Gå til innhold

Hvem sin skyld er det?  

46 stemmer

1. 1. Hvem sin skyld er det?

• Bussjoføren(rød)
      41
    • Meg - Altså grønn stripe
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet opp i et lite dilemma som jeg prøver å få klarhet i.

Jeg ble mer eller mindre meid ned av Bussen igår og den bare forsvant. Jeg satt igjen i bilen som ble skyvd opp i grøfta og tenkt hva faen skjedde nå? Kikket på bilen om den var kjørbar og kjørte gjennom tunnelen 3 min etterpå... På andre siden var det ingen busss som ventet på meg. Så da får jeg ta kontakt med dem på mandag.

Anyway, jeg var i tvil et lite sekund om dette var min skyld... Men har kjørt ruta om igjen, fått en annen til å gjøre det og vi kan ikke skjønne at vi skulle ha stoppet for bussen.

Bussen kjører gjennom en "snarvei" som er stiplet igjen, han kommer fra min venstre side og jeg kommer fra han sin høyre... Han vil inn i min fil.

Det er ingen haitenner på min vei, ingen skilt om vikeplikt fra venstre osv...

Skulle busssjoføren stoppet?

På bildet ser dere en rød strek som er bussen, og den grønne er jeg. Dere ser hvor vi treffer hverandre... Hvem sin skyld er det?

r0qxm49jm9rwtb61lisa.jpg

• Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Høyreregelen gjelder vell her. Bussen skulle ha viket. Er jo heller ikke 60 sone eller under her og da har du jo ikke vikeplikt for busser som kommer ut av sine avkjørsler.

Skrevet

Det er det jeg også trodde, men når jeg stod midt i alt sammen her så skjønte jeg ikke et pøkk. Kjører denne veien hver dag og heller aldri sett skilt med spesialregler.

Skrevet

Merkelig lagt opp.. er det en "bypass" fordi bussfelt og avkjøring går i ett?

Standard vikeplikt er jo som kjent fra høyre, men hvordan er det med påkjøringssoner fra motorvei? Motorveier er vel ikke merket med forkjørsskilt pga. av og påkjøringssonene, men benyttes det fletteregel, eller har man vikeplikt "fra venstre" når man kjører utpå en motorvei?

Skrevet

vist hastigheten er høger en 50 km gjelder vanlig regler.under den km har DU VIKEPLIKT FOR BUSS.men sko jo tru at det sto et motorveg skilt før du kom så langt ned i påkjringfelte.men tror5 du har vikeplikt uansett siden buss alt er i det felte DU skal kjøre inn i....

Skrevet
vist hastigheten er høger en 50 km gjelder vanlig regler.under den km har DU VIKEPLIKT FOR BUSS.men sko jo tru at det sto et motorveg skilt før du kom så langt ned i påkjringfelte.men tror5 du har vikeplikt uansett siden buss alt er i det felte DU skal kjøre inn i....

Er bussen i feltet? Dette er en snarvei som er relativt unormal og om du ser på bildet så er det han sin vei som er stiplet igjen, så jeg mener at han skal inn på min vei! Og når han skal inn på min vei og kommer fra venstre så spiller det ingen rolle om det er over eller under 50 km/t. Det gjelder jo når du kun skal ut av busslommer o.l. Det overstyre ikke den normale vikeplikten... Eller?

Skrevet

Feil, det er 60 KM/T og nedover du har vikeplikt for busser. Men denne vikeplikten gjelder vel kun da de skal ut av en bussholdeplass, ikke overalt. Mener at bussen ikke kan kjøre som han vil her, dette er ikke din feil.

Skrevet

Virker som om det er bussens skyld dette her. Hadde det vært 60-sone kunne det jo vurderes om det kunne regnes som å slippe bussen ut fra busslommen, men siden det ikke er det burde det ikke være noen tvil. Fikk du med deg hvilken buss det var? Altså bussnummer og nøyaktig tidspunkt? Kan være vanskelig å få plassert noen skyld ellers... Burde egentlig prøve å ta kontakt med buss-selskapet i dag!

Forresten, har dårlig erfaring med dette området selv :lol:

Skrevet

Den her var ikke så enkel. Med mindre det er noen særregler for "kollektivfelt" i en slik situasjon som "ingen" vet om, så virker det som at bussen har skylda her.

Jeg tror at bussen har vikeplikt siden det er han som krysser en striplet linje, og inn i din kjørebane. I verstefall gjensidig vikeplikt (fletting) slik som når du skal ut på motorveien lenger bort, noe som jeg tror ville gitt delt skyld ved sammenstøt. Det kan isåfall virke som at skiltingen/vegmerking ikke er god nok da, og bør utbedres.

Generelt så bryter busser høyreregel selvom det ikke er lovlig. På en oppkjøring med buss så stryker de fleste fordi de kjører for snillt (!). Man må ha en helt annen kjørestil for å komme seg fram med buss.

Man skal egentlig vise ekstra hensyn til busser og yrkessjåfører i trafikken. Er det flettet kjøring, så er det mest riktig å vike for bussen. Man bør også gi de fortrinn i rundkjøringer osv. Man må også ta hensyn til størrelsen på kjøretøy f.eks i rundkjøring når man plasserer seg, og passe seg.

Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hvor dette er, men i Oslo finnes det flere steder der bussen har avkjøring fra motorveien. For eksempel krysset på E6 ved Alnabru/tevlingveien, der Siba ligger. Der kommer bussen inn på påkjøringsrampa (som er ganske lang) fordi det ligger en bussholdeplass lenger borti der. Et annet eksempel er når man kommer nedover på E6 og holder til høyre etter bomringen ved Alnabru, hvis du da tar av og kjører inn på Ring 3 så vil du midt nedi svingen der, få bussen inn fra venstresiden mener jeg, og det finnes flere slike, tror det er et ute ved Lysaker innover mot Oslo.

Vel, felles for alle de tre er at det faktisk er merket med vikepliktslilt for bussen, og at det er en stiplet linje som bussen må krysse for å komme inn på disse påkjøringsrampene.

Uansett, du har vikeplikt for bussen spesielt KUN hvis den skal ut fra en bussholdeplass i 60-sone eller lavere.

Hvis det ikke er vikepliktskilt eller fletteskilt, så gjelder den generelle regelen om vikeplikt fra høyre. Hadde det vært et fletteskilt så ville begge to hatt vikeplikt ovenfor den andre, selv om det i praksis er den som kommer bakfra som logisk bør vike fordi han har større oversikt over situasjonen. Men slike situasjoner ender som regel alltid opp med skylddeling.

I ditt tilfelle mener jeg at du har forkjørsrett og bussen må vike, ingen tvil. Det at han også stakk av taler ikke til hans fordel. De skal normalt stoppe å gi deg et kort, med telefonnummer hvor du skal ringe. De skal nemlig ikke skrive skademelding.

Skrevet

Det er mange slike lommer i forbindelse med busstopp langs motorveien vestover i Bergen også.

Her viker alle bussene når de skal over den stiplede linjen, og det er nok slik det også skal være.

Klart bussjåføren sin feil.

EDIT:

Ville forresten anmeldt busselskapet med en gang. Å stikke av fra en ulykke betyr vel også tap av førerkort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...