Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har en liten lakkeringsjobb te han viss han har litt rabatt for bimmersfolk;) Wabby...kommer du med tilbakemld når du er ferdig med bilen!?

Skal komme med full feedback. Kunne tenkt meg en kategori her på forumet forresten som har samlet alt av "rabatter og avtaler". Det hadde vært nice.

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Da har jeg vært på Lund Bil og bestilt time. Får vel i neste uke engang. Virka som en hyggelig kar.

Har også gitt han i oppdrag å lakkere frontfangeren jeg får av GS bildeler (som jeg bestilte idag). har også bestilt facelift nyrer.

Håper at dette blir meget bra og en grei pris. Sa at jeg kom pga skryt fra en annen her.

Skal høre om vi kan klare å få til noen avtaler med han slik at vi kan få rimeligere servicer o.l.

Jeg har brukt dette verkstedet som sagt over tid. Jeg har fått litt prosenter der ja. Men spurte ikke om det før jeg hadde vært der en 2-3 ganger. Men det er nå meg det da :-)

Skrevet

Har dere da spesifisert hva slags olje de skal fylle på ting og tang, eller lar dere de bare fylle mølet de har stående i et fart i hjørnet? Med dagens lange serviceintervaller forutsetter det longlife-olje.

Jeg sier ikke at merkeforhandlere på noen måte gjør bedre arbeid, men da vet man i allefall nogenlunde hva man får.

Skrevet
Har dere da spesifisert hva slags olje de skal fylle på ting og tang, eller lar dere de bare fylle mølet de har stående i et fart i hjørnet? Med dagens lange serviceintervaller forutsetter det longlife-olje.

Jeg sier ikke at merkeforhandlere på noen måte gjør bedre arbeid, men da vet man i allefall nogenlunde hva man får.

De bruker olje av høy kvalitet. f.eks Mobil1 osv. Bosh plugger osv.. Så tro ikke det skulle være noe problem der jeg går.

Skrevet

Mobil1 er ikke longlife-olje. Ergo annser jeg det som et betydelig problem.

Bæsch-plugger har forøvrig kostet meg tusenvis i verkstedtimer.

Skrevet
Mobil1 er ikke longlife-olje. Ergo annser jeg det som et betydelig problem.

Bæsch-plugger har forøvrig kostet meg tusenvis i verkstedtimer.

Nå ble jeg litt nyskjerrig her. Hva mener du med at det ikke er en longlife-olje? og hvilke plugger mener du da er best? Jeg har selv jobbet med testing av olje og plugger noen år. Så jeg er litt spent på din ekspert uttalese nå.

Skrevet

Det er ingen eksperuttalelse. Jeg mener bare at man bør fylle olje som tilfredsstiller kravene til BMW, hvilket i E39s tilfelle betyr LONGLIFE. Den oljen skal tåle å kjøres flere km før den brytes ned. Det er ikke alle typene Mobil1 som tilfredsstiller "BMW LL01" eller "BMW LL04". Bytter man olje mellom serviceintervallene betyr det derimot ingenting.

Jeg har bare vanvittig dårlig erfaring med Bosch tennplugger, både på bil, mc, cross, moped, båt, og snøscooter. Det har kostet meg mange oljedaler i feilsøking og skifting av diverse tenningsrelatert på en bil, selv om pluggene i henhold til spesifikasjon skulle passe motoren. Fikk nye Bosch-plugger åå reklamasjon, bare for å oppleve samme problemet. Byttet til NGK og motoren gikk 100% rent igjen.

På totaktsmotorer, som typisk spiser mye plugger, varer Bosch vesentlig kortere enn f.eks NGK som jeg sverger til.

