Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har det blitt mange sånne tråder som dette, der vi irriterer oss over negativiteten (som jeg også har deltatt aktivt i). Noen ganger gremmes jeg over hvor mye ugang Staten påfører dagliglivene til folk...

Avgifter er Jantelov, har alltid vært, er og kommer alltid til å være. Med mindre noen har GUTS til å si nei. Det hadde vært utrolig å opplevd en slik dag i Norge, der alle sa NEI!

Så de aksjonerte på ulykkesveien i Telemark nå her forleden... 45sekunder dekning fikk dem på Dagsrevyen, mens landskampen mot Skottland fikk 4min + 1t utenom..

Media har iallefall en jobb å gjøre, de er landssvikere nr 2 etter s(a)taten.

Skrevet

hørte på radioen her om dagen at alle billister måtte kjøpe klimakvoter, da slapp de å kjøre rundt med dårlig samvittighet for at bilen forurenset naturen... Hvorfor hjelper det naturen? hvor stor andel av disse klimakvote kronasjene går til kampen mot utslipp? 90% av summen går vel til administrative utgifter tenker jeg...

Skrevet
slapp de å kjøre rundt med dårlig samvittighet for at bilen forurenset naturen...

Hvilken dårlig samvittighet?

Skrevet

Klimakvoter er et pent ord for å si at de må loppe deg for mer penger. Jeg liker å kalle en spade for en spade, og det hadde vært fint om Staten hadde gjort det samme.

Med de summer man betaler i bensinavgift, moms, toll, bomavgift, årsavgift og kommunale avgifter har jeg KJEMPEGOD samvittighet for min egen del, og bryr meg nada om at jeg kjører en bil fra 1987 med påfølgende forurensing.

En IT-sjef jeg kjenner sa det veldig bra når han kommenterte hvordan man skulle få ansatte til å følge en policy. Man måtte lage enkle, kjappe, effektive og rettferdige policypunkter som reflekterte de konsevensene det måtte medføre at noen av de ble brutt. Gjorde man ikke dette fikk man nordmenn verste uvane mot seg, som nemlig er: når nordmenn ikke er enige om noe ignorerer de det helt eller delvis, og følger det ikke tilstrekkelig opp. (Noe som også stemmer etter mine erfaringer).

For dere som ikke henger med kan vi forsøke å oversette slik at angår Staten: De må lage forståelige og rettferdige avgifter som REFLEKTERER det du belaster samfunnet. En slik type avgift kjenner jeg ikke til i Norge idag, som nettopp gjør det: reflekterer hva du belaster samfunnet (fra statlig hold vel og merke). Om de hadde klart dette skal du se holdninger og humør blant det norske folk hadde endret seg radikalt. Ihvertfall mitt.

Flyfart og båtfart anyone? Må være genialt, slippe å forholde seg til tullingene & reglene dems på fastlandet.

Skrevet

båtfart ja, avgifter der og. hk avgift på båtmotor er 137,50 pr hk og ingen aldersfradrag. veiavgift må man også betale på sjøen, i form av bensinavgifter. Uansett hvor man snur og vender seg er norge et avgitsland. særavgifter på ditt og datt.

Noen som visste at der er moms på tillegsavgifter man får fra bompengeselskaper? :shock:

Skrevet

hvorfor ikke bare stemme frp?

Tilater meg og quote litt fra FRP sin side.

Biler - Skatt og avgift på bilkjøp og bilbruk må reduseres for å legge til rette for en moderne bilpark med sikre og miljøvennlige biler for alle.

Bompenger - Offentlige veier bør ikke bompengefinansieres med mindre et flertall i de berørte kommuner har akseptert dette i en folkeavstemning.

Årsavgift - Årsavgiften for motorkjøretøy bør reduseres og fortest mulig fjernes.

Skatt - Det totale skattetrykket i Norge må reduseres. Det trengs et flatere skattesystem med et stort bunnfradrag, slik at flere kan greie

å leve av egen inntekt, samt et system som er enkelt å etterleve slik

at man i størst mulig grad unngår skattemessige disposisjoner.

:wink:

Skrevet

Dessverre er det nok eneste løsningen ja. Det er de andre partiene som egenhendig på maks klønete og ignorant måte klart å sette seg i den posisjonen selv. Jeg skulle likt å snakket med den som forsvarer den gjeldende avgiftspolitikk vi har i dag.

Skrevet

Dette viser nok en gang bare at klimaskatter og CO2 avgifter er til for å melke bilistene for penger.

Skrevet
hvorfor ikke bare stemme frp?

Der tillater jeg meg å være skeptisk. Selv om jeg i utgangspunktet er enig i så godt som alle sitatene Frp-sitatene du listet opp, er jeg avventende til hvilke endringer av praktisk betydning Frp vil kunne føre til.

Dersom Frp velger å styre som et klassisk ytre-høyreparti, vil vi kunne se tildels store avgiftsreduksjoner på svært dyre biler. Men hva hjelper en reduksjon på 150.000 på en bil til over en million, dersom biler som i dag selges til 350.000 får en endring på pluss/minus 5.000 kroner?

Hvis Frp går for å gjennomføre sin visjon om å være det nye Arbeiderpartiet - og det tror jeg de vil - har Frp forpliktet seg til så stor pengetilførsel til eldre- og pleiesektoren at jeg tviler på at store avgiftsreduksjoner kan la seg gjennomføre. Jeg har håp om at vi kan se en nedgang i antall veiprosjekter med bompengefinansiering, men er redd for at det kan ta lang tid før vi kan få kjøpe selv en ny 316i uten å måtte betale nærmere 100.000 i særavgifter til staten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...