G-RACING Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 Har ohm'et begge ABS følerne mine fremme for å finn ut om de er gåene. ABS+antispinn lyser i intrumentet, og er ute av funksjon. Har hørt at ved bruk av et voltmeter skal man ohme seg frem til 1000 OHM. Stemmer dette? Jeg fikk 1600 OHM, betyr dette at der gåene?
Raymond Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 jeg vet ikke om det er riktige måten å måle abs følere på... trur du må ha di på bilen og surre på hjulet.. da skal di gi pulser ettersom den passerer abs skiva.. magneten i følern som føler at taggene går forbi og dermed skal den gi pulser... men, seff.. ingen guru her.. bare tanker.. mvh ray på min gamle audi s8 så fikk jeg pluttselig feil på 3 av følerne og den kom og gikk litt... gikk ved lave hastigheter osv.. da va følern bare skitten og trengte rengjøring..
dvil Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Ifølge en DIY på www.autopower.se er det ikke bare en vanlig spole der. Det er derfor ikke entydig å måle motstand. Men han skriver at de som ble målt viste 1000-1500 ohm når den var gåen og 0,2 til 8 Mohm når de var Ok. Anbefaler å lese hele selv.
KenVH Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 ikke alle type abs følere som tåler å ohmes heller. du kan måle spenningen når du roterer hjulet. bare sett multimeteret på VAC, mål direkte på abs føleren mens du roterer hjulet. avhengig av bil så skal du ha en viss spenning ved visse hastigheter. dette må du finne ut på egenhånd, men det gir deg en klar indikasjon på om føleren virker eller ikke.
Klinz Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Ifølge en DIY på www.autopower.se er det ikke bare en vanlig spole der. Det er derfor ikke entydig å måle motstand. Men han skriver at de som ble målt viste 1000-1500 ohm når den var gåen og 0,2 til 8 Mohm når de var Ok. Anbefaler å lese hele selv. De er omvendt. 1000-1500 ohm er dei ok. og viss de er andre mål er dei sannsynlig gåen. kan lese diagnose. Kan og måle alle og samenligne resultat og den som aviker er nok defekt..
Sir Hofstad Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Og grunnen til man måler vekselstrøm/VAC, er at denne spolen generer bittelitt spenning ca 1,5V ved rotering på hjul for hånd. Er altså en induktiv giver...
540is Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Og grunnen til man måler vekselstrøm/VAC, er at denne spolen generer bittelitt spenning ca 1,5V ved rotering på hjul for hånd.Er altså en induktiv giver... Naa.. mere som en hallgiver. E39 har aktive sensorer som må ha spenning fra styreenhet for å gi signal,da det ikke er noen tannkrans de føler på, men et magnetbelegg i simmeringen på hjullageret. Skal du måle signal må tenning være på og sensor tilkoplet ledningsnettet.Hjulet dreies Skal ha 2500-4500 ohm motstand med frakoplet sensor
Sir Hofstad Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Og så nå det gjaldt typen på E39, og beklager det...
G-RACING Skrevet Oktober 28, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 28, 2008 Takker for alle svarene, kjempe flott! Men ble nå enda mer usikker på hvor mye ohm jeg egentlig skal ha. Var så mangen delte meninger her. tenker jeg tar å kontrollerer de bak også, så finner jeg ut hvile motstand disse ligger på. Får også prøve å snurre rundt hjulet med voltmeteret på vekselstrøm.
turn-in Skrevet Oktober 29, 2008 Skrevet Oktober 29, 2008 Det er bare å måle alle fire og se om de gir omtrent like verdier.
Raymond Skrevet Oktober 29, 2008 Skrevet Oktober 29, 2008 er vell ikke sikkert at det går og måle seg fram til via ohm om sensoren bare er full av skit og dermed ikke får kontakt. ville anbefalt å prøvd å sprutet bremse rens på sensoren om du ser den? eller noe annet rensespray? verktøy på boks eller lignende..
dvil Skrevet Oktober 29, 2008 Skrevet Oktober 29, 2008 Dette ble litt forvirrende, så jeg måtte lete etter mer infomasjon. Det kan tyde på at det er (minst?) to generasjoner ute og går her. På denne tråden er det nevnt to typer sensorer: http://www.unofficialbmw.com/phpBB/view ... 3a5645505a Her er en som fant korrodert sensorkabel: http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5 ... stion.html Forøvrig har jeg ingen tro på bremserens, annet enn for å fjerne møkk. Hele sensoren skal være støpt inn i plast. Hvis det er kontaktproblemer er det sprekk og vann har kommet til.
Raymond Skrevet Oktober 30, 2008 Skrevet Oktober 30, 2008 jo, vet sensoren ser støpt inn i plast.. men, den reagerer på magnetisk felt og kan komme bremsestøv og drit forran sensoren.. blir det mye slikt så vil den pluttselig bli forvirret og få konstant signal.. vet ikke om dette er noe som kan skje på bmw, hvordan dette er montert og satt sammen.. men, på min tidligere audi s8 så fikk jeg denne feilen på samtlige abs følere.. audi sa jeg skulle bytte alle, fant en diy på nettet som anbefalte på prøve å rense den først.. en boks rensespray så fungerte alle sammen igjenn.. men, de kan jo selfølgelig bli øddlagt og disse sensorene koster jo ikke all værden så er jo bare og bytte?? Audi S8 sensor 1800,- per stk....... her er linken til siden http://www.audidiy.com/a8.html abs tingen http://www.audipages.com/Tech_Articles/ ... oting.html Mvh Ray
DRIFTER Skrevet Oktober 30, 2008 Skrevet Oktober 30, 2008 Du kan også ta opp skjøtekontakten fra sensoren og rense inni der, kontaktpinnene på min var helt svarte...littegrann isopropanol og knikke med en q-tips så var problemet borte måtte byttet en sensor på forrige bilen (E46) og den var et helvette å få ut, måtte borre den i stykker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå