagrene.

Brukte bærearmer kostet ikke det store og den ene var jo ødelagt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Update:

Har plukket ut begge bærebroene bak, skal iløpet av uka få presset inn nye foringer og nye hjullagre samt skifte rubbel og bit av bremsedeler, bremserør, navet med abs ring m/m.

Ellers har jeg kjøpt inn olje til ett nytt oljeskift, byttet en del listverk rundt om på utsiden av bilen og byttet plugger og luftfilter.

Har også gjort ennå en liten modifikasjon, byttet ut fronten på luftfilterboksen fra org 520 til m5. Og tro det eller ei, men det ble en merkbart bedre/tydligere innsugslyd 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare mangle at de ble tatt vare på, er i mine øyne ett av de aller peneste karosseriene BMW har laget. Ikke bare det men de er bunnsolide også. Min har hatt 2-3 små rustforekomster helt siden jeg kjøpte bilen for over 3 år siden, og de har ikke vokst en millimeter :applause:

Har noen bilder på lur, men det er så travelt for tiden at jeg rekker ikke over alt jeg skal gjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har da noen småprosjekt gående også.

Har jo på nytt fått feil på instrumentpanelet, typisk e34.

Derfor fant jeg ut at, hvorfor ikke prøve å sette inn M5 instrument panel istede

da dette ser litt mer spennende ut.

Men samtidig var jeg på forhånd usikker på hvor vanskelig det ville bli å gjøre om

det gamle ledningsnettet til å passe M5 instrumentet. Så jo f.eks tidlig at M5

instrumentet hadde 4 tilkoblings kontakter, mens min 520 hadde bare 3.

Videre er min 520, som er av de aller første produsert med m50, 3 år gamlere

enn M5'en instrumentet kom fra.

Siden jeg manglet de rette kontaktene (noe jeg skal skaffe meg etter hvert sånn at det blir skikkelig) måtte jeg mikse litt. Hadde heldigvis noen kontakter til overs fra jeg bygde om fra nest størst til størst OBC i M3'n, og med litt modifikasjon på kontaktene (blandt annet innkorting da de hadde noe flere pinner enn jeg skulle ha) ble det en god midlertidig løsning i mine øyne :)

Ingen av ledningene sitter løst bak panelet nå, alle kontaktene sitter godt.

Overaskende nok ser det ut til at turtelleren viser korrekt turtall, men tallskiva har jo feilplassert sperremerke.

Det som fortsatt mangler er:

- Kjølevæsketemp føler fra M5 (annen motstand i den, derav ser motoren min ut til å koke).

- Mulig tankmåleren viser noe feil da M5 har 95l tank mens jeg har 85l.

- Finne ut hvor ledningen for lampa til bakre tåkelys skal kobles (ikke inntegnet i el.skjemaet men ser det er lampe i instrumentet til det).

- Finne noen som lager custom tallskive til turteller da M50 sperrer på ca 6'300 mens M5 sperrer på 7'000-ish, men vil ha orginal look på skiva.

- Kjøpe ett adapter samt oljetemp måler fra M5, trekke ledninger og koble opp oljetemp.

- Bygge ut til full OBC for å dra bedre nytte av CC.

- Finne ut om speedo gir riktig verdi (da må bakstillinga bli ferdig først).

Her er to bilder:

m1c2153fdea5vrd37yoy.jpg

526lppz5lk258wp9zo8v.jpg

Sålangt jeg kan se fungerer alle indikasjons lamper som de skal, bremsebelegg lampen lyser pga at bakstillinga er demontert og kjølevæske vises i displayet pga feil temp måler som gir utslag som tilsier "koking".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har feilsøkt litt på hvorfor varmtvanns ventilene ikke åpner.

Hadde mange teorier fra ledningsbrudd til utslitte magnetventiler.

Fant til slutt dog ut at det ikke var noe av det men deffekt styringspanel.

Dette har Koed plenty av brukt og dette forklarer også hvorfor ikke

defrosteren i bakruta har fungert.

Fikk ellers noe småtteri før helgen som nå er montert.

Blandt annet ny "ting-og-tang" boks i bagasjerommet. Den gamle

var helt ødelagt av tidens løp.

nlezajm6z9ai0p12yxkm.jpg

pm3spwgwelfs3l6ir71v.jpg

ptr3ukj25tomp8pv635n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Fikk flere deler fra Koed for noen uker siden :)

- Brukte varmtvannsventiler med sirkulasjonspumpe

- Brukt betjeningspanel for varmeapparat

- full OBC (stor kjørekomputer) som jeg holder på å "sy inn" i ledningsnettet

- pent brukte org baklykter (de på bagasjeluka da mine hadde sprekk i glasset

- div deler fra m5 som jeg koser meg litt med å implementere med m50´en

- turteller fra 525 som nå er flyttet over i m5 instrumentet (beholdt oljetemp måleren

m5 har og skal trekke ledninger samt kjøpe adapter til dette senere.

- m50b25 kjølevæske temp-føler (2-polt kontra 1-polt på m50b20) disse to har forskjellig

motstandsverdi.

- blinkhendel med OBC kontakt.

- mer småtteri jeg ikke husker i farta

har ellers levert fra meg bærearmene for innsetting av nye lagre og foringer nå endelig :-P

har også montert det meste overnevnte og samtidig røsket ut og "reparert" ledningsnettet

den u-orginale bilalarmen fra defa hadde rota til. Makan til dårlig utført jobb den

ettermonteringen har vært ! fjernet sikkert 20m kabel, 4 relé, 10 strømtyver og 30 kabel

skjøter under rattstammen :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter fortsatt på bærearmene som BMW Steinkjer holder på å

sette inn nye foringer og hjul lager i.

Har ellers fått OBC´n opp å gå, fungerer som den skal og komuniserer

med M5 instrumentpanelet som den skal. Eneste som ikke virker er

Code funksjonen da det ikke er lagt opp for dette på min samt at

Check Controll ikke virker siden min bil mangler både LKM og CC modul.

Vanntemp måleren fungerer som den skal også nå med 2-pol føler fra b25,

turtelleren fra b25 fungerer fint i M5 instrumentet også samt at den ekstra

sirkulasjonspumpa hadde fungert om den hadde vært ok.

Den var def, men ny på vei fra Koed. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Ja er en stund siden sist nå :-/

Joda, kom hjem fra offshore på mandag.

Ventet pakke fra Koed med olje til diff og gearboks, c-stolpe lykter med kartlampe, askebeger til bakdør og nytt bakrutevarme relé.

Har lagt inn bestilling hos GS på oljefilterhus adapter med uttak til oljetempmåler.

Ellers mangler bilen EU-kontroll og vinterhjul, den ble satt sammen før jeg reiste offshore og en prøvetur tillsa at alt er ok etter overhalingen av bakstillingen. Men den trenger en firhjulskontroll.

Så den er forsåvidt klar for eu kontroll med unntak av vinterdekk. Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det ennå. Med pigfritt kan jeg ha bredere dekk enn med pigg, og dermed kan jeg sette pigfrie dekk på de sommerfelgene jeg har nå. Og piggfritt funker mer enn bra nok for min del da jeg ikke er avhengig av jobbkjøring.

Men Hakka R piggfritt i 17" koster sitt, så endten blir det Hakka 7 piggdekk i 16" (da må jeg kjøpe nye felger) eller piggfritt på de felgene jeg har.

Grunnen til manglende vinterdekk er at jeg oppgraderte til M5 bremser forran i sommer, da ble 15" vinterfelgene mine for små :-P

Ellers sliter jeg fortsatt med dårlig futt i varmeapparat, frykter tett register :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...