M3/M5 Skrevet November 8, 2008 Forfatter Share Skrevet November 8, 2008 Hva tenker dere. Kjøpe billig bil til 20.000 kr. Bygge opp bilen som men selv vil. Eller kjøpe en E28 M5 til ca 300.000 kr og la den være 100% orginal? Akkurat det svaret er det vel bare du selv som vel det helt riktige svaret på. En original M5 taper seg vel i verdi for hver modifisering, så hvis du tror den kan bli vanskelig å gå og se på at den står urørt i garasjen gjennom vinteren, og hvis du synes det er gøy å bygge om en 20.000-kroners bil helt til dine spesifikasjoner, er kanskje det siste et godt alternativ. Selv om man bir og bruke ca 300.000 kr på bilen og må tvinge seg til og holde den orginal så skal no ikke bilen stå lagret om vinteren. Er jo til og brukes. Må ut avogtil, men selfølgelig utrolig godt stell. Men heller litt mot og bygge egen bil siden jeg ikke trur jeg kan holde fingrene borte fra en orginal M5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet November 8, 2008 Share Skrevet November 8, 2008 Folk som sørpekjører 20 år gamle M-biler om vintern i norge skulle bli tatt ut i bakgården og skutt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SondreLM Skrevet November 8, 2008 Share Skrevet November 8, 2008 Folk som sørpekjører 20 år gamle M-biler om vintern i norge skulle bli tatt ut i bakgården og skutt. Rolig, så lenge man spyler vekk salt ol. så skal det gå ganske greit. Og ingen sa noen ting om sørpekjøring..? Det hadde vært utrolig gøy å hatt en kliss orginal E28 M5 da..? Men igjen, det å bygge om er vel også gøy, og da får du den heeelt slik som du selv vil. Jeg stemmer vel mest for den første. Vanskelig valg? Uansett, lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet November 8, 2008 Share Skrevet November 8, 2008 En orginal E28 M5 vil bare stige i verdi om du bare sommerkjører/hobbykjører den, er nesten som investering å regne. Selvbygg må du regne med at 90% av det du spytter inn blir borte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet November 8, 2008 Share Skrevet November 8, 2008 En annen ting som ville skremme meg fra å vinterkjøre et slikt klenodium er den økte risikoen for at en eller annen sløving mister kontroll på glatta og drar i sida på den og totalvraker den! Har man en original E28 M5 så har man også en egen vinterbil, så enkelt er det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet November 8, 2008 Share Skrevet November 8, 2008 Folk som sørpekjører 20 år gamle M-biler om vintern i norge skulle bli tatt ut i bakgården og skutt. Du, ta det litt med ro, da. Først gjennomføres det en fri og rettferdig rettsak der tiltalte får anledning til å forklare seg - så taes de ut i bakgården og skytes. Jeg har faktisk observert folk prøve å vinterkjøre E28 M5, og det fungerer ikke. Ikke har jeg særlig tro på den spylingen etter saltkjøring heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SondreLM Skrevet November 8, 2008 Share Skrevet November 8, 2008 Folk som sørpekjører 20 år gamle M-biler om vintern i norge skulle bli tatt ut i bakgården og skutt. Du, ta det litt med ro, da. Først gjennomføres det en fri og rettferdig rettsak der tiltalte får anledning til å forklare seg - så taes de ut i bakgården og skytes. Jeg har faktisk observert folk prøve å vinterkjøre E28 M5, og det fungerer ikke. Ikke har jeg særlig tro på den spylingen etter saltkjøring heller. Hvorfor har du ingen tro på spyling etter saltkjøring? - Greit, tror det ville vært bedre å hatt en egen vinterbil, men.. det hadde nok gått bra med en e28 m5 også, så lenge en tenker med hodet og ikke hekken. No doubt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet November 9, 2008 Share Skrevet November 9, 2008 skulle jeg hatt laga noe så tror jeg att jeg hadde kjøpt en orginal m5 OG laga en "m5" min tanke hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet November 9, 2008 Share Skrevet November 9, 2008 E28 M535 er en elendig vinterbil, broren min hadde en, og 70 gamp ekstra under pansere gjør sikkert ikke undere eller mht M5. Slike biler skal i oppvarmet garasje med tørt gulv vinterstid, ikke på Sørpeslang til kiwi for å handle Grandis og melk, slik er det. få deg et golf vrak til slike turer, og nyt heller bilen på grusblåste veier i sommerhalvåret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
STM5 Skrevet November 9, 2008 Share Skrevet November 9, 2008 E28 M535 er en elendig vinterbil, broren min hadde en, og 70 gamp ekstra under pansere gjør sikkert ikke undere eller mht M5. For noe sprøyt! Ingenting er mer moro enn en M535/M5 med diffbrems på vinterføre. Og den kommer seg meget bra frem. Har selv en slik bil,og kjører f.eks. over fjellet til Sigdal vinterstid.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerKing Skrevet November 9, 2008 Share Skrevet November 9, 2008 Hadde ingen problemer med min på vinterføre jeg(E28 M5) Kom meg akkurat dit jeg hadde behov for... Bodde midt i en bratt bakke uten mulighet for ekstra fart, og hadde en 90 graders sving opp mot garasjjen, men den sto jeg ikke fast med en eneste gang Det var verre med E34 525'en jeg hadde etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H_Vatn Skrevet November 9, 2008 Share Skrevet November 9, 2008 E28 M535 er en elendig vinterbil, broren min hadde en, og 70 gamp ekstra under pansere gjør sikkert ikke undere eller mht M5. om det er en "elendig" vinterbil har jo veldig mye med hvem som kjører, kjøre stil og dekk da.. og når jeg får skilter på min så skal den på veien vinter eller ikke;) gode nok dekk så er det en kjempe bil og bruke på vinteren.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet November 9, 2008 Share Skrevet November 9, 2008 stemmer det, E28 M5en har vel diff...my bad, E28 M535en til brodern lå ihvertfall Bredt på E18 om vintern, ingen antispinn, hjelpemidler osv kombinert med 220 hester på bakhjula og lav vekt gjorde at jeg ikke synes den var veldig håndterbar, kan naturligvis ha noe å gjøre med sjåføren å gjøre og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet November 9, 2008 Share Skrevet November 9, 2008 Hvorfor har du ingen tro på spyling etter saltkjøring? Delvis fordi dette er et typisk eksempel på noe man er veldig ivrig med til å begynne med, men blir mindre øye med etter hvert. Like viktig er de praktiske sidene rundt dette; man må sette av tid etter hver kjøretur til bilvask, uansett vær, og man er avhengig av en god vaskeplass som fungerer uavhengig av temperatur, praktisk talt på eiendommen der bilen oppbevares. Det største problemet er at bilen også må tørkes etter den er vasket - og med lave temperaturer tar tørkingen svært lang tid - og blir bilen stående fuktig, vil også en ren bil tape seg raskere enn man aner. Ideelt sett burde man hatt et oppsett med store vifter som sørget for sirkulasjon i luftstrømmene når bilen skulle tørkes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3/M5 Skrevet November 10, 2008 Forfatter Share Skrevet November 10, 2008 Da får jeg vel starte og svare litt her da. Folk som sørpekjører 20 år gamle M-biler om vintern i norge skulle bli tatt ut i bakgården og skutt. Kom bare hit du. Er ikke store plassen i bakgården min til og bli skutt. Akurat nok plass til en, og der ligger du hvis du kommer. Hvorfor har du ingen tro på spyling etter saltkjøring? - Greit, tror det ville vært bedre å hatt en egen vinterbil, men.. det hadde nok gått bra med en e28 m5 også, så lenge en tenker med hodet og ikke hekken. No doubt. Har jeg sakt at jeg ikke har en vinterbil også? Jeg ønsker og kjøre min egen bil vinter eller sommer. M5'en vil jeg kjøre litt ute når det er glatt og leke meg litt med. Samme som fine sommerdager. For noe sprøyt! Ingenting er mer moro enn en M535/M5 med diffbrems på vinterføre. Og den kommer seg meget bra frem. Har selv en slik bil,og kjører f.eks. over fjellet til Sigdal vinterstid.... Hehe. godt noen bruker bilen sin Delvis fordi dette er et typisk eksempel på noe man er veldig ivrig med til å begynne med, men blir mindre øye med etter hvert. Like viktig er de praktiske sidene rundt dette; man må sette av tid etter hver kjøretur til bilvask, uansett vær, og man er avhengig av en god vaskeplass som fungerer uavhengig av temperatur, praktisk talt på eiendommen der bilen oppbevares. Det største problemet er at bilen også må tørkes etter den er vasket - og med lave temperaturer tar tørkingen svært lang tid - og blir bilen stående fuktig, vil også en ren bil tape seg raskere enn man aner. Ideelt sett burde man hatt et oppsett med store vifter som sørget for sirkulasjon i luftstrømmene når bilen skulle tørkes. Jeg har vel ikke sakt noe om at jeg ikke skal vaske og skylle av saltlaken som kommer på bilen? Det er det jeg skal gjøre. Bilen skal ikke brukes som en bruksbil, men en bil før og ha det morsomt i. Har tilgang på en fin garsje som er oppvarmet og med løftebukk så jeg kommer godt til. Denne står ca 35 meter unna min bolig. Så der blir den og stå. Trur jeg blir å gå før den orginale m5'en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå