Gå til innhold

BMW M3 Banebil - InfinityII widebody - Ny update side 17

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er synspunkt fra Sivert som absolutt ikke er noen vits å holde inne.. Jeg regner med at Sivert er en av de beste i landet når det gjeler montering av slike spesialkit, og tror nok ikke han har noe imot å bli sitert her inne..

Han skriver i korte utdrag følgende:

Hei gett... Her var det endel ting som har gått galt. Er vel vanskelig å rette noen pekefinger utfra bilder, men bildene var jo gode da, så vi kan jo prøve å komme fram til noen punkter. Vil først nevne at jeg ikke er noe annet enn selvlært og uvanlig bilinteressert, og har dermed ingen skolebakgrunn innen lakkering og oppretting, men erfaring på området vil jeg absolutt påstå vi har. Har jobbet med og prøvd mye innen bredding og karosserimodifisering (over 10 år) og dermed både prøvd mye og lært av egne feil. Har også hatt en lengre prat med en av mine tidligere ansatte (Øyvind Leiknes) som er rimelig RÅ på området.

Det er ALLTID vanskelig med et kit der skjermer og skjørt og lister henger sammen(støpes sammen). Dette bør unngås hvis et alternativ finnes. Før eller siden vil noe sprekke, men hvis det skjer etter veldig kort tid, er selvfølgelig noe gjort feil. Se på f.eks Seidl widebody-kittet. Det er garantert en grunn til at de har f.eks løse sideskjørt. De har forstått problemet med vridning og bevegelse i karosseriet. Særlig på et kit som masseproduseres i den grad det gjør, noe som betyr at kanskje 50% av de som monterer et sånt kit er nybegynnere uten erfaring på området, som har brukt mye penger på feit styling, og dermed skal spare inn kroner på monteringa, ved å gjøre det sjøl. Derfor har de lagd noe rått som er mulig å montere, der bakbuene og "vingen" er det eneste som limes til bilen. Det er likevel et avansert kit å montere, og bør ikke gjøres av "mannen i gata", men alt henger ihvertfall ikke sammen, og det er viktig.

Jeg ville kun brukt harde 2-komponent produkter, uansett hva som fulgte med i kittet. Kan absolutt anbefale Kent Rapid Bond(selges av Frimann), både til breddere og i stedet for vanlig fuging. Eneste problemet med sånt lim er at det tørker FORT, så du bør ha 4 hender og en god plan før mater på med lim.

Et sånt kit med masse overganger og deler som henges sammen i ett, bør ALDRI fuges helt til slutt, etter at alt annet arbeid er ferdig. "Fugemasse" kan de bruke i motorrom, under bilen, i dørkarmer osv der det ligger litt skjult, og der ujevn overflate kan tollereres. (ALDRI med SILIKON). Finnes naturligvis fugemasser du kan lakke på, også uten grunning, men riktig valg er superviktig. Les på etiketten eller snakk med erfarne folk, om de skal overlakkeres. Men dette bør en lakkerer vite. Han bør også ta kontakt med levrandør eller produsent av lakken angående type fugemasse han skal bruke. Mange produkter som ikke hefter godt til hverandre, og lakk bør helst sitte godt. Det er bedre å bestille alt fra en og samme produsent enn å gjette seg fram, om nødvendig bestill fra USA eller tyskland, framfor å ta sjanser. Men sørg for å snakke med folk som har peil.....

Rieger Infinity-kittet tror jeg har vært på markedet siden tidlig på 90-tallet. Ikke mange siden da som har levert kit med så mange "skjøter" som skal henge sammen. Det er nok fordi det er nesten "mission impossible". Skulle vi montert et sånt kit nå ville vi nok gjort alt sjøl. Ville limt med hardere masse, sørga for enten å limt mot blankt stål, eller hvertfall slipa på ei grov overflate og lagt mye arbeid i rengjøring. I tillegg ville jeg laga masse festebraketter(sveisa braketter) under bilen som stivet av skjørt, skjermer etc. Alt av skruer eller popnagler mener jeg KUN bør brukes midlertidig, mens varene tørker og herder, deretter bør de skrus av eller borres bort. Herdetid bør også være rikelig. Jeg ville latt den stå å herde ei uke eller to før jeg evt begynte å spakle over. For husk at det er løsemidler o.l som skal ut av disse produktene. Disse bør få god tid, og ikke "stenges inne". Listene på dette kittet skal vel også limes både mot kaross og breddere. Sørg for å bruke et lim som er forenelig med plasttypen i listene. Jeg ville også ha fjerna klips og slipa bort festeskinnene på baksida av lista for så å rengjøre bra(mange runder med silikonfjærner) og lime rikelig.

En ting jeg glemte å nevne, som forsåvidt er veldig viktig(...mener nå jeg da..) er at når du f.eks limer styling, kanskje spesielt når du bruker harde 2-komponentere så tror jeg du skal være forsiktig med å bruke for mye varme på de. Særlig hvis de ikke har fått stått å herda lenge. Ikke stress disse produktene med 60-70 grader celsius, for da kan det oppstå vridninger og materialet(limet) kan synke litt, akkurat som spakkel gjør. Når vi lima buene på showbilen, gjorde vi det i rom-temp, og den bilen fikk stå ei god stund før vi finspakla overgangen mellom bue og org.skjerm. Dette funka hvertfall helt topp da vi gjorde det.

