Howrd Skrevet Oktober 25, 2008 Skrevet Oktober 25, 2008 Som topic beskrevet.. Har kommet over en muttertrekker som drives av strøm. Denne har 300NM trekkraft, blir dette nok til å stramme til nok når det gjelder å sette på felger?
Lars89 Skrevet Oktober 25, 2008 Skrevet Oktober 25, 2008 Hvis den holder det den lover skal det være mer enn godt nok. Trenger ikke mer enn 100-120nm for å skru fast et hjul.
E46Johnny Skrevet Oktober 25, 2008 Skrevet Oktober 25, 2008 300Nm er alt for mye når du skal stramme hjul bolter, da ryker enten bolten eller felgen. 80-120Nm er innenfor normalen. Sjekk hvilket moment felgen tåler, er ofte felgen som tåler minst, hadde alu felger på min forige bil som skulle trekkes med 70-80Nm, orginal felgene i stål skulle trekkes med 100Nm Sjekk i instruksjonsboka det står ofte der, eller hør med veksted, har du vekstedhåndbok er det også en kilde. Løsne boltene med maskin og skrue dem lett inntil er ok, men siste stramming bør gjøres for hånd eller med momentstav på maskninen.
E46Johnny Skrevet Oktober 25, 2008 Skrevet Oktober 25, 2008 Momente på alufelger bestemes bla av om hullet botene går igjennom er stålforsterket noe som er vanlig på orginalfelger og felger av høy kvalitet, billige alu felger har som regel ikke denne stålforsterningen og tåler defor ikke like hard trekking av bolter før matrialet blir skada.
BreitBau Skrevet Oktober 25, 2008 Skrevet Oktober 25, 2008 Joda.. trekk til med den der.. Så skal vi se hvor kult det blir når du punger å skal ta av hjulet med den fine originale latterlige sveiva du får med i Bmwen.. Nei for all del.. Aldri noe mer enn 120 nm.. men er viktig å etterstramme..
Mr.Silver Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Mange som har misforstått totalt når det gjelder å stramme til på hjulboltene/mutrene. Sett mange eksempler der folk står å hopper på forlenger arma si for at det skal sitte! Stakkars jævel som skal ha opp det igjen!!
Fuzzy Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Dersom du er redd for at hjula skal ramle av så kjøp deg heller en momentnøkkel og stram til hjulbolta riktig enn å dra til det du kan... Riktig moment ligger som folk her sier på mellom80 og 120 NM. Jeg bruker alltid 100 NM på mine to biler, den ene skal ha 100NM og den andre 110 NM i følge spec, men jeg husker aldri hvilken og ikke gidder jeg sjekke heller, det er ikke så stor forskjell... Også bruker jeg litt alu-pasta på botene og sentertappen og vips så er de lette å ta av igjen når neste hjulbytte finner sted. Dersom boltene ikke er dratt til like hardt er det derimor slik at det er de to boltene som er mest tiltrekt som holder hjulet på plass, og dersom disse er overt-belastet betyr det at hjulet i praksis sitter dårligere.
Howrd Skrevet Oktober 26, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2008 Takk for svar og erfaringer:) Har selv brukt kobberpasta på centerring og bolter, slik at jeg slipper å bruke brekkjern etter endt sesong;) Grunnen som sagt for spørsmålet er jo om trekkeren duger til å holde på med montering/demontering av dekk/felg etter endt sesong, og det gjør den:) Kommer vel til å kjøpe meg en slik HVIS det er momentjustering på den:) Noe annet jeg også kommer til å sjekke er om den leverer det den lover. Har momentmåler på jobb. Skal samtidig sjekke om momentjusteringa funker, dvs, hvis det er momentjustering da;) Om det er flere her som lurer på hvor jeg fant den, så er den med i et kampanjeblad som mekonomen har sendt ut:) sikkert bare å ta en tur innom en lokal mekonomen butikk. koster 399,-
SteffenM2 Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Bruk ALDRI kobberpasta på alufelger... Helt enig! Om du bruker det, og du kjører i regn tærer det veldig på felgene! Styr unna!
S.Arnesen Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Bruk ALDRI kobberpasta på alufelger... hvorfor ikke det? har brukt det på mine nå i 3 år, ikke skapt noen problemer det, heller det mottsatte...
Ullsokk Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Kommer vel til å kjøpe meg en slik HVIS det er momentjustering på den:) Man får tak i momentstag bare så du vet det Er neppe momentjustering på den saken, men du får kjøpt stag som gjør at du drar til med f.eks 100nm.
Howrd Skrevet Oktober 26, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2008 Ikke kobberpasta altså? Hmm, har vel ikke hatt no problem med det jeg heller.. men ok:) Skal undersøke om det er momentjustering først, ellers så skal jeg prøve å finne et momentstag;) Hvordan ser dette ut? som en forlenger mellom skralla og koppen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå