Gå til innhold

Motor ønskes, helst firer men alt vurderes... Under 30.000kr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet bare at M52B28 motoren er 28 kg lettere enn M50 stålblokk når begge har enkel Vanos. 170 kg står det i en liste jeg har. Det er sikkert som råmotor. Men jeg har faktisk båret 2,8 liter alublokk ut og inn av bilen noen ganger nå alene.Uten toppen. Hadde ikke våget det med stålblokken.

Siden S14 har stålbokk er det ikke sikkert at vektforskjellen er så veldig stor. Og tror ikke at M20 motoren heller er mye lettere enn M50 motoren. M20 har en del tyngre innsug. Ikke sikkert at det skiller så veldig mange kg melleom M52 og S14.

Kanskje det er andre som vet råvekten på en S14 motor?

Skrevet

Min M52B28 er samme motor som den som har har den lange tråden med mye tekniske detaljer. Det er mange viktige detaljer der som er vel verdt å undersøke nærmere. Også noen av sidene på tråden til JE Motorsport. Jeg har henvist til de viktigste sidene. Der er det henvist til folk som har målt over 260 hk med opptrimmet M52B28 motor.

Det kan se ut som en kar i Skien vil ha M52B28 motoren. Får nok nærmere beskjed i dag. Hvis det ikke blir noe av, har den andre kjøperen i Drammen ikke plass på hengeren. Men han har motorkrane med seg til å løfte på plass motoren.

Siden du er ekstra opptatt av vekt, har jeg på gang en M52B28 med topp uten vanos. Den vil ha kvassere kammer og er 4 kg lettere enn vanlig M52B28. Men den får jeg dessverre ikke med meg i denne omgang.

Jeg er bombesikker på at M52 motoren vil bli kjempepopulær i framtiden med M50 innsug og tilpasset chip. En E30 med en slik motor vil nok være like rask som en E36 M3 3,0.

Eirik.

Skrevet

Det er sjelden en får i pose og sekk.

En firesylinder er lettere, men også svakere. Fordel i svinger, men mindre akselerasjon og kraft.

Men det er jo opp til deg. S14 motorene forlanger de mer eller like mye for nå, som E36 3,2 liter M3 i Tyskland. Så får du ha lykke til med valg av motor.

Skrevet
Står en S14B23 på AutoDb med datasprut og carboninnsug til 30 000 med kasse

Aust Agder

den er solgt for lenge siden. den reiste til ålesund.

Sorry offtopic, men hvem har kjøpt den s14 motoren ? :P

Svar gjerne på pm =)

• 2 weeks later...
Skrevet

Har en M50B25 vanos. Tatt av bunnpanne, innsug og ledningsnett. Kan få med det meste som trengs for å bygge om til E30.

Motorfester med gummi, mellomleggsskiva, svinghjulslager (motor kommer fra automatbil), bunnpannepakning, gasswire for M50 i E30, fjærnet servo og AC pumpe (disse pumpene følger med) og montert kortere reim tilpasset for dette. Alt det her er nytt.

Du får også med radiator fra E36 325 som trengs for en slik ombygning.

Har også et massivt svinghjul som kommer fra M42 tror jeg. Vet ikke om det passer. Kan godt få med det også.

Interessert?

Skrevet

Er ikke gal nei. Flytt motoren bakover litt ekstra så er seks sylindra E30 helt konge. Effekten og lyden går foran den lille ulempen med en litt mer understyrt bil synes jeg, men det er smak og behag

Skrevet

kjøp deg s50b30.. uten tvil. s14 er oppskrytt til de grader har en 215hk, og den er ikke særlig grom. de må trimmes skal de leve opp til (mine) forventninger, det vil si da:

Grenrør(5-6000kr)

kammer,stivere fjærer (6000)

og som regel må registeret overhales på de fleste(trur det kommer på 7000 i deler, er over 2000pr skinne osv)

En chip(2000)

grom eksos for å få litt lyd ut av firern(7-8000??)

også er man sikkert ikke fornøyd og skal da ha carbon insug og datasprut.............

Skrevet

kopiert ut fra bmwccn fora :

Vekt s14 vs. s50

Har i kveld gjort noen meget interesante oppdagelser når det gjelder vekt. Ble noe overrasket over vekten på endel av bilene i en tidligere tråd og ville undersøke saken videre i kveld.

En komp. s14 viste seg og veie hele 240kg med gir, oljekjøler, olje og alle komponenter på. Mens en like komp. s50 b32 med carbon innsug og 6-trinns kasse veide 267kg altså kun 27 kg mer.

Men når vi satte motor festene på vekta og gir kassa på gulvet bak skillte det ikke mer enn 16kg pga kassens lengde og vekt arm (dette med bakover flyttede motor fester til e30 og bunn sumpen bak traversen)

Når jeg da vet at jeg har tatt bort ca. 10 kg på svighjul og clutch, ca 1,5 kg i ledninger og el.små deler, ca 2kg på vanos som er borte og 2kg. på stempel, råder og veiv i tillegg på min motor er det ikke mye og hente på sette inn s14 igjen.

Så kveldens konklusjon må være at m3 e30 med s50 kanskje ikke er så ille vekt eller vekt fordelings messig som noen vil ha det til likevell.

m2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...