Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Med fare for å dra tråden vekk fra sitt opprinnelige spor:

Her skal jeg føye til at jeg har litt kjennskap til trådstarter, og så lenge man er høflig, vennlig og unngår unødvendig støy og ubehagelige lukter, er han ikke så veldig nøye på formaliteter. Jeg er også rimelig sikker på at tråden vil styre tilbake til sitt opprinnelige spor etter hvert.:)

For et par måneder siden ble jeg til og med så hardt rammet av dette ønsket, at jeg bestemt meg for å dra til Sør-Sverige for å kikke på en Tatraplan (jeg har en ikke tilfredstilt fetish for eldre biler av østeuropeisk eller japanesisk fabrikat :oops: )

Tatraplan, joda - har alltid hatt litt sans for dem. Her en litt tidlig utgave:

6va709pbfyrv8p0f0wuq.jpg

Jeg har også en viss sans for noen av de mer eksotiske små sportskupéene fra Japan. Som Isuzus 117 Coupé, for eksempel:

d2cjozb17q79ux53dv0s.jpg

Eller hva med Hinos Contessa - som i likhet med Tatra var hekkmotorisert:

uebyhiqmnc3w5cmvmk9p.jpg

Isuzuen og Hinoen er så godt som samtidige, men formspråket i designen er vidt forskjellig. Selv om begge er japanske, er designet italiensk: Isuzuen er tegnet av en ung Giorgetto Giugiaro - som ikke minst er kjent for å ha laget den første Golfen.

Contessaen stammer fra Giovanni Michelotti - som stod bak utseendet til bilen som skulle redde BMW; nemlig Neue Klasse, forgjengeren til E12, stamfaderen til alle 5-serier, ja egentlig for de fleste senere BMWer.

rqtyrhiz3vj1t220it3k.jpg

På disse tidlige pressebildene ser vi hvordan reklameavdelingene så for seg at Neue Klasse passet inn i 60-tallets drøm om gjenoppbyggingen av et fredelig og velstående Europa etter annen verdenskrig.:)

j831gqwd6w6aer4wexfp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal jeg føye til at jeg har litt kjennskap til trådstarter, og så lenge man er høflig, vennlig og unngår unødvendig støy og ubehagelige lukter, er han ikke så veldig nøye på formaliteter. Jeg er også rimelig sikker på at tråden vil styre tilbake til sitt opprinnelige spor etter hvert.:)

Det var da enda godt.

[Tatraplan, joda - har alltid hatt litt sans for dem. Her en litt tidlig utgave:

Bilen jeg var å kikket på hadde på langt nær så utpreget finne. Den var også uten morsomme sideruter, men med mer vanlige todelte ruter – slike som er å finne boblebussen fra samme periode. Høyre lykt forran var blitt over for et svært rusthull som hadde tatt med seg store deler av skjermen. Ellers var bilen dekket av denne såkalte patinaen – en tjekkisk ”rat-rod” skapt av naturen. Den var annonsert i et svenskbilblad, og det var her jeg støtte på’n.

Mye av grunnen til min såkalte ”fetish” for slike biler er alle de finurlige løsningene de fant på, og slikt synes jeg er kjempegøy. Bare det at alt i kupéen min står på tyskt betyr mye for meg. Dessuten er mange av østeuropeiske og japanesiske biler priset betydlig under biler av tilsvaren årgang fra Europa og Amerika. Det er et kjempepluss.

Jeg har dessuten alltid hatt litt sansen for å heie på ”the underdog”, og derfor elsker jeg alle klassiske biler som ingen har hørt om.

F.eks. så hadde jeg gjerne tatt imot en Bmw (for å holde det litt bmw-relatert :P ) 1804/2004 fra det sørafrikanske markedet. Eller en 3000s om jeg ønsket en til av e3-karroseriet.

2004%20(2).jpg

Jeg har også en viss sans for noen av de mer eksotiske små sportskupéene fra Japan. Som Isuzus 117 Coupé, for eksempel:

Jeg synes at Isuzusen blir litt for tam i designspråket – den mangler noe av den japanske særegenheten.

Generelt er jeg svært glad i eldre Mitsubishier. Dette kan nok ha noe å gjøre med at jeg vokste opp i en familie med sterk Mitsubishi-tro.

