BreitBau Skrevet Oktober 12, 2008 Skrevet Oktober 12, 2008 Heisann! Da har jeg gått til innkjøp av en E30 320i 1986 modell i etter hva jeg kan bedømme, svært så god form! Trenger nå endel tips og forslag til hva som kan gjøres med denne bilen, og eventuelt løsninger på dette.. Som mange har vet har jeg E36, så er helt grønn på E30, selv om det er nydelige biler som lenge har drømt om å få eie.. Fakta: Km stand: 170 000 Modell: 1986 modell, 2-dørs 320i Farge: Alpinweiss. Har 2 striper på sidene og fine Jæger klistremerker. Utvendig ellers: Har chrome hjulbuer men disse står egentlig i stil med fangerne? Er ikke helt fan av disse da, men er redd for hvordan det ser ut under. Ellers har bilen små rustflekker i overganger, og har blitt småpusset på foran på høyre hjørne etter hjortpåkjørsel. Hadde det ikke vært for at disse sorte strekene er borte her, hadde man nesten ikke sett det.. Innvendig. Check control. Ellers original med stoffseter som er blåe. Førersetet er litt slitt på siden, og passasjersetet virker litt løst ?! Soltak. Knapper og alt fungerer. Veldig pen bil. Bilen er tidliger eid av eldre dame i 19 år, og hun kjørte den ca 140 000 på disse årene. Etter dette er den eid av forskjellige ungdommer, men har etter hva ejg kan bedømme blitt MEGET godt vare på.. Da jeg åpner motorrommet er det mer rent her enn i mange nyere biler jeg har sett.. Dessuten er alt med kjølesystem byttet, radiator, slanger o.l. Dette fikk meg til å tenke på om bilen har kokt, men den ryker ikke og oljen er fin. Ny luftmassemåler og luftfilterhus.. Alt i alt en god motor, som går greit. Den har nok mye av de kreftene den skal ha, selv om en slik motor ikke er utpreget sprek. Dette er foreløbig gjøreliste: Chrombuer på ene siden. her har de vært borti ett autovern?? Speedometer fungerer tidvis.. Hva kan dette skyldes? Oljeskift må den ha. Hvilken olje er grei på denne? Mineralsk eller delsyntetisk? Rustflekker på chrommen på fangerene. Hva er best å få bort dette med? Fjører må byttes rundbaut.. Ellers er den akkurat godkjent.. Nye bremser og overhalt kardang.. Virkelig god bil..
Lars89 Skrevet Oktober 12, 2008 Skrevet Oktober 12, 2008 Kul vinterbil! Få på 60/40 senk og 15/16 tommere så er du i mål!
BreitBau Skrevet Oktober 12, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2008 Ja jeg tror nesten at jeg ønsker å beholde den slik jeg.. Den er jo egentlig så pen original atte.. 15 tommere tenker jeg det blir til sommern.. Tror vinterdekkene gjør nytten slik de er.. Og den kan kanskje trenge litt senk? 60/40.. Er det det som er best på E30? Perfekt bil å kjøre da.. Føles myk og komfortabel men allikvel så fast og god.. For en herlig bil!
Der Barockengel Skrevet Oktober 13, 2008 Skrevet Oktober 13, 2008 Blir alltid glad av å se en alpinhvit BMW som ikke har fått et islett av krokan i seg. Godt å se at slike fortsatt finnes. Dersom denne har vært til service i Jægersystemet har den nok gått på helsyntetisk Castrol i mange år allerede. At speedometeret faller ut høres ikke ut som noen utypisk feil på en slik bil. Eldre BMWer er ellers utsatt for lekkasjer fra batteribackupen for serviceintervallindikatoren - kan være lurt å sjekke. Selv synes jeg at prefacelift E30 kler best lik senking foran og bak. Slikt er gjerne en smaksak, men jeg synes at allerede med 25mm senking er minimum 15 tommers dekk klart å foretrekke.
BreitBau Skrevet Oktober 13, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2008 Jo takk for gode tips.. Tenker fortsatt mye på om ikke denne skal få være som den er, bare settes i mer respektabel stand igjen.. Har jo allerede en Bmw med tyskerstuk, og vet ikke om jeg har tid, økonomi eller lyst til å ha enda en bil alle kan sikle på.. Har blitt svært så originalfantast i den senere tid, spesielt etter alle bildene jeg har sett ifm. bygging av den andre bilen.. Er rett og slett glad i Bmw, og denne E30en tror jeg kanskje fortjener, (og også kler seg best for meg over ett lengre tidsperspektiv) å beholdes original.. Ser absolut for meg en original, og ettersett bruksbil til både sommer og vinter. En som blir tatt godt vare på og shinet til den respektable stand den skal være i.. Jeg er alt for entusiast til å bare kjøre rundt å ikke bry meg.. Golf mk3ern jeg har bryr jeg meg ikke noe om har rustflekker her og der.. Nå er den solgt til dama, og jeg merker en stor endring i holdning når det kommer til E30en.. Jeg ligger våken om kveldene for å finne ut hvordan jeg kan løse det med overflaterusten i overgangene osv...
Der Barockengel Skrevet Oktober 13, 2008 Skrevet Oktober 13, 2008 Har blitt svært så originalfantast i den senere tid, spesielt etter alle bildene jeg har sett ifm. bygging av den andre bilen.. Er rett og slett glad i Bmw, og denne E30en tror jeg kanskje fortjener, (og også kler seg best for meg over ett lengre tidsperspektiv) å beholdes original.. Ser absolut for meg en original, og ettersett bruksbil til både sommer og vinter. En som blir tatt godt vare på og shinet til den respektable stand den skal være i.. Det er sikkert mange som kan gi deg gode råd mht. oppdateringer av gamle E30er. La meg prøve å utfylle med å innta et litt annen innfallsvinkel: En eldre BMW uten metallic lakk og med lite utstyr i god stand er noe som kommer til å bli svært uvanlig svært snart. Det vanskelige med slike biler er ting som hjulbuelister i krom og hekkspoilere i sort gummi; ettermontert, javel, men tidsriktig ekstrautstyr er det jo. De originale cola-kork felgene er også helt perfekte til bilen, men utvalget i gode dekk som passer på slike kan begynne å bli vanskelig å få tak i. Hvis du virkelig vil gå for original-linjen, synes jeg du burde montere nye originalfelger - men siden de gamle originalfjærene gjerne siger litt med alderen, vil nye gjøre at bilen blir nærmest komisk høy. Det skal litt mot til å møte på treff med noe sånt. Normalt vil moderate senkefjærer bedre de dynamiske egenskapene til bilen. Men siden senkefjærer også er sportsfjærer, vil de i varierende grad også påvirke det i utgangspunktet perfekte kompromisset mellom komfort og sportslig kjøreglede som var bygget inn i bilene fra fabrikken. Dette er noe som det ofte blir lagt litt for lite fokus på. Ja, bilen ser bedre ut med lavere fjærer, men det er sjelden svaret på alle spørsmål. For å få full glede av kjøreegenskapene til bilen, anbefaler jeg i tillegg til dekk- og fjærvalg, at du går nøye over foringer og enkeltdeler i hjulopphenget. Dette gjelder særlig hvis bilen har vært kjørt i Bergen - jfr. Jægerklistremerkene. Jeg vurderte selv en E30 en gang. Denne var kjørt kun litt over 100.000km av en eldre mann, og stod fortsatt på de originale 14-tommers lettmetallfelgene. Men den var kjørt i Bergen, og kombinasjonen av brostein og slitt asfalt hadde ført til at et betydelig antall deler i for- og bakstilling måtte skiftes. La meg også føye til at jeg er svært glad over å få høre at denne bilen ser ut til å ha funnet et godt hjem hos deg. Også fordi jeg mistenker at klimaet i dine trakter er svært bra for å bevare gamle biler lenge.
BreitBau Skrevet Oktober 13, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2008 Takk for nok ett fint innlegg.. Merker godt at du er tilbake.. Det er endel gode tips du kommer med, og det blir nok å følge flere av disse utover tiden.. Planen er å få lagt seg ned i løpet av vinteren og sjekket over hele bilen under.. Jeg er nok kanskje litt uenig i at miljøet her oppe er ett bra miljø for å bevare gammel bil.. Ofte er det rett fra Saltet vei, og over på grusvei, noe som ikke er med på å bevare slitte hjulbuer.. Dette er jo selvfølgelig eiers ansvar å gjøre noe med.. Jeg ser for meg at jeg blir nødt til å tectylere bilen under til sommeren, samt at jeg må gå over å vaske og vokse bilen flere ganger i løpet av vinteren.. Setter virkelig pris på at du nevner områder jeg aldri har tenkt på! r(ef. Brostein og slitt asfalt)
Z1 Skrevet Oktober 13, 2008 Skrevet Oktober 13, 2008 Gratulerer med god bil. E30 syken får stadi flere medlemmer.
Der Barockengel Skrevet Oktober 13, 2008 Skrevet Oktober 13, 2008 Jeg er nok kanskje litt uenig i at miljøet her oppe er ett bra miljø for å bevare gammel bil.. Ofte er det rett fra Saltet vei, og over på grusvei, noe som ikke er med på å bevare slitte hjulbuer.. Er egentlig salting særlig effektivt i områder som har stabile vinterforhold, som jeg antar er noe som forekommer i Halligdal? Jeg har vokst opp i et område med lite salting, og ble noe overrasket når jeg besøkte Bergen for første gang på vinterstid, og oppdaget at at man spadde salt oppå snøen uten å brøyte den bort først. Selv om salting av vinterveier spiller en ganske stor rolle, tror jeg at tørt innlandsklima er bra for bilene. Et eksempel å ta med seg her, er da jeg engang reiste på ferie i september måned, der jeg satte igjen på en parkeringsplass ikke langt fra kysten. Flat parkeringsplass, håndbrekket av. Da jeg kom tilbake etter to uker, hadde jeg store problemer med å få igang bilen, siden alle fire bremseskivene hadde rustet bom fast.
BreitBau Skrevet Oktober 13, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2008 Jeg er nok kanskje litt uenig i at miljøet her oppe er ett bra miljø for å bevare gammel bil.. Ofte er det rett fra Saltet vei, og over på grusvei, noe som ikke er med på å bevare slitte hjulbuer.. Er egentlig salting særlig effektivt i områder som har stabile vinterforhold, som jeg antar er noe som forekommer i Halligdal? Jeg har vokst opp i et område med lite salting, og ble noe overrasket når jeg besøkte Bergen for første gang på vinterstid, og oppdaget at at man spadde salt oppå snøen uten å brøyte den bort først. Selv om salting av vinterveier spiller en ganske stor rolle, tror jeg at tørt innlandsklima er bra for bilene. Et eksempel å ta med seg her, er da jeg engang reiste på ferie i september måned, der jeg satte igjen på en parkeringsplass ikke langt fra kysten. Flat parkeringsplass, håndbrekket av. Da jeg kom tilbake etter to uker, hadde jeg store problemer med å få igang bilen, siden alle fire bremseskivene hadde rustet bom fast. her går det egentlig over stokk og stein med den saltinga.. Flere er imot det.. Personlig syns jeg man må tilpasse seg etter føreforholdene, og lite er så rolig og harmonisk som skikkelig vinterveg, med store brøytekanter, støydempende snø og pent vær.. De kunne heller saltet for å korte ned tiden med mellomfasen som kun består av slaps og is.. Slik som de salter her, der de salter nesten uansett temperatur, uansett vær.. så blir veien våt av nedsmeltingen, dette gjør til at du bruer 10 liter spylevæske i uka, og det er ett mareritt å ligge bak trailere.. Er forsåvidt ett mareritt å ligge bak mopedbiler også.. Ruta blir helt grå av saltslafset.. Alt lyset på bilen blir stjålet av den mørke våte asfalten.. Du ser simpelthen ikke mer enn 50 meter, siden alt lyset blir absorbert i mørk asfalt.. I tillegg er lyktene dine så tilgriset at du må stoppe på en bensinstasjon å vaske lyktene dine hver 5 mil om du ikke har lyktespyle funksjon på bilen.... Det er ingen hemmelighet at jeg er imot salting av vintervei.. Jeg kan ikke begripe nødvendigheten av dette her oppe? Man bør da tilpasse seg etter forholdene? Ikke ligge i 100 på en vei som føles isfri, og med lykter som lyser kun 50m foran seg! Blir faktisk deprimert av å pendle under slike forhold!..
Der Barockengel Skrevet Oktober 13, 2008 Skrevet Oktober 13, 2008 Bak saltingen kan det vel ligge en manglende tiltro til folks evne til å kjøre på vinterføre. Og når man kjører rundt i saltsørpe, får man tilsvarende lite erfaring i å kjøre på vinterføre - jfr. at det gjerne forekommer ulykker rett etter slutt på saltet veg. Slik jeg ser det, har salting lite for seg bortsett fra ved underkjølt regn. En annen ting er selvsagt at ødeleggelsen saltet påfører bilen er en sikkerhetsrisiko i seg selv. Ikke er saltet heldig for miljøet langs veien heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå