fish Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Tenkte denne kunne være grei å legge ut. http://www.naf.no/barnestoltest08
larserso Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Hmm.. Her hadde jeg håpet å få et par svar, men nei. Det var jo veldig få modeller testet. Hvorfor har de med tester av modeller som ikke er på det norske marked, mens noen av de mest populære på markedet (f.eks. maxi-cosi) ikke er med? (ja, testen er sikkert kjøpt i utlandet, men da mister den jo mye av poenget). Forøvrig verdt å merke seg at Recaro er en av de dårligste stolene. Er på jakt etter barnesete om dagen ser du og i motsetning til biler, foto og tråsykler er det frustrerende lite info å finne som jeg finner interessant. Har forsåvidt bestemt oss for Emmaljunga sete pga. at den kan brukes både med isofix i vår bil og uten isofix på samme sete i våre foreldres biler. Dessuten passer den rett på vognunderstellet. Utover det er beslutningen tatt litt i blinde føler jeg...
Gunnar Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Er på jakt etter barnesete om dagen ser du og i motsetning til biler, foto og tråsykler er det frustrerende lite info å finne som jeg finner interessant. Har forsåvidt bestemt oss for Emmaljunga sete pga. at den kan brukes både med isofix i vår bil og uten isofix på samme sete i våre foreldres biler. Dessuten passer den rett på vognunderstellet. Utover det er beslutningen tatt litt i blinde føler jeg... Vi har en '08 Maxi Cosi Cabriofix med Easyfix base. Er veldig fornøyd. Veldig lett stol, som festes kjapt og greit med 3-punktssele uten base om man har behov for å bruke den i andre biler. God solskygge og lett å stramme beltene. Easyfixbasen kan festes med 3-punkt eller isofix på noen sekunder, og teleskopfot ned i gulvet. Basen har vi bare stående i Land roveren, og så bruker vi kun setet uten base i 3-punkten i 7eren, med mindre vi skal på langtur. Da tar vi alltid over basen også. Skal nok selge vår om ikke så lenge - småen vår er nesten 8kg og med mye klær begynner det å bli litt trangt, selv om de skriver opp til 1 år. Ser på NAF-testen at 10kg regnes for 1 år. Han vår er 4 mnd om tre dager, og altså 8kg.. mulig han har arvet litt mye etter pappa'n.
sondre Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Skulle gjerne sett noen tester av BMW sine stoler - spesielt Junior Seat I-II som jeg vurderer å kjøpe... Noen som har erfaring med denne?
Gunnar Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Jeg tør ikke kjøpe BMW-stolene. Mulig de er bra, og det kan jo også hende de kjøper grunnkonseptet av noen som driver kun med barnestoler, men det finnes aldri tester av BMW-stolene, og syns det virker som det sjelden kommer nye modeller. Føler man kjøper de for look og image, og at det er derfor de er laget, ikke fordi det er de beste stolene.. men jeg kan selvfølgelig ta feil. Ville ikke ta sjansen til vår. Når han blir litt eldre er det noe annet, men på spedbarnsstadiet er sikkerheten alfa omega for meg. PS: Maxi Cosi Cabriofix er som de fleste sikkert vet testvinner i en haug med tester, men såvidt jeg har funnet ut, så er den kun best på kollisjonssikkerhet MED basen! Dette syns jeg både produsent og salgsnett er utrolig dårlige til å opplyse om, og de fleste har kun stolen. Da er den ikke lenger testvinner. Den MÅ være montert på Easyfix-basen for å være testvinner.
larserso Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 PS: Maxi Cosi Cabriofix er som de fleste sikkert vet testvinner i en haug med tester, men såvidt jeg har funnet ut, så er den kun best på kollisjonssikkerhet MED basen! Dette syns jeg både produsent og salgsnett er utrolig dårlige til å opplyse om, og de fleste har kun stolen. Da er den ikke lenger testvinner. Den MÅ være montert på Easyfix-basen for å være testvinner. Og en av grunnene til at Maxi Cosi er testvinner er at den var en av de få i de testene (er vel kanskje bare en test som mange har kjøpt og publisert) som hadde Isofix. Pga. dette scoret den høyt på riktig montering i forhold til de andre. Det er mange seter som er bedre så sant de er riktig montert. Ble derfor litt skuffa da jeg såg at denne testen tydelig var kjøpt fra utlandet og har med mange modeller som ikke er her og noen av de mest populære her ikke var med, siden det nå er blant de første gangene de fleste stolene sammenlignes med Isofix og kan få en mer reell vurdering av stolene.
Gunnar Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 På hvilket grunnlag kan du si at det er mange andre seter som er bedre om de er riktig montert? Maxi Cosi har vunnet mer enn en test.
larserso Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 På hvilket grunnlag kan du si at det er mange andre seter som er bedre om de er riktig montert?Maxi Cosi har vunnet mer enn en test. Det er vel en form for kvasi-fakta. Men, har vært rundt på en altfor stor del butikker og sett på stoler nå og mesteparten sier det sammen: Maxi Cosi har vært testvinner pga. Isofix og fordelen det gir med riktig montering. Når "årets tester" kommer der de fleste stoler er testet med Isofix forventes det av bransjen at Maxi Cosi kommer til å være slått av flere andre (som f.eks. Emmaljunga, som også virker som et bedre polstret og solid sete om man setter de to ved siden av hverandre) da de også får plusspoeng for sikker og enkel riktig montering. Maxi Cosi har vært tidlig ute med Isofix i forhold til mange andre produsenter og har scoret bra på det. (Nå må det sies at all min "kunnskap" om barneseter kommer fra betjeningen på butikker da jeg ikke har kjøpt det første barnesetet enda.) Hadde vært interessant å sett tester av samme sete med og uten Isofix. Hadde forresten aldri trodd jeg skulle diskutere barneseter her.
