Jump to content

Bilen stein dau da jeg stod opp i dagmorges


aottesen
 Share

Recommended Posts

Da jeg gikk ut for å kjøre til jobb idagmorges var bilen stein dau.

Sentrallåsen fungerte AKKURAT nok til å låse 3 av fire dører.

Noen som vet hva det kan være?

Ingenting som er direktekoblet batteriet utenom alarm/sentrallås..

Batteriet er ca. 3 år gammelt, og dynamo lader på ca. 13,7V.

Bilen det dreier seg om er en 90 mod E34, M20B20 med Enforcer-alarm.

Link to comment
Share on other sites

Begynn med å koble ifra + polen. Så setter du batteriet til lading.

Etterpå finner du fram et multimeter som du stiller på Ampere som du setter mellom + polen på batteriet, og + kabelen i bilen.

Da ser du om det er noe som trekker strøm. (skal trekke tilnærmet null strøm når bilen ikke er i bruk.)

Hvis det ikke er noe som trekker strøm, er det nok batteriet som er dødt.

Link to comment
Share on other sites

Fått liv i bilen igjen ved hjelp av lader og booster.

Sjekket litt tall:

-Ved tomgang lader bilen ca. 13,7V

-Ved avslått motor falt batteriet fra 12,35 til 12,20v

Hvor normale er disse tallene?

Hadde også utav alle sikringene, en etter en, men ingen spenningsøkning.

Hvor mye trekker en TomTom-GPS sånn ca? Den stod påslått da jeg satte meg inn i bilen i gårmorges har jeg lagt merke til.

Link to comment
Share on other sites

Fått liv i bilen igjen ved hjelp av lader og booster.

Sjekket litt tall:

-Ved tomgang lader bilen ca. 13,7V

-Ved avslått motor falt batteriet fra 12,35 til 12,20v

Hvor normale er disse tallene?

Hadde også utav alle sikringene, en etter en, men ingen spenningsøkning.

Hvor mye trekker en TomTom-GPS sånn ca? Den stod påslått da jeg satte meg inn i bilen i gårmorges har jeg lagt merke til.

Et friskt batteri skal ligge på rundt 12,7V uten belastning.

12,2-12,3 høres ut som enten slitt batteri, eller en del strømforbruk.

Mål først strømmen som blir trekt fra batteriet. Om det går mye strøm der, gå over sikringene.

Napp ut en og en sikring, og stikk målepinnene på hver sin pol i sporet til sikringen. (mål ampere) Slik kan du finne ut hvilket utstyr som trekker strøm.

Et annet alternativ, er å måle strømmen direkte på batteriet, dra ut en og en sikring, og følge me strømmen under veis.

Link to comment
Share on other sites

Fått liv i bilen igjen ved hjelp av lader og booster.

Sjekket litt tall:

-Ved tomgang lader bilen ca. 13,7V

-Ved avslått motor falt batteriet fra 12,35 til 12,20v

Hvor normale er disse tallene?

Hadde også utav alle sikringene, en etter en, men ingen spenningsøkning.

Hvor mye trekker en TomTom-GPS sånn ca? Den stod påslått da jeg satte meg inn i bilen i gårmorges har jeg lagt merke til.

en tomtom kan vare nokk om det er veldig kalt om natta med deg :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...