96194199_e75d557b6d.jpg

2448458718_487a7c8137.jpg

Ellers så synes jeg vi burde nevne førstegenerasjonen av Datsun Silvia. Håndlagd i god italiensk stil, kun lagd 300 stk., hvorav det meget uoffisielle registeret for bilen anslår at 50 fortsatt finnes.

silvia2.jpg

silvia.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så skjedde det noe i 1966... BMW kom med modellen 2000... som var en stor coupé med et radikalt nytt design. Modellen var lite vellykket og designet ble derfor endret allerede i 1968. Den "nye" modellen var E9 og er kanskje BMW´s vakreste konstruksjon. Det skulle forøvrig gå mange år før en BMW igjen fikk visir foran frontlyktene... det var med E30 Z1 i 1987.

BMW 2000

9neyoq9sb9ry2f4vid7z.jpg

E9

E9.jpg

E30 Z1

0eid6iykr5nbefesae8c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Tatra:

http://picasaweb.google.com/Jancarfactory/TATRA87#

Legg merke til bilens originale platearbeid, som strengt tatt ikke er stort å skryte av ;)

BMW 2000 ja, jeg hører til de få som faktisk har sansen for både 1800 og 2000, og så lenge folk som meg finnes vil jo disse bilene bli tatt vare på og :)

Ellers må også jeg innrømme at jeg har sterke følelser for klassisk japansk bilkunst.

I mitt tilfelle er det Datsun, har hatt endel 160B samt et par 200L av første utgaven.

Her som coupe:

f8qc0jlf2ttsld4pa25h.jpg

En 510 hadde ikke vært dumt:

cvfa9qe8if7hic2m6rbk.jpg

180B SSS er en realistisk drøm, har kjørt et par av de:

2z22llv9wd699ss4dd15.jpg

Og så den argeste av drømmebilene fra Datsun, Skyline GTR mk2:

tcb2ltjmt6x8w21iexnc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Tatra:

http://picasaweb.google.com/Jancarfactory/TATRA87#

Legg merke til bilens originale platearbeid, som strengt tatt ikke er stort å skryte av ;)

Kanskje like greit at det ikke ble noe kjøp. Det er flotte biler når de er god bruksstand i hvert fall.

BMW 2000 ja, jeg hører til de få som faktisk har sansen for både 1800 og 2000, og så lenge folk som meg finnes vil jo disse bilene bli tatt vare på og :)

Tenkte på 2004/1804 jeg. Dette er sær-afrikanske biler.

Det er likevel flott at noen tar vare på 1800 og 2000, men disse er vel utseendemessig (kanskje uten om visse detaljer?) like 2002 - er de ikke?

Eier du en?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med 1800/2000 var til Fredrik :)

Eier dessverre ingen, men en dag :)

Faktisk kunne jeg tenkt meg en 1800/2000 fremfor 02, mye fordi de knapt er å se i fohold til 02.

Forøvrig kjører du en av mine andre favoritter :)

Både jeg og Barokkengelen er glade i de klassiske bilene til BMW :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW 2000 ja' date=' jeg hører til de få som faktisk har sansen for både 1800 og 2000, og så lenge folk som meg finnes vil jo disse bilene bli tatt vare på og :)[/quote']

Tenkte på 2004/1804 jeg. Dette er sær-afrikanske biler.

Det er likevel flott at noen tar vare på 1800 og 2000, men disse er vel utseendemessig (kanskje uten om visse detaljer?) like 2002 - er de ikke?

1800 og 2000 tilhører Neue Klasse - her er ennå et bilde, denne gang av en 2000.:)

d7c50ez1uh05o7jmvs67.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forresten at "der barokkengel" har postet noen bilder av 2000er over meg. De er faktisk ganske tøffe. :D

Liker for øvrig klassiske bmw-er selv, men jeg kan nok styre begeistreingen min for de etter åttitallet ca. (jeg har lov til å si det?). Du får skaffe deg en søttitalls-bmw du og! Morsomt å være eier av en - kan anbefales. :P

Edit: Barokkengel kom meg i forkjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Isuzusen blir litt for tam i designspråket – den mangler noe av den japanske særegenheten.