Det kan også skje når vi støper(lager) f.eks dørtrekk i glassfiber, med rå-stive mdf-rammer i. Når de har fått herda ferdig kan de trekke seg så kraftig sammen at de lager en bue av den doble ramma inni og dermed ikke passer formen på døra lenger. Dette forverres nok hvis en stresser tørkinga i f.eks en lakkboks. Dyrt kjøpte erfaringer, da et sånt trekk kan ta 100-200 arb.timer å lage ;)

Nå må jeg nesten avslutte. 15 timers-dager blir det nok av. Ble litt revet med her ;) men sånn er det når en har det både som hobby og jobb. Lykke til!

Sivert

Det oser erfaring ut av svaret hans

• Svar 261
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Åi takk takk. får prøve meg fram da. men denne stylingen har jo stått på bilen før. og ikke sprekt. så syns det var litt snålt men skal lage til noe i skjøptene mellomskjørt og hjulbue, for gruble på noe snadder i natt :P

Skrevet

:D

Neida.. tar den.. For på coupe er det kun 2 dører, så karosseriet krenger nok ikke så mye ved bakbuene.. Dette her er jo mer kritisk ved en 4 dørs ;)

men siden det er banebil, som ofte krenger mye, og raskt, så er det greit med litt info om hva man _kan_ gjøre..

Skrevet
:D

Neida.. tar den.. For på coupe er det kun 2 dører, så karosseriet krenger nok ikke så mye ved bakbuene.. Dette her er jo mer kritisk ved en 4 dørs ;)

men siden det er banebil, som ofte krenger mye, og raskt, så er det greit med litt info om hva man _kan_ gjøre..

Ja helt enig men men, koster ikke så mye vis det skulle ryke. vi får bare prøve oss fram. lærer jo av sine feil :wink:

Skrevet

dirty jeg er 99% prosent sikker på at jeg har motoren og diffen ut av bilen den gangen den var m3.. :) Innsugs trakter og innsug var lakket smurfe blått.. men alt var generellt sett knust.. men hey blokka overlevde.. :) Tenkt på noe motor til bilen? bare sugetrimme en 328?

Skrevet

Sto det ikke 3.2 i den da? Med noe trim? Gikk meget godt, den gangen den ble sladde mester. Men mulig det var lav utveksling på den. For Morten la fort inn 3 gir, med breie dekk. Ikke mye fart de fikk den gangen heller. Tror bilen blir bra etter noen runder på sørlandet. :D

Skrevet

Yngve.. Nope.. var en 3 liter.. men en kompis har stusset over vanos boksa mi.. den fikk jeg med ilag med kabel nettet.. men manglet hovud hjernen.. Iallefall så er den vanos boksa tuklet med på et eller annet vis mente han.. fungerte godt ilag med en 3 liter sugemotor og kn filter iallefall.. tror Morten kjørte diff som gjorde at toppfarten lå rundt 220.. så bilen akset sikkert temmeli greit.. ;) fikk med 2 bakaksler.. en m3 og en som var sveiset.. Den som var sveiset var å m3 inngående og utgående koppper på.. så kanskje denne han har brukt?

Noen andre som har mere opplysninger om bilen? Nå vet vi kor karroseri er.. og motor vet vi å hvor er.. pluss bak aksler.. Hvem har da girkassa og interiør?

Skrevet
dirty jeg er 99% prosent sikker på at jeg har motoren og diffen ut av bilen den gangen den var m3.. :) Innsugs trakter og innsug var lakket smurfe blått.. men alt var generellt sett knust.. men hey blokka overlevde.. :) Tenkt på noe motor til bilen? bare sugetrimme en 328?

aah, det er jo litt fett, skal du selge motoren ? :lol:

er gira på m3 motor. men så sier økonomien at 328 passer lommeboka best. men har jo god tid. bare jeg som er så rastløs. burde sikkert bare spare penger i vinter å kjøpe en m3 maskin, men de koster jo fort 2 ganger så mye som en 328.

Skrevet
Sto det ikke 3.2 i den da? Med noe trim? Gikk meget godt, den gangen den ble sladde mester. Men mulig det var lav utveksling på den. For Morten la fort inn 3 gir, med breie dekk. Ikke mye fart de fikk den gangen heller. Tror bilen blir bra etter noen runder på sørlandet. :D
etter hva jeg har hørt. har det vært en 3 liter i den. men vet ikke noe sikkert.
Skrevet
Noen andre som har mere opplysninger om bilen? Nå vet vi kor karroseri er.. og motor vet vi å hvor er.. pluss bak aksler.. Hvem har da girkassa og interiør?

Tror jeg vet hvem som har felgene iallefall :wink:

Vet iallefall hvem som eide den i bergen etter den ble rettet men før den ble solgt til østlandet..

Skrevet

Synes du skal lakkere den opp i blåfargen igjen jeg :) Sikkert mange som lurer på hvor denne ble av, og når du kommer peisende rundt på banen i den så tar de kanskje hintet da ;)

Skrevet

enig med mexos jeg å.. lakk den i smurfe blå igjen! hmm.. muli jeg kan selge motoren.. skal egentli bare bruke den under license day og på våler.. Men sender deg tlfn nr mitt på pm jeg dirty så skal du få en god pris på motoren.. Men er egentli litt skeptisk til og selge den da men.. hehe..

Skrevet

det var han jeg kjøpte bilen av som tok ut intriøret. det var han som kjøpte den fra bergen han bor i hamar området. det ble satt inn i en hvit ombygdd M3 mener jeg. han tok også det justerbare understellet som ble montert i bergen. mener også at han sa at det hadde stått 3.0l M3 motor i den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...