Gå til innhold

Hvordan er det å leve med en E46 Touring til daglig ?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Profilen Johan Sjöström i det svenske BMW forumet Autopower har skrevet noen anekdoter vedr. hvordan det er å leve med en E46 Touring... som jeg langt på vei er helt enig i. Modellen (2003 E46 318d Touring) har for oss vært helt helt perfekt i over 5 år og snart 175000 km... ingen problemer av betydning, ingen rust og en totaløkonomi som overgår selv billige biler som f.eks Hyundai Getz mange ganger... vi har så langt en kilometerkostnad på godt under 2 kroner... alt inklusive (verditap, deler, service, dekk, diesel mm.). Johan Sjöström skriver:

Hej bloggen!

Då har vi haft vår nya bil ett tag och jag tänkte dra ett par korta rader om hur det har varit.

Bilen i fråga är en svensksåld E46 318i Toruing av 2002 års modell.

Själv kör jag inte bilen så ofta då det är frugans bil men på helgerna blir det att vi tar den när vi är ute då det är både med praktiskt och bekvämt..

Motorn är väl inget jag som sann vän av sexor höjer till skyarna, allt det goa ljudet och vridet från sexorna känns lite som bortblåst, tittar man på pappret är det högst marginell skillnad i vrid mot 320 iallfall, jag tror det skiljer 10nm som mest vilket får ses som relativt marginellt.

Bränsleförbrukningen är låg och det var precis vad vi ville, vi ligger just nu på 0.81 men jag tror vi kommer att snitta lite över 0.85 med frugans relativt tunga högerfot (ecodrive vad fan är det?)

Gasar man väl på med bilen så pinnar den på ok och det föreligger inga som helst problem att ta sig fram i hygglig fart, en hel del ligger nog i huvudet på en, man är liksom van att det skall mullra från en bimmer och så gör det helt plötsligt inte det.. Så jag får godkänna motorn som helhet inget snack om den saken.

Förarmiljön är om jag jämför med E36 mer luftig och naturligtvis fräschare, reglagen känns gedigna och exakta, sport-multifunktionsratten är både skön och mycket funktionabel. Reglagen har jag ingen speciell synpunkt på för övrigt, kliman verkar något svajig eller så har vi inte vant oss vid hur den skall stå för jag är och höjer och sänker mest hela tiden på displayen.

Stolarna är av modellen sport med justerbart lårbenstöd, dom är klädda i ett något tråkigt men nuftigt lite grövre tyg, man sitter bra i stolen och jag är väldigt glad att den har sportstolar för redan här sitter man trots allt rätt löst. Standardstolar är inget jag är speciellt sugen på iallafal, helt klart åt det hårda hållet något jag tror vinner i längden mot frugans fd. svampiga men bekväma volvostolar.

Utrymmena i bilen är väl ok, jag tycker man får plats bra där fram och bak räcker det till då vi i stort sett alltid bara har en Beppe där bak, bagageutrymmet är inte SÅ stort men nog får man plats med en hel del, det går inte att jämföra med Volvon som är grym att lasta med sitt fyrkantiga stora utrymme.

Baksätet är såklart fällbart och då ryms det en hel del, både bagagenät (upp mot taket) och insynskydd finns på plats vilket jag gillar, även infällda fästöglor och ett 12v uttag där bak är små detaljer jag uppskattar. En sak till jag älskade när jag såg det, mittre nackstödet har när man fäller sätet 2 inbyggda mugghållare som man enkelt trollar fram, helt klart en ”smiling device..”

Att luckan är delad så att man kan öppna enbart glasrutan liksom, är kanske trevligt men vi får väl se hur ofta man använder det.

Komforten i bilen är något jag verkligen uppskattar, visst kommer man från en stenhård compact så åker man bekvämt i en WTCCbil på folkracebana ; ) men inget snack om saken bilen flyter fram fint och sväljer gupp och hålor på ett behagligt vis. Detta skall givetvis byggas bort med stora fälgar med eltejp runt,sänkningssatser och kränghämmare, frugan skall minsann inte komma här och ha det bättre ; )

Funktioner som är nya för frugan är antisladd,antispinn,regnsensor ,larm,klima och en hel del annat, detta gör såklart livet lite enklare, det här med antispinn och antisladd gissar jag kommer att bli väldigt uppskattat i vinter och kommer helt klart att göra framfarten lite säkrare.

Eftersom frugan har tagit sin racinglicens så har hon börjat testa att bromsa på riktigt vilket jag tror är superviktigt för att lära känna sin bil, ABS är ju ett värdefullt verktyg om man verkligen vågar toffla till pedalen och inse att det är ok att det burrar i pedalen när ABS:en jobbar

Utseendet och designen på bilen är något som tilltalar mig, den faceliftade touringen är läcker och fortfarande fräsch i sina linjer trots att det är 6 år sedan den kom nu, färgen japanröd var kanske inte den färgen vi tänkte på först men för att vara en röd färg får jag säga att den är väldigt trevlig helt klart.

Än så länge tycker jag en fräsch faceliftad E46:a är precis lika läcker som en E90 men jag är ju lite konservativ av mig och nya modeller tar tid att anamma, E65:an jobbar jag fortfarande på och prefaceliften har jag väldigt svårt för fortfarande.

Planerna för bilen är väl inte så extrema men lite småsaker skall ju göras. Detta har vi kanske redan gått igenom men jag måste ju fylla ut bloggen med nåt så här kommer det i så fall igen..

Sommarfälgar, någon original 17” Stjärnekeker 44 står högt i kurs men även tex Radial 73 funkar bra för mig och frugan.

Tonade rutor från B stolpen och bakåt, skall vara diskret och gå åt det lite mörkare ju längre bak vi kommer, inget kolsvart utan som sagt diskret.

Motor & kupé värmare, Defa warmup i någon form, skonsamt och behagligt så det kommer helt klart.

Nya interiörlister i lite ljusare färger kommer att pigga upp inredningen

Ny lite fräschare växelknopp fräschar även den upp det i bilens interiör.

Ratten är ok men M3:ans ratt kommer att komma dit om jag hittar en till rätt pengar.

Någon form av sänkningssats för att få lite mer stil på bilen, inget extremt utan även här ett diskret sänkning, gärna med lite kilform då den är hög fram alá BMW

Inredning i skinn är ju tokläckert men detta kommer enbart om man får ett riktigt bra tillfälle, prion på detta är LÅGT och kraven är både att det skall vara i klockrent skick och givetvis skall framstolarna vara av modell sport.

För övrigt blir det nog mest lite blingbling, mugghållare,myntfack, M-fotstöd,trevlig nyckelring och sånt smått.

Jo förresten belysningen på bilen var jag inte SÅ impad över, vi får se om vi kanske monterar Xenon i bilen, original blir det inte då det är för bökigt och kostar en hel del, kanske något från Xenonkungen, det har ju kommit små lättplacerade ballaster nu så ett diskret montage skall väl gå att fixa till.

Den som lever får väl se hur det slutar, kanske vi sansar oss eller släpper loss helt det vet man aldrig men det viktiga nu är att frugan har en riktig bil ju ; )

Jag har säkert missat en hel del i min genomgång men då har ju en anledning at återkomma i ämnet, har du några tips på diskret styling, kanske något att sälja eller annat roligt gällande E46 så tveka inte att powerposta, det är alltid roligt med intressanta mail!

Hejdå bloggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...