lynyrd Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Har en 2005 Mod e61. 530D For noen uker siden begynte hele IDRIVE systemet å fuske. Til slutt står bare hele systemet å rebooter. Får aldri startet opp. Etter å ha pratet med BMW fikk jeg beskjed om at det bare var oppdatering av software. Etter at BMW hadde holdt på med bilen min i timesvis ringte de å sa at CCC "car communication controller" var ødelagt og måtte byttes. Søkte goodwill hos BMW på dette men fikk avslag. Regningen kommer på totalt 13000.- Noen som har hatt lignende erfaringer med idrive/musikkanlegg??? Har pratet med BMW flere ganger, men goodwill var helt uaktuelt siden bilen nettopp har passert 3 år. Kjøper jeg vaskemaskin hos elkjøp er det jo enklere å få ekte garanti hos dem. Har hatt tilsvarende problem med japanske merker, og der har det aldri vært noe problem.... Er det bare meg eller suger BMW på kundebehandling??? Skulle tro at en elektrisk modul som sitter inne i bilen skulle ha lengre levetid enn 3 år.....
lynyrd Skrevet Oktober 5, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2008 Ja, ifølge Autozentrum hadde de søkt goodwill hos BMW Norge, men de hadde også forhørt seg hos BMW tyskland. Synes det er veldig rart at en slik komponent ikke går på noe garanti fra leverandøren. Alle ande ting jeg har vært borti har leverandør dekket. Fra datamaskiner, til tver, andre bilmerker o.l.............
Deep Dish Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Dette skal jo selvfølgelig dekkes på garanti eller rettere sagt tas som reklamasjon. Iflg kjøpsloven har man 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment til å vare over 5 år. Hvis ikke BMW retter seg og dekker kostnaden, ville jeg ha tatt kontakt med forbrukerrådet evt. hvis du er medliem i NAF få hjelp juridisk fra dem.! IKKE gi deg på dette.!!!
conan Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Er da en grunn ti at disse bilene kalles nazibrakker. de er jo fortsatt sure fordi di ikke vant 2 verdenskrigen...
hauken Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 du må bare ikke gi opp etter første besøk,5 års reklamasjon,du har retten på din side,og du vinner til slutt...
eriklepe Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 ikke hvis det er privatimport vel? gjelder 5 års regelen da?
Deep Dish Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 ikke hvis det er privatimport vel? gjelder 5 års regelen da? Nei, kun hvis varen, i dette tilfelle bilen, er kjøpt ny i Norge....
lynyrd Skrevet Oktober 5, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2008 Sjekket litt rundt med forskjellige BMW verksteder her på østlandet. Alle sier at er bilen privatimportert er det 2 års garanti. Er bilen kjøpt i Norge er det 3 års garanti. Dette strider jo egentlig med forbrukerloven. Er bilen kjøpt i Norge skal det være 5 år. Ikke 3 år som BMW sier. Uheldigvis er min bil da bruktimportert, men jeg synes BMW burde differensiere og bruke litt sunn fornuft. Hadde det vært slitedel, noe som er utsatt for vær og vind/skader kunne jeg skjønt at BMW ikke dekker. Men en kontroller som sitter trygt under dvd spilleren min skal vare lengre enn dette. Dette er rett og slett dårlig/elendig/latterlig av produsenten..... Jeg er ganske fersk på BMW fronten siden dette er min første BMW. Men trodde faktisk at de var litt mer seriøse enn som så. Har fått bedre service på betydelige eldre biler hos både Honda og Mitshubishi. Verden går ikke under om jeg må betale denne reparasjonen selv, men det er heller mer et spørsmål om prinsipp, og kvalitet på elektriske deler fra BMW..... For dette er rett og slett en dårlig komponent som er satt i min bil.. Minuspoeng til BMW!!! (Forhandler,importør,produsent)
Stonescream Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Trist erfaring, dersom du må skifte hele "boksen", har du sjekka om du kan klare å få tak i rimeligere del fra feks ebay og så bare skifte selv? Merkelig at det skal være så dyrt. Er det kun software, er jo en firmwareoppdatering en grei jobb på de fleste "dingser". Merkelig at bil skal være noe helt særegent.
