Gå til innhold

Min E34 520i M50 "M-sport"

Olelink
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 235
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da er bilen på veien igjen etter dynamo skifte :)

Den gamle var en 80A dynamo som enkelt å greit var utslitt både i lager og stifter. Men skroten hadde ny, bokstavelig talt.

M50b20 motorn jeg plukket dynamo av så ut som ett dass, oljete og slitt utseende, men dynamoen var jo en helt ny bytte-dynamo på 140A.

Skal vel være kar om å lade batteriet den 8)

Grunnen til at den andre hadde hatt 140A er vel at den hadde AC.

Ellers er vel ikke bilen heeeelt klar for vintern ennå, må se meg om etter vifte til varmapparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er vifta og ikke den motstandstingen som ligger i dasjen?

Husker ikke helt hva den het, men har sett flere som har hatt problem med de på E34.

nei tror nok det er vifta, bråka som f** i den den siste tiden, så lagrene er nok utslitte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag plukka ut vifta, var heeelt kullsvart så den var ikke mye å spare på.

Brukt fra GS er bestilt sammen med nytt bensin filter og diverse smådeler for å få hengt opp bakpotta på eksosanlegget igjen samt en ny slange fra topplokk ventilasjon til baksiden av innsuget da denne hadde to store sprekker ( og mange fler skjult under elektroteip) :D

Fant foresten ut at kamaksel sensoren kanskje er gåen.

Det er i allefall ingen reaksjon på motor om man trekker ut sensorn eller om man skrur den løs og trekker den ut av sporet sitt i topplokket.

Hvilken misjon har denne føleren?

Er det noen annen måte å sjekk om den fortsatt virker at det kanskje er ledningsbrudd ett annet sted f.eks. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har oversikt over hvilke relè som er hva i sikkringsboksen, bilen ble plutselig dø i dag, startern går og alt annet virker, men kan ikke si jeg høre bensinpumpa gå så håper det bare er relè. Sikringen er hel men det kommer ikke spenning inn på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Releét ligger ikke i sikringsboksen, men er vanligvis det i midten i boksen hvor hjernen ligger.( venstresiden i motorrommet sett framfra)

Har også opplevd at det er det som er nærmest kabelutsparringen. Prøv og bridge over og hør om pumpa går/spenning kommer fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Releét ligger ikke i sikringsboksen, men er vanligvis det i midten i boksen hvor hjernen ligger.( venstresiden i motorrommet sett framfra)

Har også opplevd at det er det som er nærmest kabelutsparringen. Prøv og bridge over og hør om pumpa går/spenning kommer fram!

aha, ja det er tre relè i motorstyringsboksen på min så får prøve dem :)

noen ide om hvilken misjon kamsensor har og om den er defekt hvis motor ikke reagerer på at den blir frakoblet/tilkoblet igjen ? eller skal det være slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt litt av dagen på å feilsøke på bensintilførsels problemet, viste seg å være pumpa gitt, men koster ikke mer enn underkant 600 på koed.no så grei sak det.

btw, bensinpumpe relè'et er det midterste av de tre relè'ene i motorstyringsboksen om noen lurer :) (dette gjelder kan hende bare 90-91mod e34 med m50 motor da det var endel variasjon på hvor komponentene (f.eks. relè'ene) befinner seg i det elektriske anleget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Pokker, trodde alt skulle bli greit nå med ny bensin pumpe, så trossa meg til å gjøre ett kirurgiskt inngrep på bilen i 10minus for å få skifta pumpa, satte tenninga i og........nei, ikke liv. ble mer feilsøking og viser seg at sikkringen heller ikke får strøm, så hvordan disse to feilene har opptrådd samtidig er ikke lett å si da pumpa kan bekreftes defekt etter at jeg plukka den ut.

står i rett sikkring og alt så den skal jo ryke lenge før ledninger svis av osv.

så må nå opp med sikkringsboksen å se om en ledning har sviddes av eller falt av på holderen :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er bilen up and rolling again.

fant blandt annet ett gåent relè.

fikk også satt inn varmapp. vifta, skifta en vakumslange på innsuget, skifta kam følern ( begynner og bli usikker på om den var gåen eller ikke men men, kosta ikke stort).

Monterte sammen bilen igjen og har kjørt en del.

Meeen, må si det begynner og merkes at den har rullet snart 350'000 ja, tenker da mest på motor, den har nok ikke altfor lenge igjen før det må gjøres noe drastisk 8)

Men ser at markedet for b25 motorer er trangt, få til salgs, etterspurte motorer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har knota litt med 520'n i dag :)

skifta først bensinfilter, enkel jobb, men merkes at den skulle hatt en skikkelig understellsspyling :P

videre så ble bakfanger plukka av å nye eksos oppheng satt på på bakpotta så nå henger den ikke å slenger 10cm under sin normale posisjon men sitter pent å fast der den skal :)

skal også bestille noe småtteri til den i dag på koed:

* Luftfilter

* Oljefilter

* Nye tenn-plugger

* Lambdasonde (vurderer å spandere på helt ny)

* Viskosekobling

* m/m

Etter dette blir det spennende å se om den går noe bedre, nykker og jukser en del under belastning på lave turtall samt at det er litt dårlig respons i den. Så om det ikke blir bedre av dette så må det til en diagnose.

Ellers har jeg begynt sonderingen etter m-tech fangere og sorte DE lykter da jeg helt har mistet sansen for e39 m5 fangern og AE som står på nå.

Koed har jo både brukte og nye uorginale til noen lunde pris men så var det prioritering da :( 520'n er jo helårsbilen og selv om sommern kommer å GT'n kan titte ut av garasjen så er det jo fortsatt 520'n som vil bli brukt 99% av tiden. Å da er det jo viktig at man trives i det man kjører rundt med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...