Gå til innhold

Hvordan få gjennom Toll?

Lien
 Share

Anbefalte innlegg

Har kjøpt felger i Tyskland men disse ble stoppet selv om han jeg kjøpte dem av skrev "back to customer after repair". Må ha utgående toll deklarasjon, proforma faktura og inngående faktura. Har sendt brev et brev for å forklare at disse kun har vært ute at Norge for reperasjon. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem for noen måneder tilbake. Ringte opp tollstasjonen og forklarte situasjonen, og sa at jeg ikke hadde deklarasjon siden jeg manuelt hadde reist over grensen med varene på en ubemannet grenseovergang/stasjon (Som pokker ikke er min skyld!). Han i andre enden sa ok, og sendte meg delene med et behandlingsgebyr på 200kr. Kontraringte han og fortalte hva jeg mente om slik behandling, siden jeg ikke hadde kjøpt en tjeneste. Jeg ba de også ringe min kontakt i utlandet, og det ordnet seg etterhvert. Men de 200kr ville dem ikke refundere.. Så nå har jeg fått inkassokrav.. :lol: Med en dokmentasjon/bevisbunke på 17 sider firer jeg ikke en millimeter..

Men har du derimot ingen bevis for utgående kan det bli verre.. Jeg hadde en kontaktmann som kunne bevitne at jeg hadde vært på angitt sted til angitt tid, og jeg ble også kontrollert utgående på den turen (noe jeg HAR dokumentasjon på).

Kanskje det ikke hjelper deg så mye.. men hvis du kan få en bekreftelse er det en god begynnelse. Litt god gammeldags "dårlig-samvittighetsnakk" til kundebehandlerer i andre enden hjalp også for meg..

Og hvis det skulle være for mye ugler i mosen kan du være så uheldig at det blir en anmeldelse ut av det.. Så da kan man vurdere om man skal betale tollgebyret eller sjanse videre. Uten at jeg vet omstendighetene til denne saken :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et tilsvarende problem som jeg løste slik:

Hei,

Vi har nå tatt denne tollfritt (garantisak), så får vi se om Tollvesenet godtar det.

Mvh

Postfortollingen

Fra: "xxxxxxxxxxxx

Sendt: xxxxxxxxxxx

Til: EK PGO Utland Privatfortolling

Emne: SV: Privatfortolling - Anknr: xxxxxxxxx - xxxxxxxxxx

Hei,

Å prøve å forklare de der noe i det hele tatt er som å lære en død kamel å gå. Og jeg har ventet over 3 uker for at den pakken skal komme så langt som den har gjort.

Se og send denne til godsterminalen i Kr.sand så tar jeg heller og fortoller kjøpsprisen på nytt for dette har jeg IKKE tid til. Koster meg mer penger å vente.

Vennligst svar på hele e-posten nestegang da jeg forklarte også om hvordan dette var gjort og hva jeg har av informasjon.

Mvh

xxxxxxxxxxxx

Fra: EK PGO Utland Privatfortolling [mailto]

Sendt: xxxxxxxxxx

Til: xxxxxxxxxxx

Emne: SV: Privatfortolling - Anknr: xxxxxx - xxxxxxxxxxx

Hei,

Tollvesenet krever en proformafaktura fra avsender dersom dette er en garantisak. Vennligst be avsender om dette og send den til oss.

La tidligere historikk følge mailen.

Mvh

Postfortollingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket selskap sendte du disse med?du MÅ ha papirer på at varen ble sendt ut (fraktbrev, samt proforma fra deg til mottager) også må det ligge ved regning for rep-kostnadene da det er faktisk momspliktig med tanke på at du kjøper en tjeneste/vare i utlandet. si ifra om du lurer på no mer..jobber med innfortolling daglig:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Er i samme situasjon selv nå. Har bestilt ifra Danmark, og nå krever Posten Norge at jeg fremlegger utgående tolldeklarasjon og proformafaktura(noe jeg ikke har).

Er dette noe som avsender sitter i besittelse av eller? Får jo f--n ikke pakken om jeg ikke har dette.. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett firma kan ALDRI sende en gave til norge uten å betale mva, selv om mottager er privatperson. Utførselsdeklarasjon har du nok liggende. Har du noen papirer / bevis på at du sendte?hvilket firma sendte du med?om du sendte med posten har du vel sporingsnr og da må posten ha fortollet den ut av norge og da kan du få kopi av denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha utgående toll deklarasjon, proforma faktura og inngående faktura. Har sendt brev et brev for å forklare at disse kun har vært ute at Norge for reperasjon. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre?

Dette spørs mer enn bare litt på hvor store fraktkostnadene er i forhold til kjøpesummen.

Siden du er forventet å betale moms på reparasjonsutgiftene, bør det kunne presenteres en faktura fra avsender på disse.

I etterpåklokskapens klarsyn, kan det ofte lønne seg å få pakker sendt poste restante til et postkontor over grensen til Sverige, og hente dem der.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...