Gå til innhold

Automat i E39 530d , er det dårlige greier?

Ola.
 Share

Anbefalte innlegg

Ser mange annonserte slike biler, kommenterer både med overhalte girkasser, "ikke brukt til å dra campingvogn" etc..

Er det lurt å styre unna disse med automat, eller holder de ut og bort?

Chip på en slik er en selvfølge for min del, så jeg ser stort sett etter manuell kasser, men det er langt imellom de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis chip er en selvfølge for deg, så hadde jeg ikke vært i tvil om å holde meg unna 530d med automat!

Har ikke fått erfart dette selv, men etter det jeg har hørt er ikke automatkassene på disse bilene bygd for mer Nm, enn det motoren leverer orginalt.

Med andre ord ser jeg på det som rimelig usikre greier, å trimme en 530d med automat.

Er helt sikkert mange slike biler med automat som er trimmet, der dette har gått bra også, men så lenge kassene ikke er bygd for det, kan man jo aldri vite når det skjærer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en '99 530 DAT

Denne er ikke trimmet, og jeg kommer heller ikke til å gjøre det nettopp pga at kassene er sagt å ikke være helt skuddsikre dersom man chipper

Greit nok at manuell kanskje er veien å gå dersom du vil tyne ut mest mulig, men da skal du være klar over en ting, nemlig at ettermarkedet blir mer begrenset, nettopp fordi mange ser det som riktig at disse bilene har automat

Jeg vurderte selv en med manuell, men flere "advarte" meg og sa at her var det kun automat som var tingen. Eller som en sa; "En 530 SKAL ha automat".

Selvfølgelig smak og behag det der, men ikke dumt å ta med i regnestykket for du skal sikkert selge den en vakker dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, forskjellen på 520i og 530d kan vel ikke beskrives som noe annet enn dramatisk.

Automat er generelt å foretrekke på biler med litt dreiemoment, hvilket 520i ikke har før den makser ut på turtelleren. Automatkassen girer opp og ned hele tiden for å kompensere for manglende kraft. Jeg synes det blir slitsomt i lengden.

Automatgir fungerer helt utmerket på 530d som har maks dreiemoment nesten gjennom hele effektregisteret. Store bensinmotorer med bunndrag fungerer også bra med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan de ekstra nm som en chip sørger for, være akkurat nok til å ta knekken på en automatkasse som ville holdt dersom man ikke chippet.

Selv om man ikke herjer villt med bilen, og drar den løs på tørr asfalt.

Men dette kan man jo aldri vite....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

530d ble vel levert med flere forskjellige girkasser opp igjennom årene, og den GM(?. Jeg TROR det var GM) kassen den delte med X5 var ikke akkurat noen vinner når man økte momentet.

Vet om flere som er røket etter chip-trimming. Bilen går jo greit i utgangspunktet så det burde jo strengt tatt ikke være nødvendig med trimming (slik som i for eksempel gamle 525tds).

Skjønner dog det er ønskelig med mer effekt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver chiptuning firma, så for meg er det vel sånn ca umulig å la være hehe..

At de tidlige X5 slet litt med kassene, er jeg iallefall klar over..

Men da sikter jeg på manuell, om det skulle måtte bli en slik bil.

Synes disse bilene ligger høyt i pris til å være såpass gamle å, så jeg vurderer også endel andre biltyper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er vel valget tatt

Skal du absolutt chippe, finn deg en manuell så er du sikret mot automathavari

Ja, de ligger ganske høyt i pris, men vi snakker om skikkelige kjøremaskiner her... Jeg kan bare lovprise min 530 DAT, den er en drøm å kjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
Er ikke noe problem å chippe disse. kassa blir omprogramert den og å den tåler det.. garantert. Men med for mye "herjing" er det ikke noen garanti.

Ok, så det blir lagt inn en slags "momentbegrensning" i kassa da eller??

Ble plutselig interessant å chippe oljebrennern nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...