Gå til innhold

Tenkte å skjekke interessen!

pengelek
 Share

Anbefalte innlegg

slik jeg jorde det da jeg hentet hjem en svensk m5 var: da jeg kom i tollen viste jeg en kvittering som jeg og selger skrev under på som viste hvor mye jeg betalte, fikk beskjed at momsen av den prisen (er vel 25%) skulle jeg betale til tollkontoret innen 3 virkedager (arb dager), jeg fikk betale på tollstasjonen. di på tollen sjekket at det var rett bil i forhold til det svenske vognkortet jeg hadde med, tok di svenske skilta (svensk eiendom), og jeg fikk noen pappirer som jeg trengte hvis jeg skulle regge den.

du må ha med leg, svensk vognkort, kjøpskontrakt, kvitering for betaling av bilen, tror det var det egentlig. men er usikker hvordan det gjøres når bilen allerede er i norge, ville ringt tollstasjon og hørt hvordan du/dere skal gå fram så dere ikke blir tatt for smugling av en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel, regner med at man ikke trenger å momse bilen inn flere ganger, men man vet jo aldri med dette landet her...

DVS at når bilen først er momset inn, så er den momset inn. det har vel nåværende eier bevis på samt at det er registrert hos tollvesenet. Hvordan man skal gjøre det med kjøp og salg er jeg usikker på, men regner ikke det er mer stress enn vanlig kjøpskontrakt og at ny eier må forsikre seg om å få alle papirene. også bevis for betalt moms...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper MÅ betale moms på bilen. Jeg har ikke betalt moms, ettersom den er fremdeles påskilta og i daglig drift. Vi har tillatelse for å bruke bilen her i landet i 2 år totalt (1.5 år igjen). Dette gjelder IKKE evt. kjøper, så kjøper må derfor betale mva på bilen ved et kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper MÅ betale moms på bilen. Jeg har ikke betalt moms, ettersom den er fremdeles påskilta og i daglig drift. Vi har tillatelse for å bruke bilen her i landet i 2 år totalt (1.5 år igjen). Dette gjelder IKKE evt. kjøper, så kjøper må derfor betale mva på bilen ved et kjøp.

Men da er jo situasjonen en helt annen...

Bare mulig å bare vise en kjøpskontrakt på 10 flak, så blir jo momsen billig...

Hvorfor selge nå når du har 1,5 år igjen da? hadde jo tjent mer på å leid bilen bort en gang i måneden frem til den siste måneden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet det, derfor jeg tenkte å skjekke om noen her var intressert i en delebil!

Selger for jeg skal kjøpe meg en BMW e38 750, kan fortsette de 1.5 årene med annen svensk bil.

Kan ikke leie den bort, da det kun er jeg og samboeren som har lov til å kjøre den på norske veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det er ot, men hva er det som gjør at du kan kjøre svenskregistrert bil i norge i 2 år? Er det ikke slik at utenlandske biler kun kan kjøres i norge i 3mnd før de må tilbake til hjemlandet?

Min samboer er svensk statsborger med svensk reg adresse, kun post adresse i norge. I arbeidskontrakten hennes står det at hun er midlertidig ansatt i norge for maksimum 2 år. Det gjør at fra dagen hun begynnte i arbeid og 2 år frem i tid, har hun lov til å ha en svensk reg. kjøretøy i norge i full bruk. Jeg har lov til å kjøre bilen siden jeg fortsatt har svensk personnummer (noe som på papiret gjør meg til svenske, og som sagt, kun svensk reg medborgere og statsborgere som kan kjøre en svensk reg. bil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det er ot, men hva er det som gjør at du kan kjøre svenskregistrert bil i norge i 2 år? Er det ikke slik at utenlandske biler kun kan kjøres i norge i 3mnd før de må tilbake til hjemlandet?

Den reglen du skriver er som følger: Bilen kan være maksimum 3 mnd i norge, deretter må den være minst 1 mnd i hjemlandet, før den kan brukes i norge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et litt OT spørsmål. Har tenkt på den regelen der. Hvordan kontrollerer de at ikke bilen brukes i mer enn 3 mnd?

Har tenkt at bompengeringen kan avsløre deg.

Naive norge.....

Kjenner to svensker som jobber/bor i Norge, på to forskjellige steder på østlandet. De har begge kjørt svensk registrert bil. Begge har etter en tid blitt stoppet av politiet og registrert, fått beskjed om at hvis ikke bilen føres ut av landet innen så så lang tid vil det få konsekvenser. Ingen av disse kjører svensk bil i Norge lenger... Rakk vel å kjøre her 4-5 mnd han ene og et par år han andre. Så litt kontroll har de nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal man dra frem eksempler, så tror jeg du hadde blitt gravd ned. dessverre. litt kontroll har Norge, men altfor lite...

Når det gjelder Politistyrken, så er den for dårlig i Norge. Ikke lett for politikerne å finne ut om man skal satse mer på politiet eller om man skal bruke pengene opp på telefonregninger til spåkoner. JA, jeg vet at det skal utdannes flere politifolk, men dette er langt fra godt nok.

Beklager trådstarter. for mye OT her. Det er en flott bil som er genial for en som bare vil "swappe" karrosseri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke politiet har så stor kontroll på hvilke utenlands reg. bilen som er her eller ikke. Men, om de oppersverer en bil flere ganger på en tid som overgår 3 mnd vil man nok bli stoppet. I mitt tilfelle refererer jeg bare til papiret jeg har fra tollvesenet så går det bra (har blitt stoppa og vist det), i andes tilfelle der de kun kan ha bilen her i 3 mnd, så har ikke politiet bevis på at man har hatt den her lenger, men de vill nok si at de har observert deg over en lengre periode, og råde deg til å få bilen tilbake til der den hører hjemme fortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...