Jump to content

m30b35 problemer!

GiljeN
 Share

Recommended Posts

hei har satt på nyoverhalt topp i dag så mitt i prøve turen etter en time ca så koker den og dauer helt.akuratt som bilen kuttet strøm eller noe. fyller på vann å etter 15min starter jeg bilen igjen å den sviver fint men har problemer me å få vannet rudt i systemet :S kjører litt å fyller på vann igjen for den spytter det ut,bilen røykte også godt men plutselig etter et stopp me nytt vann å litt lufting slutter den å veriere på tempratur å bilen røyker ikke i heletatt, ikke olje i vannet. olje nivået er fint.men rett før jeg stopper bilen begynner den å spytte vann ut igjen å når jeg stopper den så spytter den vannet ut tanken..hva kan det være ?

please hjelp :P

Har selv samme motor i min, men har ikke gjort denne jobben på den. Hvis jeg har forstått det korrekt så er det visst veldig viktig å lufte disse kjølesystemene på BMW'ene skikkelig. Litt morro å tenke på siden Volvo'en min fikser dette selv med litt forsiktig kjøring og etterfylling og ferdig med det :) Men når du luftet systemet hadde du varmeapparatet på full guffe? Skal visst være viktig?? Men hvis du kjørte i en hel time uten at du merket noe er det vel noe muffens her...Du sier du ikke kan se vann i olja, men kan det p.g.a større luftlommer i systemet blitt trykket vanndamp inn i deler av systemet som hvor det kun skal være olje? Varmeapparatet må være på fullt slik at vannventilene er åpne og denne delen også blir luftet skikkelig.

hadde ikke varme aperatet på full guffe:) men kan det har noe å si. så motoren/topp pakningen trenger ikke være ødlakt selv om den røykte godt å det koker godt av vann taken.røyken forsvant jo igjen så er noe muffins :P men jeg tror jeg skal prøve å tappe ut alt vann samt stå i en litt bratt bakke me nasen oppover å fylle på vann me lufte skruen oppe å la den svive på ca 2000omdr skal luften forsvinne dah ? hvordan er jeg sikker på jeg har fått ut alt ? :)

Fin regel er å bytte vannpumpe og termostat når du har gjort en såpass stor reperasjon :P

Forslag til lufteprosedyre:

1. kald motor.

2. åpne skruen på termostathuset (trenger ikke stå i bakke)

3. fyll på veske til det pipler fint ut av skruen og steng.

4. start bilen med temperaturvelgerene på varmeapp. på max (vifta trenger ikke gå for fullt)

5. følg med på nivået i tanken å fyll etter etterhvert.

6. La bilen få normaltemp og luft på skruen på termostathuset

7. Gjør det flere ganger.

Følg med å se om det kommer vann inn i ekspansjonstanken fra returslangen - den tynne som går innpå.

Jeg har også bare hatt på tenning og temperaturbryter på varmeapp på fullt når jeg har fyllt på første gangen.

Visst ikke dette funker så er det trolig noe som ikke er i orden... Et hett tips er å unngå kjøring når tempnåla er oppmot det røde på desse motorene her! :shock: Et must er også god viskosekobling for stabil temp. på tomgang.

Har du forsøkt det 'Dralle' skrev?

Det er "fasiten" på hva du burde forsøke nå.

_Om_ det ikke hjelper, så kan du begynne å tenke på andre ting. Som f.eks vannpumpe som er gåen/toppakning etc.

Ta en kompresjonstest f.eks. Men forsøk å lufte systemet først.

Har du lufta nå da? Sirkulerer vannet? Åpner termostat? Kan nesten høres ut som gleden over denne reparasjonen ble kortvarig for din del i tilfelle...

Hvis bilen koker raskt så er det ikke pga vifta - det tviler jeg på. Vertfall ikke om det skjer under kjøring... Det er mest når bilen står på tomgang at den skal hjelpe til, eller under lave hastigheter. Men viskosekoblinga di høres gåen ut ja....

Hvorfor måtte du av med toppen i første omgang?