Jump to content

Nye biler leser fartsskiltene

Der Barockengel
 Share

Recommended Posts

Tyske Hella har utviklet et kamera som leser fartsskiltene og gjengir dem i instrumentpanelet. Nye Opel Insignia kommer med funksjonen, og den blir straks å finne hos BMW.

Selv lurer jeg på hvordan morgendagens bil vil bli:

• A: Den overåker fartsgrensene og gjør det umulig for fører å overskride fartsgrensen
eller
  • B: Den overvåker førerens fart, og innrapporterer til politiet hver gang fartsgrensen overskrides.

:roll:

Alternativ b kan jo høres sansynlig med mye av norges overformynderi som vi idag har. Ellers så kunne det vært kjekk funksjon. Vet ikke hvordan det er med gps som mange har i bilene sine idag, om politiet kan ta seg frieheten til sjekke denne ved fartsoverskridelse jeg?

Datatilsynet (post/tele) eller hva det nå er som styrer dette kommer vel på banen her hvis dette skulle bli noen alternativer, tviler på at det blir verken A el B :)

De som driver med chipping av biler, får vel enda en ny jobb hvis det skulle skje...

Datatilsynet (post/tele) eller hva det nå er som styrer dette kommer vel på banen her hvis dette skulle bli noen alternativer,

Det er fint du har tiltro til Datatilsynet.;)

Jeg tror Datatilsynet kommer til å gå med på en automatisk rapportering av fartsovertredelser, så lenge data om lovlig kjøring ikke blir lagret - slik de har gått med på ved bruk av fotobokser med gjennomsnittsmåling. :roll:

Mtp. hvordan sensetiv data blir behandlet av offentlig myndighet idag hadde jeg blitt pissredd for å overlevere overvåkningslignende informasjon til dem. Aner dere hvor mange slike sikkerhetsinsidenter det er i løpet av et år, som blir dysset ned!?

Å ha myndighet og tilgang til slik informasjon skal i mine øyne tilhøre kun de som er TUNGT skolert i informasjonssikkerhet og sikring. Se bare hva som ligger å flyter på diverse kontorpulter rundt om i kommunenorge. Selv har jeg sittet å sett inn i dokumenter som omhandler en bekjent av meg, da jeg var i møte med en kommuneansatt. Alle papirene lå fritt eksponert.. personnr og hele dosen.

I England tok det jo virkelig kaka da en viss forsvarsmann mistet en laptop med et visst innhold. I mine øyne er en person som er så careless at han legger noe sånt igjen i en bil ikke egnet til å være i en slik posisjon. Og da er vi igjen tilbake med bevisstgjøring på hva man holder på med. Spesielt med så kompromitterende informasjon.

Mtp. hvordan sensetiv data blir behandlet av offentlig myndighet idag hadde jeg blitt pissredd for å overlevere overvåkningslignende informasjon til dem.

Jeg har lenge lurt på hvor lang tid det vil ta før folk begynner å ta personvern alvorlig, og innser at selv om man har "ingen ting å skjule", så vil personlig, sensitiv informasjon i de gale hender kunne være til stor skade.

Det ser kanskje ikke ut som ut dette vil hende veldig snart... :-k