LHrightye39 Skrevet Oktober 29, 2008 Skrevet Oktober 29, 2008 Hei! Har store problemer med å få av kjølevifta på min BMW 520i e39. Veit at gjengene er omvendt, og at mutteren skal skrues med klokka, fra venstre mot høyre når en står foran motoren. Det som er problemet er at jeg ikke klarer å holde igjen mutteren når jeg skal skru den opp! Finner heller ingen måte holde igjen på utenom å stikke noe mellom to av muttrene på reimhjulet... Noen som har en annen måte å gjøre dette på som er litt lettere?
icc Skrevet Oktober 29, 2008 Skrevet Oktober 29, 2008 Jeg bruker bare å stikke en 10mm mellom muttrene på reimhjulet også hekter jeg på et rør eller en nøkkel til slik at det står låst inn mot chassie når jeg skrur løs vifta.
LHrightye39 Skrevet Oktober 29, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2008 Oki, det er klin umulig å få opp! Hvis jeg tar noe mellom to muttere, så tar dette bare borti den store mutteren som jeg skal skru på, og det er jo går jo ikke! Neste løsning jeg ser er å bare skru av hele reimhjulet, men det blir jo bare mer jobb! Seriøst, noen må da vite noen enklere måte å få dette av på? Er da vel ikke bare jeg som har hatt problem med dette?
EBørøsund Skrevet Oktober 29, 2008 Skrevet Oktober 29, 2008 Sleit me det samma jeg å, men da jeg uansett skulle bytte vannpumpa, skrudde jeg like greit ut den med viskosekoblinga på, å satte fast lamellene i skrustikka, så vips;) Slapp jeg å slite mer;)
Bimmerfører Skrevet Oktober 29, 2008 Skrevet Oktober 29, 2008 Jeg satte en 10mm på den ene skruen på reimhjulet satt den i press med ett rør mot chassiet før jeg ga den Store mutteren på viskosekoplingen ett sjokkslag (som hjelper mot alt som sitter) og vips så var vifta løs gitt.
LHrightye39 Skrevet Oktober 29, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2008 Problemet er at hvis jeg setter en fastnøkkel på skruene som holder reimhjulet, vil jo bare de løsne ettersom at den retningen jeg drar mutteren til viskosekoblinga, løsner muttrene til reimskiva
Bimmerfører Skrevet Oktober 30, 2008 Skrevet Oktober 30, 2008 ikke hvis du setter 10mm på en skrue og støtter den mot skruen siden av,
tomerikk Skrevet Oktober 30, 2008 Skrevet Oktober 30, 2008 Du må bruke en tung hammer og slå på nøkkelen for å sjokke løs viftemutteren. Det er ikke sikkert du trenger å holde igjenn om reima er på plass. det er nesten umulig å løsne den om du bare skrur på nøkkelen.
nimitz Skrevet Oktober 30, 2008 Skrevet Oktober 30, 2008 Ikke lenge siden samme temaet var oppe her i forumet. Var vel en som hadde løsningen på problemet. Et spesialverktøy som var beregnet til formålet. Ikke altid lurt og bruke storslegga.
LHrightye39 Skrevet Oktober 30, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2008 Ikke lenge siden samme temaet var oppe her i forumet. Var vel en som hadde løsningen på problemet. Et spesialverktøy som var beregnet til formålet. Ikke altid lurt og bruke storslegga. Du har vel ikke en link til det emnet? Regna vel egentlig med at det var et spesialverktøy som måtte til ja, men hvilket?
tomerikk Skrevet Oktober 31, 2008 Skrevet Oktober 31, 2008 Den SKAL slås løs. Det spesialverktøyet er bare ett flattjern med to hull i som passer over de 10 mm skruehodene og en utsparing for å gå klar av viftemutter.
bjalle Skrevet Oktober 31, 2008 Skrevet Oktober 31, 2008 To tre harde slag med en tung hammer så løsner mutteren,skal ikke være noe problem,
nimitz Skrevet Oktober 31, 2008 Skrevet Oktober 31, 2008 Den SKAL slås løs. Det spesialverktøyet er bare ett flattjern med to hull i som passer over de 10 mm skruehodene og en utsparing for å gå klar av viftemutter. Er dette noe du mener eller står det i BMW manualen over demontering av vifta. Mercedes hadde et låsespor for låsing ved demontering. Vil tro at BMW har en bedre patent enn storslegge. I såfall er det betenkelig.
Bimmerfører Skrevet Oktober 31, 2008 Skrevet Oktober 31, 2008 Finnes sikkert andre løsninger, men JA den løsnes enklest med å sjokkes løs med ett par greie slag, og isteden for å "kjøpe/lage" ett spesialverktøy, sett på en lang 10mm som hviles mot naboskruen (som holdes fast) og slå på nøkkelen/skiftnøkkelen som sitter på viskosekoblingen, men husk bare at dette er links.
Haug530D Skrevet Oktober 31, 2008 Skrevet Oktober 31, 2008 Ikke lenge siden samme temaet var oppe her i forumet. Var vel en som hadde løsningen på problemet. Et spesialverktøy som var beregnet til formålet. Ikke altid lurt og bruke storslegga. Var muligens meg du mente da, eller? her er verktøyet jeg kjøpte: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... OTORS:1123 Men det går sikkert fint å lage noe selv også, er jo bare ett flattjern med 2 hull igjennom det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå