Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Som gammal opel mann ligna den på en commodore fra sent 70 tidlig 80 tall, 5 bolt felg på commodore 4 på rekord, orginalt kromma støtfanger med støtfanger horn er og typisk for perioden, men følte at fronten ikke var helt opel, (ikke det at fronten viste så godt) så Holden er ikke usansynlig.

Holden Commodore ble levert med motorer som jeg tror varierte fra 2,8 til 4,2 liter, så den delte nok mange oppgraderinger i forhold til Rekord med navnebroren Opel Commodore.:)

Hvis man ser nøye på krasjtesten rundt 12-13 sekunder, er sideprofilen fra Rekord (og dermed Commodore) ganske tydelig.

u60rdr2f9v98o1piso2f.jpg

Holden Commodore VC

Hadde selv en Opel Commodore en gang i tiden, å himmel å hav for en bil... slappeste 114 HK, som noen gang har "sprunget" i et motorrom :)

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hadde selv en Opel Commodore en gang i tiden, å himmel å hav for en bil... slappeste 114 HK, som noen gang har "sprunget" i et motorrom :)

Og de brukte 2,5 liter for å ta ut de hestene... Til sammenligning hadde vel Rekord 2.0S 100 hk, og Rekord 2.0E 110 hk.

Jeg antar at Opel Commodore-eierne levde etter mottoet "it's not what it does, but the way it does it.":)

Skrevet

Og de brukte 2,5 liter for å ta ut de hestene... Til sammenligning hadde vel Rekord 2.0S 100 hk, og Rekord 2.0E 110 hk.

Jeg antar at Opel Commodore-eierne levde etter mottoet "it's not what it does, but the way it does it.":)

He he det var det da... var jo fin 6èr lyd til å være førstebilen! :)

Men man klarte jo kun å "rive" den løs på vintern .. ho ho

Skrevet

Jeg jobba som bil mek hos opel i noen år på det aktuelle tidspunkt da disse bilene var nye hehe.

Jepp sekserne til opel var ikke akruratt noe rakketter så det er sant, men det fantes en insprøytningsmotor også som hadde litt mer futt, men til å med 3 literen med insprøytning hadde ikke mer en 180 gamp,

Hadde selv en 77 og 85 mod rekord 2,0S, den siste kjørte jeg over 400000km med, og er nokk den billigste bilen jeg har eid når en tenker vedlikehold, og de gamle CIH motorene var meget lette å trimme, fikk fint 45hk for snaut 10000kr fra 2 literen.

Hadde porta topp, 280-290 grader asymetrisk kam, racing ventiler, mirrafreste ventilseter, broseventilstyringer, herdaventilseter, irmicher ventil fjærer, dobble delorto forgassere med filterking bensintrykk regulator, samt diverse bluprinting av motorblokka så litt trimm av gamle CIHen var morro. men det er lengesiden nå.

Begynte på en lignende motor for noen år siden kjøpte mye av de samme delene med dobble delorto 40mm forgasser, filterking, og diverse helt nye deler, men ble lagt på hylla når eg kjøpte bimmeren,og delene ligger nå i et skap å samler støv. Kansje noe for et 2002Ti prosjekt.

Skrevet
Jeg jobba som bil mek hos opel i noen år på det aktuelle tidspunkt da disse bilene var nye hehe.

Jepp sekserne til opel var ikke akruratt noe rakketter så det er sant, men det fantes en insprøytningsmotor også som hadde litt mer futt, men til å med 3 literen med insprøytning hadde ikke mer en 180 gamp,

Hadde selv en 77 og 85 mod rekord 2,0S, den siste kjørte jeg over 400000km med, og er nokk den billigste bilen jeg har eid når en tenker vedlikehold, og de gamle CIH motorene var meget lette å trimme, fikk fint 45hk for snaut 10000kr fra 2 literen.

Hadde porta topp, 280-290 grader asymetrisk kam, racing ventiler, mirrafreste ventilseter, broseventilstyringer, herdaventilseter, irmicher ventil fjærer, dobble delorto forgassere med filterking bensintrykk regulator, samt diverse bluprinting av motorblokka så litt trimm av gamle CIHen var morro. men det er lengesiden nå.

Begynte på en lignende motor for noen år siden kjøpte mye av de samme delene med dobble delorto 40mm forgasser, filterking, og diverse helt nye deler, men ble lagt på hylla når eg kjøpte bimmeren,og delene ligger nå i et skap å samler støv. Kansje noe for et 2002Ti prosjekt.

Ja hvis e ikke huske feil hadde jeg en 2,5 S, mens de hadde en med 2,5 E.

3.0 fikk du de i Commodore også eller var det bare Monza og Senator som hadde disse på den tiden? :)

Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at 2.5E motoren hadde en ganske kort karriere i Commodore, og at 2.5S var mye vanligere.:)

Interessant nok ble Commodore-forgjengeren - under i Rekord coupé-utgave - levert med større motorer. Rart hvordan de fleste bilmerker på 60- og 70-tallet hadde modeller i de øvre segmentetene, mens de i dag ser ut til å ha tapt hele det markedet til merker som Audi, BMW og Mercedes-Benz.

q7vmho9ogm8j73p83ph3.jpg

Edit: Jeg så etter, og det ser ut som om Opel Commodore C ble laget fra 1978 til 1982 i 80521 eksemplarer. Ganske sjelden bil allerede som ny.

Skrevet

2,5E var største motor i commodore.

3,0E kun i Monza og Senator. Samt i 3 stk godkjente Manta B, hvorav søskenbarn til kona hadde den ene, han brukte bla modifisert bakasel fra commodore B 2,8 GSE for å få skivebremser bak. :D

Skrevet
Jeg er rimelig sikker på at 2.5E motoren hadde en ganske kort karriere i Commodore, og at 2.5S var mye vanligere.:)

Interessant nok ble Commodore-forgjengeren - under i Rekord coupé-utgave - levert med større motorer. Rart hvordan de fleste bilmerker på 60- og 70-tallet hadde modeller i de øvre segmentetene, mens de i dag ser ut til å ha tapt hele det markedet til merker som Audi, BMW og Mercedes-Benz.

q7vmho9ogm8j73p83ph3.jpg

Edit: Jeg så etter, og det ser ut som om Opel Commodore C ble laget fra 1978 til 1982 i 80521 eksemplarer. Ganske sjelden bil allerede som ny.

Bildet er en Record D cupe ja, men commodore B er nesten helt likk, men med litt mer pynt, som vi settfølgelig monterte på våre recorder. :D

Commodore B som har samme karroseri som bilen på bilde levertes med flere motorer 2,5S med en forgasser 2,8GS med 2 forgassere og 2,8GSE med insprøytning og 177hk.

Mange GSE biler ble ned konvertert til GS eller ombygd med 3 dobble forgassere da mest Weber pga mye feil og blandet kometanse på insprøyting på di fleste verksteder på den tiden.

Commodore C som var siste modellen levertes kun med 2,5S og 2,5E motorer.

Det ble solgt lite biler med injekson bla pga høypris.

Insprytingen komfor fult når det begynet å bli skjerpede krav til forbruk og miliø, samt for at katalysatoren skulle få bedre arbeisforhold.

Å justere forgasser på biler som hadde katalysator sent på 70 tallet var et h....e, så vi fjerna de så fort vi kunne.

Skrevet
Lurer på om e30 er no særlig sikkerer. høhøhø

Kan vel ikke være værre en den her Commodoren, takk gud for at det gikk bra når man hadde en sånn bil!

Skrevet

Ja. men rekke seksere er konge lyd uannsett da. :D

Problemet med CIH motorene til opel var jo slitasje i ventilstyringer, da disse var kun et hull i støpejernet i toppen, og høyt oljeforbruk å blå røyk ble et faktum når motoren hadde gått i noen år. Ellers var motoren enkel og pålitelig.

Skrevet
Lurer på om e30 er no særlig sikkerer. høhøhø

Kan vel ikke være værre en den her Commodoren, takk gud for at det gikk bra når man hadde en sånn bil!

Ja euro ncap rejerte ikke bilprodusentene på den tiden.

Men mener etter å ha sett ganske mange skadde biler komme inn på verkstedet, at kolisjonsikkerheten var gjenomsnittlig god, så jeg tror at farten må ha vært høy for å lage en slik total kolaps som youtube klippet viser.

Var stort sett bare Volvo og Saab som kjørte hardt på sikkerhet på den tiden.

Er i dag mere redd for sikkerheten i noen av di nyeste bilene fra østen, som vi snaut kan uttale navnet på.

Mange av disse er basert på veldig gammel teknologi og om mulig en veldig light versjon av revers engineering som di er veldig god på.

Men det gjeller ikke bare biler hehe. :D

Blir vell kansje litt OT dette men blir litt revet med når det gjeller biler fra svunnen tid.

Skrevet

For å oppsummere crashtesten av den gule Holden Commodoren litt:

Det ser ut til å være et faktum at denne testen fant sted i 1992 - når bilen var ca 12 år gammel. Testen ble gjort av australske Crashlab.

-Det hevdes hastigheten i kollisjonen var 140km/h.

-Det hevdes at testen ble laget for å advare mot biler som hadde vært kondemnert og bygget opp igjen. (Noe denne skal ha vært.)

-Alternativt hevdes det at hastigheten var 100km/h og at testen ble utført for å vise hvor mye kollisjonssikkerheten hadde bedret seg siden bilen var ny.

Så, hva tror dere - er det tegn på at bilen knekker sammen rundt B-stolpen som resultat av at den er sveiset sammen av to forskjellige biler?:?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...