Skrevet

Her er litt ang Mobil1 (som forøvrig er en olje som er anbefalt av bla BMW)

Mobil1 5W 30 ESP

Mobil 1 ESP Formula 5W-30 har følgende spesifikasjoner:

ACEA: C2/C3, A3/B3/B4 (Oppfyller kravene til motortest)

Mobil 1 ESP Formula 5W-30 har følgende utstyrsprodusentgodkjennelser: BMW Longlife 04 / Daimler Chrysler 229.31 / 229.51 / Volkswagen (Bensin / Diesel) 504 00 / 507 00 BMW Longlife 01 og 01 FE

Viskositet, ASTM D 445

cSt v/ 100°C 12,1

Viskositetsindeks, ASTM D 2270 164

Sulfatert aske, vkt%, ASTM D 874 0,6

HTHS Viskositet, mPa•s v/ 150°C, ASTM D 4683 3,58

Stivnepunkt, °C, ASTM D 97 -45

Flammepunkt, °C, ASTM D 92 254

Densitet v/ 15°C, kg/l, ASTM D 4052 0,850

Videre, er det delte meninger om å kjøre så lenge på en "teflon" olje. Jeg personlig, bruker ikke longlife. Grunnen er at i Norge har vi veldig variable temperaturer. Dvs, at det kan skje at det kan komme litt bensin i oljen. Prater om micro mengder. Men på sikt, vil dette gjøre at oljen mister sine noen egenskaper.

AGIP, mener de har løst dette. Men tester viser at de ikke har det. Quaker State, har gått helt bort fra "teflon" olje og selger så vidt meg bekjent nå kun Mineralsk.

I 2007, gikk VWs LongLife servicekrav. HELIX ULTRA X 0W-30 Dette er som kjent en Longlife 2. Men dette har de nå gått bort fra i 2008 mod. Hmmm, lurer på hvorfor.

Helix Ultra 5W-40 er fabrikkfylling i alle Ferraris gatebiler 2006 til 2007. Dette er en LL1 Men det siste jeg leste, var at de nå skulle bytte til en olje uten LL

:-)

Skrevet
Det er ingen eksperuttalelse. Jeg mener bare at man bør fylle olje som tilfredsstiller kravene til BMW, hvilket i E39s tilfelle betyr LONGLIFE. Den oljen skal tåle å kjøres flere km før den brytes ned. Det er ikke alle typene Mobil1 som tilfredsstiller "BMW LL01" eller "BMW LL04". Bytter man olje mellom serviceintervallene betyr det derimot ingenting.

Jeg har bare vanvittig dårlig erfaring med Bosch tennplugger, både på bil, mc, cross, moped, båt, og snøscooter. Det har kostet meg mange oljedaler i feilsøking og skifting av diverse tenningsrelatert på en bil, selv om pluggene i henhold til spesifikasjon skulle passe motoren. Fikk nye Bosch-plugger åå reklamasjon, bare for å oppleve samme problemet. Byttet til NGK og motoren gikk 100% rent igjen.

På totaktsmotorer, som typisk spiser mye plugger, varer Bosch vesentlig kortere enn f.eks NGK som jeg sverger til.

Joda, NGK er veldig gode plugger. Ingen tvil om det. Jeg byttet selv til NGK på min Mercury fordi jeg kjører med ett veldig høyt turtall bla.

Nå er det jo forskjellige typer både av Bosch og NGK. Det kommer litt ann på hva man ønsker å betale også da. Jeg bruker begge merkene, men til sitt bruk. Bruker forresten Champion på en 350 V8. Der funker ikke hverken NGK eller Bosch. I serviceboka til min BMW, står Bosch som ett av de anbefalte merkene...

Skrevet

Bosch er vel hoffleverandør av elektronikk og tenningsanlegg så det er ikke så rart. Det var forøvrig en Honda jeg opplevde problemer med.

Champion har jeg litt forskjellig erfaring med. Hadde en crosser som brukte relativt spesielle plugger. Champion-pluggene som ble levert originalt kokte ut på en times kjøring. Fikk tak i en spesiell NGK utenom importør som holdt mange ganger mer og stod i til jeg solgte den.

Skrevet

Må forresten si. Jeg beklager at jeg var ufin og ba om en "ekspertuttalese" alle har jo sine egne erfaringer og meninger og jeg kunne også ha utdypet meg bedre. Så, sorry for den...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...