[space] Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=530818 Systemet er foreløpig en prototype, men BMW håper at betalingsnøkkelen blir en realitet om ikke altfor lenge. Tanken er at du skal kunne betale for alt fra parkering til matvarer, som om nøkkelen var et kredittkort, skriver leftlanenews.com. Link to comment Share on other sites More sharing options...
///MoePower Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Jeg synes det er en langt bedre idè enn den ford har kommet opp med for sine nøkler.... http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=538074 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Syns det høres mye stress ut dette her. Det er jo allerede såpass mange ting man må ha med seg. Hva med at heller mobiltelefonen er den sentrale, og kan brukes til både betaling og bilkjøring? Så kan vi slippe både kredittkort, penger og bilnøkler. Det hadde vært mye bedre. Mobiltelefonen har vi jo uansett med oss - og jeg ser ikke at bilnøkkelen får innebygd mobiltelefon med det første. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenK Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Litt kjiipt å miste nøkkelen hvis dette blir noe av Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrmpower Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 vist en mobil hadde hatt denne funksjonen, så hadde det vært kjipt om man jikk tom for strøm i ødemarka Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfeh Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Vel jeg så på ford sin ide. Jeg tviler på at unger vil kjøre noe penere uansett. Da vil jo det bli som "the darkside" og noe spennende alle vil prøve. Og når dem da finner ut at det faktisk er gøy så får du ikke gjort mye. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Der Barockengel Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Hva med at heller mobiltelefonen er den sentrale, og kan brukes til både betaling og bilkjøring? Det er en stund siden jeg så den, men jeg mener at i den sør-koreanske filmen "Piano chineun daetongryeong" fra 2002, betalte man for seg på bussen ved å holde mobiltelefonen opp foran et apparat når man gikk inn på bussen, og fikk en kvitteringslyd for at betalingen var i orden. Generelt er ofte teknologien klar lenge før kjøperne er modne til å akseptere nye systemer. Det er selvsagt også et spørsmål om å bli enige om plattformer og standarder - det tar nok dessverre noen år før det foreligger en internasjonal standard som finansieringsinstitusjoner, bilfabrikanter og mobilprodusenter enes om - se f.eks. så lang tid det tar å gå fra magnetstripe til chip på betalingskort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMWentusiasten Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Vel, om man skal bruke mobilen til bilnøkkel, så tror jeg de har ordnet strøm problemet... evnt en integrert lader. Ford sin løsning har nok som det blir sagt her en omvendt effekt... om en ungdom får vite at bilen lager en pipelyd når den har nådd 100, så hadde ihvertfall jeg hatt lyst å finne ut om det stemmer... gjerne flere ganger... Ang sammenslåing av enheter som folk har med seg, så tror vil nok folk bære færre gjenstander enn dem gjør idag. man vil nok få en mobillignende sak som fungerer som betalingsmiddel (noe som også er oppfunnet) og nøkler til det meste. Fingeravtrykk vil nok komme mer også. å bruke fingeravtrykk når man skal starte en bil er jo allerede på en del biler. bl.a. noen av mercedes sine spesialmodeller. alt eksternt kan mistes. litt verre med et fingeravtrykk... men personvern og diverse bremser jo dette. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts