Z_AGo Skrevet Oktober 20, 2008 Skrevet Oktober 20, 2008 Hei jeg må bytte bremserørene til de bakre hjulene. Og lurte da litt på hvor vanskelig det var å tre røra over bensintanken, uten å ta av tanken? Og er det noen som kan forklare meg i enkle steg hva jeg må gjøre for å lufte bremsene? der er jeg helt grønn, og vil ikke begynne før jeg er helt sikker på hva jeg skal gjøre for noe! edit: E36, 316, 93 modell, m40 motor
Ingebrigtsen Skrevet Oktober 20, 2008 Skrevet Oktober 20, 2008 Unnskyld at jeg sier det, men er du helt grønn på hvordan man gjør det i forbindelse med bremser så syntes jeg du burde ha med deg noen som kan det..
Z_AGo Skrevet Oktober 21, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2008 Sier seg vel litt selv at jeg skal ha med meg noen vel? hehe... men jeg lurte så vet jeg ihvertfall litt grunnleggende hva jeg skal gjøre.
Disaster Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 Bleeding BMW Brakes Linken forklarer fremgangsmåte for å lufte bremsene, hvordan det er å bytte rørene bak vet jeg ikke, har ikke gjort det før men regner med at selv om du føler deg grønn så går det helt sikkert greit En gang må jo være den første. http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... Brakes.htm Stå på Bimmer
Ingebrigtsen Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 Nå skrev jeg at du burde ha med deg noen som kan det da Men uansett... Det er bare og ha en person som sitter i bilen og pumper opp trykk på pedalen når du ber om det og deretter holder trykket da du sier stopp.. Når du er sikker på at den personen i bilen holder trykket så åpner du luftenippelen på calipper, da vil pedalen gå i bunn, her er det veldig viktig at personen i bilen ikke slipper opp pedalen før du har stengt igjen luftenipplen.. Når du så har stengt igjen luftenippel så kan du be personen i bilen om å pumpe opp igjen trykk til du sier stopp.. Deretter åpne nippel osv som forklart over.. Dette gjentar du til du får en klar fin stråle ut av nippelen som er uten luft.. Det er enkelte biler som har en bestemt prosedyre for hvilken rekkefølge calipperne skal luftes, men som oftest pleier jeg og starte med den som ligger lengst fra pumpa og gå framover
Yngvejos Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 Med pumpemetoden, må du plage en kamerat, og du påfører hovedsylinderen ekstra mye slitasje. Spesielt på biler som er kjørt langt, er det ikke heldig å trykke pedalen lenger inn enn vanlig arbeidsområde. Da det danner seg en slitekant på det område hvor stempelet nesten aldri har vært. å dra stempelet fram og tilbake over denne kanten er ikke så heldig for tetninger. Kjøp deg heller en bremselufter på mekonomen. Den koster 200kr, og består av et lokk til bremsevæsketanken med en slange som du kobler til et bilhjul. På den gamle hovedbremsesylinderen min kunne man kjenne dette hakket når man trykket inn pedalen. Fyll opp tanken, sett på lokket, så kobler du slangen til ventilen på et bilhjul. (du bør ikke ha mer enn ca 1 bar). Deretter finner du ett glass som du heller litt bremsevæske i, og en slange som passer på lufteniplene. Begynn på høyre bakhjul. Sett slangen på luftenippelen, ha andre enden av slangen nedi bremsevæska, lukk opp luftenippelen. Da vil bremsevæsken bli trykket igjennom av lufttrykket. Følg med på bremsevæskenivået hele tiden, ellers kan det gå tomt og det blir nye luftbobler i rørene. Deretter tar du venstre bakhjul, høyre forhjul, venstre forhjul. Ta 3-4 runder rundt bilen, så er du sikker på at du blir kvitt alt luft. Når det kommer til bytte av bremserør, er det bare å bøye til og feste best mulig. Det er få feil man kan gjøre her. Pass på å ikke stramme for mye i skjøtene. Og spray over skjøtene med tektyl etterpå, så blir de greiere å få opp senere.
Erik S. Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 å bytte bremserør er ikke vanskelig, men det tar litt tid. Det du må passe på er at røret ikke er borti karroseriet eller andre ting under der. og så skal det være så få skarpe bøyer som mulig!
Rayb Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 Med pumpemetoden, må du plage en kamerat, og du påfører hovedsylinderen ekstra mye slitasje.Spesielt på biler som er kjørt langt, er det ikke heldig å trykke pedalen lenger inn enn vanlig arbeidsområde. Da det danner seg en slitekant på det område hvor stempelet nesten aldri har vært. å dra stempelet fram og tilbake over denne kanten er ikke så heldig for tetninger. Kjøp deg heller en bremselufter på mekonomen. Den koster 200kr, og består av et lokk til bremsevæsketanken med en slange som du kobler til et bilhjul Alltid greit å være to stykker når bremsene skal luftes, lett å glemme nivået i beholderen... Men har hørt at trykkluft metoden ikke er så bra den heller, fikk aldri noe godt svar på hvorfor. Men kan tenke med det har noe med hydraulikk blokken og gjerne noen tettninger inni der å gjøre...!? Jeg vet ikke, noen som kan forklare?
xracer Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 Den metoden Yngvejos beskriver, tror jeg fungerer bra. Det er bare så synd at pedalpumpingen ofte ikke kan unngås p.g.a at luftboblene ofte "sitter litt fast" i rørveggene p.g.a litt friksjon slik at man må "kikke" de løs og dette kikket kan være enklest å få til med pedalen...allright? . Men med Yngvejos' metode og man forsikrer seg mot at reservoir' ikke går tomt (stort reservior) og man kan flushe kontinuerlig ved å ha lufteventilen litt åpen i f.eks noen "ekstra" sekunder så burde alle boblene løsne.
Yngvejos Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 Det kan nevnes at når jeg gjorde det, pumpet jeg pedalen hard innimellom med stengte luftenipler.
karlandr Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 Noe jeg gjør hver gang jeg skal bytte calippere eller bremserør er å sette en stang fra setet og ned på bremsepedalen (før jeg løsner noen av delene). Da forhindrer du at bremsevæske renner ut fra masterpumpa. Det er bare et lite trykk på bremsepedalen som skal til. Stangen fjerner du først når du har skrudd alt av bremsedeler på plass igjen. Det renner faktisk ikke noe bremsevæske ut når jeg gjør det på denne måten. Jeg har aldri hatt problemer med å bruke "familiemetoden" når bremsesystemet skal luftes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå