aottesen Posted October 13, 2008 Share Posted October 13, 2008 Da jeg gikk ut for å kjøre til jobb idagmorges var bilen stein dau. Sentrallåsen fungerte AKKURAT nok til å låse 3 av fire dører. Noen som vet hva det kan være? Ingenting som er direktekoblet batteriet utenom alarm/sentrallås.. Batteriet er ca. 3 år gammelt, og dynamo lader på ca. 13,7V. Bilen det dreier seg om er en 90 mod E34, M20B20 med Enforcer-alarm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yngvejos Posted October 13, 2008 Share Posted October 13, 2008 Begynn med å koble ifra + polen. Så setter du batteriet til lading. Etterpå finner du fram et multimeter som du stiller på Ampere som du setter mellom + polen på batteriet, og + kabelen i bilen. Da ser du om det er noe som trekker strøm. (skal trekke tilnærmet null strøm når bilen ikke er i bruk.) Hvis det ikke er noe som trekker strøm, er det nok batteriet som er dødt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
icc Posted October 13, 2008 Share Posted October 13, 2008 Tipper elektrisk feil. Mål ampere ut av batteriet når bilen står. Kan være jordingsfeil en eller annen plass, eller at du har fått/gitt noen starthjelp i det siste og sprengt diodene i dynamoen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aottesen Posted October 14, 2008 Author Share Posted October 14, 2008 Fått liv i bilen igjen ved hjelp av lader og booster. Sjekket litt tall: -Ved tomgang lader bilen ca. 13,7V -Ved avslått motor falt batteriet fra 12,35 til 12,20v Hvor normale er disse tallene? Hadde også utav alle sikringene, en etter en, men ingen spenningsøkning. Hvor mye trekker en TomTom-GPS sånn ca? Den stod påslått da jeg satte meg inn i bilen i gårmorges har jeg lagt merke til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
icc Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Ikke betydelig mye, ladespenningen er kanskje litt lav men helt grei. Du må måle Amere ut av batteriet når bilen står. Spenning har ikke så mye å si da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wabby Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 13,7 er nok pga batteriet er flatt og trekker mye strøm.... kjør en halvtimes tid og mål på nytt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yngvejos Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Fått liv i bilen igjen ved hjelp av lader og booster.Sjekket litt tall: -Ved tomgang lader bilen ca. 13,7V -Ved avslått motor falt batteriet fra 12,35 til 12,20v Hvor normale er disse tallene? Hadde også utav alle sikringene, en etter en, men ingen spenningsøkning. Hvor mye trekker en TomTom-GPS sånn ca? Den stod påslått da jeg satte meg inn i bilen i gårmorges har jeg lagt merke til. Et friskt batteri skal ligge på rundt 12,7V uten belastning. 12,2-12,3 høres ut som enten slitt batteri, eller en del strømforbruk. Mål først strømmen som blir trekt fra batteriet. Om det går mye strøm der, gå over sikringene. Napp ut en og en sikring, og stikk målepinnene på hver sin pol i sporet til sikringen. (mål ampere) Slik kan du finne ut hvilket utstyr som trekker strøm. Et annet alternativ, er å måle strømmen direkte på batteriet, dra ut en og en sikring, og følge me strømmen under veis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrmpower Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Fått liv i bilen igjen ved hjelp av lader og booster.Sjekket litt tall: -Ved tomgang lader bilen ca. 13,7V -Ved avslått motor falt batteriet fra 12,35 til 12,20v Hvor normale er disse tallene? Hadde også utav alle sikringene, en etter en, men ingen spenningsøkning. Hvor mye trekker en TomTom-GPS sånn ca? Den stod påslått da jeg satte meg inn i bilen i gårmorges har jeg lagt merke til. en tomtom kan vare nokk om det er veldig kalt om natta med deg Link to comment Share on other sites More sharing options...
aottesen Posted October 15, 2008 Author Share Posted October 15, 2008 7-8 grader på natta vil jeg ikke anslå som veldig kaldt, men kanskje kaldt nok..? GPS`en er ihvertfall frakobla nå! Start greit etter 9 timer på jobb idag også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts