Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Erfaringsmessig holder ikke best-dekk-bak argumentet hva vannplaning angår.

Har ofte fått vannplaning bak,men uten at det har resultert i mer ratt arbeid enn jeg selv har ønsket.

Derimot når man får det både foran og bak(en bil er oftere lettere i hekken,og planer derfor lettere bak),da begynner ting å bli arbeidsomt.

Skrevet

Hm. Hypotetisk sett tror jeg nok jeg hadde satt de beste dekkene fremme, men nå er ikke dette en problemstilling for meg. :)

Eller..Når jeg tenker meg om så pleier vel de beste dekka være de som står foran, etter ett par måneder på veien :lol:

Skrevet

Snakket faktisk nettopp med en kompis som jobber for Møller om dette. Og de hadde vært på seminar for et par år siden med representanter for en av de store dekkprodusentene (husker dessverre ikke i farten hvilken), og der hadde de stilt det amme spørsmålet. Og svaret de fikk var at de beste dekkene skulle bak, uavhengig om du kjørte fwd eller rwd. Dette ble begrunnet med at dersom man mister grepet bak, kommer ropma uansett. Så det var et stabilitetsargument. Foredragsholderen hadde demonstrert dette med å vekselvis låse hjulene på en lekebil foran og bak og så sende den over gulvet. Uten feste fremme gikk bilen rett frem, mens med låste bakdekk snurret lekebilen bortover gulvet. De mente det var samme prinsippet som gjelder i det virkelige liv, så dekkprodusenten anbefalte de beste dekkene bak (rettet etter kommentar:), uten unntak...

Skrevet
Snakket faktisk nettopp med en kompis som jobber for Møller om dette. Og de hadde vært på seminar for et par år siden med representanter for en av de store dekkprodusentene (husker dessverre ikke i farten hvilken), og der hadde de stilt det amme spørsmålet. Og svaret de fikk var at de beste dekkene skulle bak, uavhengig om du kjørte fwd eller rwd. Dette ble begrunnet med at dersom man mister grepet bak, kommer ropma uansett. Så det var et stabilitetsargument. Foredragsholderen hadde demonstrert dette med å vekselvis låse hjulene på en lekebil foran og bak og så sende den over gulvet. Uten feste fremme gikk bilen rett frem, mens med låste bakdekk snurret lekebilen bortover gulvet. De mente det var samme prinsippet som gjelder i det virkelige liv, så dekkprodusenten anbefalte de beste dekkene fremme, uten unntak...

UNNTATT 4-hjulstrekkere, hvor forskjell på hjul risikerer å ødelegge kasse...

Skrevet
Snakket faktisk nettopp med en kompis som jobber for Møller om dette. Og de hadde vært på seminar for et par år siden med representanter for en av de store dekkprodusentene (husker dessverre ikke i farten hvilken), og der hadde de stilt det amme spørsmålet. Og svaret de fikk var at de beste dekkene skulle bak, uavhengig om du kjørte fwd eller rwd. Dette ble begrunnet med at dersom man mister grepet bak, kommer ropma uansett. Så det var et stabilitetsargument. Foredragsholderen hadde demonstrert dette med å vekselvis låse hjulene på en lekebil foran og bak og så sende den over gulvet. Uten feste fremme gikk bilen rett frem, mens med låste bakdekk snurret lekebilen bortover gulvet. De mente det var samme prinsippet som gjelder i det virkelige liv, så dekkprodusenten anbefalte de beste dekkene fremme, uten unntak...

So han anbefaller dei beste både foran og bak, tok ein bankers han da!!:-)

Skrevet

So han anbefalte foran og bak han da??

Tror han mener de beste dekkene framme da bilen vil da gå rett frem. Gode dekk bak, vil den snurre. :)

Skrevet

Hehe, liten trykkfeil. Eksperten mente at de beste dekkene skulle bak uansett hvilken bil du kjørte pga stabilitet. Resten reguleres nok med farten. Skal rette i det opprinnelige innlegget :oops:

Skrevet

Uten å sette spørsmålstegn med testene til NAF, så tror jeg produsentene bruker litt mer penger og tid på testing :wink: Men kan vektfordeling og oppsett på understell ha noe å si i denne sammenhengen?

Skrevet

Ikke mange som skilter med lang erfaring rundt dette kan jeg se.

Jaja.

Typisk Norsk og leve etter statistikk og tester.

HUSK!!!

Skulle nabo'n drite i buksa, så var nødvendigvis ikke det helt rett....

Skrevet

Men dersom naboen hadde hatt en god grunn for å gøre det, så kan det hende den sammen grunnen hadde hjulpet deg! Du bringer ingenting til diskusjonen med å si at alle andre er hjelpeløse uten å komme med egne erfaringer eller meninger. Så du har jo tydeligvis ikke særlig erfaring på området, du heller!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...