Gunnar Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 Hehe.. bilsikkerhet blir gjerne mye viktigere når man har fått eller venter smått. Både for store og små. Men når det gjelder Maxi Cosi, så tror jeg ikke noe på at den er noe særlig mindre sikker i 3-puntssele, så lenge man bruker basen. Den spennes lavt og bakfra, så den sitter nesten helt identisk som med isofixfestene selv om man bruker 3-punkt. Men da fortsatt med base! Uten sitter den mer som en vanlig barnestol, med magebeltet over stolen og brystbeltet foran (på stolens rygg). Når det gjelder betjeningen i butikker, så syns jeg de sier akkurat det som passer de best i forhold til lagerbeholdning, fortjeneste, etc. Kan jo bruke dekkbransjen som sammeligning, siden det nesten handler enda mer om sikkerhet. Fattern ble anbefalt Roadstone N3000 på E46en fordi det var det beste dekket CIS hadde. Det var MYE bedre enn Michelin, selv om det kostet mindre. Han syns det hørtes optimistisk ut, men tok sjansen, og endte med å bytte dekk etter en sommersesong, til Michelin. Jeg setter en knapp på at CIS har større fortjeneste på Roadstone enn Michelin... Og når det gjelder tester, så har det jo også vært påstått at f.eks. Continental har levert ikke-serieproduserte utgaver av dekkene sine til tester, f.eks. da ContiVikingContact 3 vant, så blir det påstått at dette var et mykere dekk enn det som ble levert. Dermed sitter man egentlig igjen med at man må ta inn alle inntrykk, både fra tester, betjening, venner, kjente og ukjente, være kritisk og lage en egen vurdering som til syvende og sist blir gjeldende. Jeg kjøper ikke en testvinner uten å selv mene at det virker bra. Hvis jeg syns et produkt virker solid og godt, så er det mye større sjanse for at jeg stoler på en test der det vinner. En ting man ihvertfall kan være sikker på, er at Maxi Cosi har vært solgt i bøtter og spann de siste årene (tror 8 av 10 på babysvømmingen har det..), uten at jeg noen gang har hørt noen si de er dårlige, ei har det heller vært noe i media om at det har vært graverende feil som har ført til ulykker med de, og det er jo i seg selv god grunn til trygghet. Jeg vil påstå at det kan være større risiko å gå på noe helt nytt som ikke er utprøvd av de store massene. Men, dette er min vurdering, og min måte å gjøre meg opp en egen mening om saker og ting på, så det blir jo igjen opp til alle andre å vurdere det jeg skriver med kritisk blikk. Jeg har jo ikke prøvd noen andre stoler. Det jeg syns er negativt med Maxi Cosien er at helt nyfødte virker å sitte litt rart i det, selv med nyfødtinnlegget som følger med (småen var 48cm og 3.4kg). Vi kjørte veldig lite de første ukene. Da han ble noen uker så tok vi ut nyfødtinnlegget, og sittestillingen så mye bedre ut. I tillegg går magebeltet over stolen om man ikke bruker base, så da kan det være litt mer stress å ta ungen inn og ut uten å løsne stolen. Vet ikke hvordan andre har løst det. Forøvrig så digger jeg at E38 har tre-punktsbeltene i baksetet fra midten og ut når jeg skal sette fast stolen uten base. Helt genialt. Dessverre valgte de å snu tilbake til utenfra og inn igjen på E46 og nyere, i lihet med alle andre.
larserso Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 Blir litt annerledes prioriteringer. Det eneste jeg møter meg selv i døra på er at jeg kjøpte touring fordi da hadde vi jo god plass om vi skulle bli flere... Ehh, jaggu sa jeg stor stasjonsvogn. Du har noen gode poeng der ja. Sier heller ikke at Maxi Cosi er et dårlig sete, men at det har scoret bra på tester bl.a. pga. Isofix, og at de andre ikke har hatt det. Nå som andre har kommet med Isofix i større grad så vil de være "tilbake" i ringen på en måte og gi Maxi Cosi større konkurranse i tester. Den nevnte Emmaljunga har bl.a. 5-punkt sele istedet for 3 som Maxi Cosi. Men, som du nevner så er varierende kunnskap til betjening og varierende "fakta"-opplysninger ganske frustrerende når man skal finne et sete... Vil tro setet er mye enklere å feste når selen går den veien ja! Det ser jeg for meg er en liten jobb på E46...
Gunnar Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 3-serie touring er jammen ikke stor nei... da vi kikket baki en E39 touring var beskjeden fra madammen klar og spontan; "jeg skal ihvertfall ikke ha noe mindre stasjonsvogn enn 5-serie!" Er forresten enig med deg ang. 5-punktsele. Det tok vi litt for gitt da vi handlet, og tenkte ikke på å sjekke. Ble litt overrasket da den bare var 3-punkt. Tror ikke det har noen stor betydning, men vi kommer nok til å kjøpe 5-punkt på stolen han må over i om noen måneder, rett og slett for å unngå at han skal klare å vri seg ut av beltet når han begynner å bli litt mer aktiv. Det er heldigvis ikke noe problem nå.
larserso Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 Jepp. Blir både veldig stas og et par små utfordringer med smått i bil Fruen er litt oppgitt over at jeg har klart å finne en barnevogn med fine kantfelger da He-he...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå