Gå til innhold

Tips til Oppgraderinger. Lykter, xenon. hvor skal jeg handle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg gått til innkjøp av min andre bil.

En BMW 520iA 1997 modell Sort. Gått 155 000.

Kjøpte denne igår, og jeg er storfornøyd hittil.

Det har seg sånn at jeg ikke er så begeistra for lyktene foran og bak. Så er jeg på utkikk etter Xenon.

Jeg er helt ny når det kommer til BMW. Så lurte på om dere hadde noen sider som er til å anbefale med gode priser.

Og hvor mange Kalvin er det anbefalt å ha på Xenon lyktene. 6000k?

Vet ikke hva som er av marked her. Men burde jeg kjøpe LED baklykter?

- Hvordan er det å installere Xenon.

- LED eller eller vanlig shadowline baklykter?

- Frontlykter. Hva er forskjellen på Halogen og Xenon frontlykter? De kommer jo uten noe slags form for pærer. Er reflektorene annerledes?

- Jeg trenger nytt display, eller speedometer. For km telleren viser kun noen få tall. samme med temperatur måleren. Hvor kan jeg få kjøpt dette? Og må jeg ut med hele fuckings speedometeret for dette?

Skrevet

Gratulerer med din første BMW og velkommen hit til Bimmers!

Her var det mange spm på en gang, men skal prøve å bidra litt.

Finnes mange alternativer når det gjelder å handle Bmw-deler. Vil anbefale deg å sjekke www.koed.no først, siden de har veldig gode priser. Du kan også ta en titt på www.schmiedmann.no og www.gsbildeler.no

Når det gjelder kelvin på xenon, er 4300k den originale temperaturen/fargen. Går du opp til 6000k får du litt mer blåskjær i lyset, uten at det går utover styrken. 6000k kan oppfattes som lysere av øynene, da dette ligger nærmere dagslys enn f.eks. 4300k. Så 6000k er helt kurrant å gå for.

Ettermontering av xenon er plug'n'play når du kjøper et oppgraderings-sett. Vil dog anbefale deg å kjøpe et sett av god kvalitet, f.eks. Hella, da passform og kvalitet er mye bedre enn andre rimeligere løsninger. Men Hella-lykter koster en del dessverre...

Når du først oppgraderer lyktene dine, bør du jo gå for facelift-lykter (med angeleyes, som kom på 2001-modellen i likhet med LED-baklys). Da er det også naturlig å gå for LED-lamper bak for å gjøre helheten komplett. Den eneste modifiseringen du må gjøre ang LED-baklykter er å bore opp/justere litt på hullene det festes i. Det er en grei sak.

Ellers håper jeg du ikke overdriver oppgraderingene dine. Hold den "clean" uten lexus-lykter og masse plastikk... Men det er jo på en annen side helt opp til deg selv. :wink:

Når det gjelder speedometer og display er det garantert andre her som kan mer om det enn meg, så jeg overlater det til dem.

Lykke til med oppgraderingene dine! :)

Skrevet
Gratulerer med din første BMW og velkommen hit til Bimmers!

Her var det mange spm på en gang, men skal prøve å bidra litt.

Finnes mange alternativer når det gjelder å handle Bmw-deler. Vil anbefale deg å sjekke www.koed.no først, siden de har veldig gode priser. Du kan også ta en titt på www.schmiedmann.no og www.gsbildeler.no

Når det gjelder kelvin på xenon, er 4300k den originale temperaturen/fargen. Går du opp til 6000k får du litt mer blåskjær i lyset, uten at det går utover styrken. 6000k kan oppfattes som lysere av øynene, da dette ligger nærmere dagslys enn f.eks. 4300k. Så 6000k er helt kurrant å gå for.

Ettermontering av xenon er plug'n'play når du kjøper et oppgraderings-sett. Vil dog anbefale deg å kjøpe et sett av god kvalitet, f.eks. Hella, da passform og kvalitet er mye bedre enn andre rimeligere løsninger. Men Hella-lykter koster en del dessverre...

Når du først oppgraderer lyktene dine, bør du jo gå for facelift-lykter (med angeleyes, som kom på 2001-modellen i likhet med LED-baklys). Da er det også naturlig å gå for LED-lamper bak for å gjøre helheten komplett. Den eneste modifiseringen du må gjøre ang LED-baklykter er å bore opp/justere litt på hullene det festes i. Det er en grei sak.

Ellers håper jeg du ikke overdriver oppgraderingene dine. Hold den "clean" uten lexus-lykter og masse plastikk... Men det er jo på en annen side helt opp til deg selv. :wink:

Når det gjelder speedometer og display er det garantert andre her som kan mer om det enn meg, så jeg overlater det til dem.

Lykke til med oppgraderingene dine! :)

Tusen takk for bra svar! Gjorde meg litt klokere! :)

Ja, skal holde den ganske clean! lexus-lykter er med på å gjøre en bil til kebabtralle, så skal styre unna det!

Har du link til de 2001 angel eyes lyktene? Eller er det de samme som jeg tenkte meg, altså FK lykter? de er jo angeleyes og et merke jeg har hørt om.!

Skrevet
Har du link til de 2001 angel eyes lyktene? Eller er det de samme som jeg tenkte meg, altså FK lykter? de er jo angeleyes og et merke jeg har hørt om.!

Jeg vil anbefale deg Hella lykter, selv om disse koster flesk!!! Har selv montert et oppgraderingssett fra Hella på min forrige E39 (dog uten xenon). Og det var en veldig grei jobb. Har ingen erfaring med FK selv, bare det jeg har hørt av andre, og det er ikke alltid positivt... Dårlig passform og variabel kvalitet.

Sjekk f.eks. denne linken for Hella facelift oppgraderingssett:

http://www.schmiedmann.no/DisplayProductDetailsNew.aspx?SeriesID=11&ModelID=20&CategoryID=8&MasterProductGroupID=56&ProductGroupID=97&ProductID=3259&MediaType=Screen&BackUrl=DisplayProductsNew.aspx%3fSeriesID%3d11%26ModelID%3d20%26CategoryID%3d8%26MediaType%3dScreen%26DummyId%3d0&BackText=Lykter+og+blinklamper

Skrevet

Jeg vil anbefale deg Hella lykter, selv om disse koster flesk!!! Har selv montert et oppgraderingssett fra Hella på min forrige E39 (dog uten xenon). Og det var en veldig grei jobb. Har ingen erfaring med FK selv, bare det jeg har hørt av andre, og det er ikke alltid positivt... Dårlig passform og variabel kvalitet.

http://www.schmiedmann.no/DisplayProductDetailsNew.aspx?SeriesID=11&ModelID=20&CategoryID=8&MasterProductGroupID=56&ProductGroupID=97&ProductID=3259&MediaType=Screen&BackUrl=DisplayProductsNew.aspx%3fSeriesID%3d11%26ModelID%3d20%26CategoryID%3d8%26MediaType%3dScreen%26DummyId%3d0&BackText=Lykter+og+blinklamper

Fy faen de kosta da! Tror jeg bestiller meg FK lykter til 3495,- De er ikke de billigste på markedet, så håper de er av god tysk kvalitet. Har hørt om dem ihvertfall. I motsetning til mye annet jeg har sett til 1500,- osv.

Får ta frontlyktene nå i første omgang, og muligens vente til neste lønning med xenon.

Ang. speedometer fikk jeg en pris av BMW. De skulle ha 3970,- for speedo. Vet ikke om dette var ink moms men. Så skulle de ha litt for å programmere alt. Så tror de landet på 5500-6000 jeg.. :( De tar seg godt betalt. Så trenger jeg 4-hjulskontroll og. De skulle ha 1400,- for det. Er det lurere å ta slikt på f.eks Mekonomen?

Skrevet

Fy faen de kosta da! Tror jeg bestiller meg FK lykter til 3495,- De er ikke de billigste på markedet, så håper de er av god tysk kvalitet. Har hørt om dem ihvertfall. I motsetning til mye annet jeg har sett til 1500,- osv.

Får ta frontlyktene nå i første omgang, og muligens vente til neste lønning med xenon.

Ang. speedometer fikk jeg en pris av BMW. De skulle ha 3970,- for speedo. Vet ikke om dette var ink moms men. Så skulle de ha litt for å programmere alt. Så tror de landet på 5500-6000 jeg.. :( De tar seg godt betalt. Så trenger jeg 4-hjulskontroll og. De skulle ha 1400,- for det. Er det lurere å ta slikt på f.eks Mekonomen?

Synes ikke 1400,- var så verst for 4 hjuls kontroll og når det i tilegg er hos BMW så er jo det bra, her tar de 1500,- på det lokale verkstedet.

Skrevet

Som sagt, Hella lykter koster flesk! Vil tro at FK gjør nytten sin, spørs hvor kresen du er på passform og kvalitet. Har som sagt ingen erfaring med dem selv.

Har du xenon originalt på bilen din? Kan det være et alternativ å gå for faceliftlykter uten xenon i stedet?

Programmeringsjobber ville jeg personlig tatt på et Bmw verksted. Andre reparasjoner, som f.eks. 4-hjulskontroll, kan du godt ta på et annet verksted.

Skrevet
Sjekk pris på hella på: koed.no Onlinekatalog ® E39 ® Nye deler ® Diverse utvendig utstyr

Så bare at baklyktene deres var av merket Hella.. Vil ha LED baklykter tror jeg :)

Dybvik-trading.no har xenon til meg for 1990,- spesialtilpasset E39... Lurer på om de er noe å satse på. de er 6000k og H7 pærer.

Jeg har ikke xenon på bilen fra før av nei! :)

Hva har det å si at jeg har bestilt xenon frontlykter? Er reflektorene annerledes da?

Skrevet
Dybvik-trading.no har xenon til meg for 1990,- spesialtilpasset E39... Lurer på om de er noe å satse på. de er 6000k og H7 pærer.

Jeg har ikke xenon på bilen fra før av nei! :)

Hva har det å si at jeg har bestilt xenon frontlykter? Er reflektorene annerledes da?

Har selv xenonpærer fra Dybvik Trading, og disse har fungert veldig fint.

Siden du ikke har xenon, tenkte jeg bare at det kunne være en tanke å gå for vanlige halogen frontlykter. Da snakker vi jo en helt annen pris, siden du synes oppgraderingslykter var dyrt. Utseendemessig ser lyktene like ut.

Er ikke sikker på om det er noen forskjell ang. reflektorene, men xenonlykter skal jo ha automatisk høydejustering. Det har ikke de vanlige lyktene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...