Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tror det er ganske mange nede på kontinentet som er sur på deg i dag.... :lol:

](*,) Ja, er det ikke utrolig. :oops:

Later til at noen har vært alt for opptatt av å kikke på felgene og lure på om de var originale Minilites, eller en kopi av disse - som f.eks. Panasport.

Det samme spørsmålet gjør seg gjeldende med denne 02en i Texas:

uuorj8mnrwqm19vtad7c.jpg

Dette dårlige bildet er imidlertid av the real thing.

Ligg, vent, bli - flink vov:

re96fxbfxb9k6c3py6rf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av tingene som ble oppdatert når 2800 CS - dvs. E9 - ble lansert,

#Kremt# Når New Six-serien ble lansert.#/Kremt#

E3-produksjonen startet noen måneder før E9, og sannelig hadde ikke de rappet noen av løsningene som E9 også brukte.:P

Her er forresten et bilde av en meget tidlig 2800CS; merk ensomt sidespeil på forskjermen, og mangel på hodestøtter.:)

pywjnzxw6l9mvy3jsh52.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk jeg også svar på at e9 faktisk ble levert uten nakkestøtter, slik som jeg spørte om før i tråden. Søkte litt på nettet, og ikke så veldig overraskende ser det ut til at de føreste e3-ene heller ikke nakkestøtter. Er det noen som vet når slike støtter ble påbudt i Norge? Jeg elsker nemlig følelsen av nakkeløse stoler (pøh, sikkerhet?). Det skal sies at jeg også liker biler med et speil plassert fremme på et langt panser, rett over hjulbuen - slik som her.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroen DS

y5juc8h68dxje5h5e7i0.gif

Hadde Franquin fått være med på å designe DS, hadde den nok vært mere sportslig i designen. Kansje noe nærmere dette; Turbot 1 kom i 1952, altså 3 år før DS. Hvem hentet designen fra hvem???

py2wts6i0l7e5equ1i2n.gif

Turbot 2 ble lansert i 1957, og denne hadde en teknisk nyvinning som gjorde det mulig å trykke på en knapp, så "forsvannt" dørene ned i karosseriet.

f12cn8zgz33f8kd99cyn.gif

Noe som BMW kopierte i sin Z1 som ble lansert i 1989, altså 32 år senere!!!

4kr80hsygxxk608q25q0.jpg

Og helt til slutt, en til Fredrik... Er dette en 911 eller 912?

hllyofysx5xwdaif83sz.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du utseendet av sidespeil midt på skjermen, eller liker du å bruke dem når du kjører?;)

Hodestøtter - finnes det egentlig noe regelverk for når disse ble påbudt i Norge?:?

Jeg har ellers merket at flere E3 brukt i tv-serien Der Kommissar mangler hodestøtter (eller "nakkestøtter" som det het før). Normalt ville jeg være forsiktig med å legge for mye i dette, siden det tidlig i hodestøttenes historie ikke var uvanlig at de ble demonert på biler som ble brukt under filminnspillinger, siden det er lettere å gjøre interiøropptak i en bil uten hodestøtter.

Fra Der Kommissar:

n4rqvxrgtf5778wknftv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbot 2 ble lansert i 1957, og denne hadde en teknisk nyvinning som gjorde det mulig å trykke på en knapp, så "forsvannt" dørene ned i karosseriet.

Kaiser hadde en morsom vri på forsvinningssdører allerede i 1954 med sin Darrin:

1884_4-f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du det speilet jeg spurte om tidligere i denne tråden. Ett sånt speil stod på E12'n som tante og onkel hadde med seg hjem på flyttelasset fra Tyskland.

Og det ligner ikke på det elektriske sidespeilet jeg har sett på tidlige E12er. Men ETK gir oss faktisk et delenummer på dette speilet - som skal ha blitt levert til E9 og E3:

8u2josquvm6qqe2n7sbz.jpg

Når det gjelder det mer ordinære sidespeilet i listen over, er dette et fint eksempel på én av de mange tingene jeg liker ved BMW: At en del som gikk ut av bruk på fabrikknye biler for 33 år siden fortsatt kan bestilles.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du utseendet av sidespeil midt på skjermen, eller liker du å bruke dem når du kjører?;)

Hodestøtter - finnes det egentlig noe regelverk for når disse ble påbudt i Norge?:?

Det viktigste er selvsagt at speilene er plassert kult, funksjonalitet kan du bedrive med i nye biler!

:P

En skulle da tro det fantes en lov for nakkestøtter, det finnes jo stort sett lover for alt mulig annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg i noen øyeblikk har lyst å kjøpe meg en CX Pallas, for en slik vokste jeg opp i :lol: Fett design, årets bil 1974 eller 1975.

Jeg kommer sannsynligvis til å skaffe meg en CX selv, så snart jeg finner noen som er villige til å hjelpe meg å holde den vedlike uten å kreve betaling.:)

2000CS sitt frontdesign minner meg litt om SAAB 9-5 sin facelift på 05-modellene, også kjent som Dame Edna-looken.

Kan jeg gjette at 2000CS ikke er en stor personlig favoritt?:P

Men seriøst, så har jeg faktisk hørt om noen som påstår de liker Saab-faceliften.

Vi skal selvsagt ikke glemme at det er forskjell på å se på en bil med 1967 øyne i 1967, og se på den samme bilen med 2008 øyne i 2008. Derfor er det ikke helt utelukket at jeg kan komme til å synes at Saab 95 er både karakteristisk og oppsiktsvekkende - på en positiv måte - i 2048...

Likevel, dette bildet er hentet fra Ten Cars That Looked Better Before Their Makeovers:

rrntz0vv5i6at676cdxk.jpg

Her er forresten en annen bil som også havnet på den listen.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du det speilet jeg spurte om tidligere i denne tråden. Ett sånt speil stod på E12'n som tante og onkel hadde med seg hjem på flyttelasset fra Tyskland.

Det du ser der er eit "Talbot" speil, eit populert tilbehørsspeil på 60 og 70-talls BMW-coupéer. Talbot leverte speil til fleire andre også, mellom anna Lotus, Alfa og Mercedes. Første gang det var brukt var på 300Gullwing i 55.

SC06_1957_Mercedes-Benz_300SL_Gullwing.jpg

Her er nærbilde eg har tatt av eit orginalmontert Talbotspeil på ein norsk 2000cs:

8c7e2b3f.jpg

og her er bilen...

63ef241d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil avsløre en ting: Kromspeil betyr faktisk mye for meg. Ikke at kromspeilene i seg selv betyr all verden, men straks disse blir erstatet med speil à la de gummidingsene over mister jeg litt følelsen av at vi snakker om en klassisk bil. Krom generelt er egentlig svært viktig for meg. Det er leit at man ikke får biler med skikkelig krom mer, og dette er noe av det som definerer pre/post-klassiske biler for meg.

:)

Mens vi er på det: Hadde den amerikanske kongressen en agenda mot bmw på slutten av søttitallet? Det er besynderlig hvor mye verre bmw-er ser ut med de "5mph"-fangerne enn andre biler.

Diskuter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krom er bra.:)

US-støtfangerne gjør virkelig ikke noe positivt for utseendet til en klassisk BMW:

c21kzrvph091ulyxrq1x.jpg

ta8ktywwbk5jqipe6ias.jpg

Du kan imidlertid argumentere for at forvandlingen var ennå mer katastrofal for enkelte britiske sportsbiler.

Utgangspunktet:

lt0t0ah7tslbc2rthpx9.jpg

According to US regulations:

r1rtgg1fvgoc22mo74h9.jpg

Ikke bare fikk bilen store svarte støtfangere, for at støtfangeren skulle ha riktig høyde over bakken i henhold til lovgiviningen, ble bilen utstyrt med hevefjærer - noe som haddde mindre gunstig innvirkning på kjøreegenskapene. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...