Siden den er designet av en italiener, er det ikke rart den mangler noe av den japanske særegenheten.:) Kanskje det også er derfor jeg liker den.:?

Ellers så synes jeg vi burde nevne førstegenerasjonen av Datsun Silvia. Håndlagd i god italiensk stil, kun lagd 300 stk., hvorav det meget uoffisielle registeret for bilen anslår at 50 fortsatt finnes.

silvia2.jpg]

He-he - ur-Silviaen er ganske flott - ser ut som en blanding av noe fra Italia og USA - iblandet litt Opel Manta - og med japanske dimensjoner og proporsjoner.:) Gamle pressebilder er dessuten alltid flott.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den er designet av en italiener, er det ikke rart den mangler noe av den japanske særegenheten.:) Kanskje det også er derfor jeg liker den.:?

Er ikke Citroen Sm designet av samme fyr som designet Oldsmobile Tornado? Et levende (kjørende?) bevis på at designeres fødested ikke trenger å bety noe. :P

He-he - ur-Silviaen er ganske flott - ser ut som en blanding av noe fra Italia og USA - iblandet litt Opel Manta - og med japanske dimensjoner og proporsjoner.:) Gamle pressebilder er dessuten alltid flott.:D

Jeg elsker ur-silviaen. Om ikke annet for at jeg drømemr om å stå på en bensinstasjon å skrike ut "jeg eier en siliva", for å så se på alle de forrundre blikkene jeg får når de ser at "neimen, den har jo ingen spoiler".

Det ligger tre stk. ute på geo-net.com nå. Skikkelig fristende som veldig mye annet.

http://www.goo-net.com/english/

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers må også jeg innrømme at jeg har sterke følelser for klassisk japansk bilkunst.

I mitt tilfelle er det Datsun, har hatt endel 160B samt et par 200L av første utgaven.

Jeg er ikke spesielt begeistret for eldre japanske bilkonstruksjoner dog med to helt bestemte unntak... Mazda Cosmo og Datsun 240Z... spesielt Cosmo er jo bare kul med Wankelmotor og det hele... 8)

Mazda Cosmo anno 1967

nzv1sbir3nyaa9rgo6hl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers må også jeg innrømme at jeg har sterke følelser for klassisk japansk bilkunst.

I mitt tilfelle er det Datsun, har hatt endel 160B samt et par 200L av første utgaven.

200L - også markedsført som "Laurel" - hadde ikke denne en sekssylindret 2-liter? En australsk venn av meg hadde noen slike, men mente at i det tørre og støvete australske klimaet måtte motorene totaloverhales relativt ofte.

180B SSS er en realistisk drøm, har kjørt et par av de:

2z22llv9wd699ss4dd15.jpg

Dette bildet minner meg om at et eller annet sted har jeg et bilde av en Mazda RX3, som stod hensatt langs et nettinggjerde på baksiden av et verkstedbygg - et sted i Norge.

Her er RX3 i litt mer showroom-tilstand:

99qua7e6u0rfraqofeog.jpg

Som utseendet tilsier, er dette kupé-utgaven av 818.

Som navnet tilsier, er dette en av Mazdas wankel-modeller.

Ur-wankelen var selvsagt NSU Ro80, som jeg nevnte i forbindelse med et av Derrick-bildene. Her er et annet bilde av Claus Luthes geniale design - hentet fra en tidlig Derrick episode. Husk at dette faktisk er en bil som ble lansert i 1967:

2m2uom0h66egb6jf4k7o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ur-wankelen var selvsagt NSU Ro80, som jeg nevnte i forbindelse med et av Derrick-bildene. Her er et annet bilde av Claus Luthes geniale design - hentet fra en tidlig Derrick episode. Husk at dette faktisk er en bil som ble lansert i 1967:

Når vi snakker om NSU Ro80.

En herreman hundre meter opp i gata fra meg har nemlig en slik som bruksbil. I et bilblad jeg har liggende nevner de at det verste dem kunne tenke seg måtte være å nettopp ha en Nsu ro80 som sin eneste bil, selvsagt grunnet litt svikende driftsikkerhet. Så hvordan han greier å faktisk holde bilen sin kjørende må gudene vite - og selv de undres nok.

:)

3116721836_e0b851a1d8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...