Saltkjelen Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Det syns jeg er en dårlig kundebehandling. Ikke gi deg på dette. Jeg har kranglet litt med BMW Norge tidligere og fikk det som jeg ville. Dersom bilen er kjøpt av en forhandler i Norge har du 5 års reklamasjonsrett uansett om den er importert eller ei, samt at bilen brukes til private formål. Jeg kontaktet forbrukerrådet når jeg hadde noe "uoppgjort" med BMW Norge og sa selv til importøren at jeg hadde kontaktet forbrukerrådet og at saken ville kjøres videre. Jeg fikk ny del mot at jeg betalte monteringen (1234,- ink mva hos Bavaria Autozentrum).. BMW Norge burde hvertfall ha gjort det slikt i dette tilfellet. Kontakt forbrukerrådet og legg fram saken. Hør hva de har å si og hvordan du skal gå frem..
DR_XX Skrevet Oktober 6, 2008 Skrevet Oktober 6, 2008 BMW suger på kundebehandling, enig der as, selv om bilen er import så kommer den fra tyskland, syns du skal gå videre med saken...
lynyrd Skrevet Oktober 8, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 8, 2008 Etter mye diskutering med BMW har de gått med på å dekke 50% av delen. Men jeg må fortsatt betale for montering og programmering. Bilen står hos Autozentrum nå. For 3 dager siden begynte alt å virke som normalt igjen. Kontaktet da BMW og lurte på om de fortsatt var sikkre på at dt var computeren. Noe som de var. Så da gjenstår det å se om problemet blir borte med ny computer og seneste oppdatering. Jeg betale ca 7000.- for denne jobben, og hvis ikke problemet er borte regner jeg med og håper at det er bare å sette bilen tilbake for å la dem fikse for egen regning. Jeg har betalt for en diagnose, og retting av feil. Selv om jeg har stilt spørsmål ved diagnosen deres er de sikkre. Har vel en verkstedsgaranti da mener jeg? Jeg har ikke dyp kunnskap på BMW, men jobber til daglig med diagnose på hydraulikk, pneumatikk, elektriske systemer, jet motorer. Tror egentlig de som har sjekket bilen min bare følger manualer til punkt og prikke. Da jeg pratet med dem virket det ikke som om de bruker sunn fornuft og erfaringer. De hadde fått beskjed av "datan" at computeren måtte byttes, men virket ikke som om de hadde prøvd andre løsninger. Vet ikke helt om jeg stoler på avgjørelsen deres.....
Sir Hofstad Skrevet Oktober 8, 2008 Skrevet Oktober 8, 2008 VW polo jeg holdt på med for 2 år siden hadde problem med ABS. Var på flere verksteder for diagnose med den, og havnet tilslutt hos merkeforhandler som mente at jeg kunne få kjøpe en "overhalt" abs ECU til 15 000 +++. Nytta jo ikke det så jeg fikk den på verktedet mitt og gikk over. Fant et uynlig brudd i en 40A hengesikring og dermed var problem ok. Nå jobber jeg på merkeuavhengig verksted selv og vet at hva som blir gjort med bilen din avhenger mye av hvilken mekaniker som får den tildelt. Hatt inn mye biler som merkeforhandler på BMW her i byen ikke har funnet ut av (eldre bimmere som E36, E46 osv). Men jeg gir meg aldri og har anledning til å kunne bruke omtrent den tiden jeg trenger på feilsøking grunnet velvillig verksmester. Er det bestilt diagnose og apparatet sier at noe er defekt trenger ikke et verksted som bare tenker økonomi annet enn å si det dataen fortalte. Blir det byttet dyre deler da vil som regel verkstedet i stillhet finne ut hva som egentlig var problemet. Synd men sant.
lynyrd Skrevet Oktober 8, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 8, 2008 Har en følelse av at det du sier stemmer. Men du som er i bilbransjen. Hvis det nå viser seg at bilen ikke blir noe bedre. Tror du da BMW kommer til å fikse feilen for meg gratis etterpå? Jeg har jo betalt for en diagnose og en reparasjon anbefalt av dem..... En kompis av meg har en Volvo. Den hadde problemer med motorstyringen. Satte bilen på Bilia, men etter mye feilsøking ga de opp. De kunne ikke finne ut hva som var feil. Byttet verksted, og etter en time på dataen hadde den nye mekanikeren fikset alt. Så MYE avhenger av mekanikeren som får bilen ja.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå