Gå til innhold

E30 "M3" prosjekt avd. Sunnfjord - S50B32


G-RACING
 Share

Anbefalte innlegg

Du kan ikke bytte ut S50 temp føleren, da blir motoren gærn.

Du skal skru ut den blendepluggen og der passer E30 føleren rett inn, så finner du ut hvem av de 4 ledningene som går på den S50 føleren som er til instrument. Den klipper du og lodder på E30 føleren.

Okei, flott. Skal kikke på det når eg kjem heim. På ein kamerat sin s50b30 var det nemmeleg orginalt ein føler i det andre hullet med tilhøyrande kontakt. Men det du meiner er at det er fire ledningar til nabofølaren, derav ein som skal klippast og brukast til "ny" følar? Huksa du fargen på denne?

Hvem sender du hjernen til?

Leter litt etter hvordan forskjellige aktører lager til oppsett.

Sender til han her: http://www.ebay.de/itm/BMW-E36-M3-evo-3 ... 231b00698e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til å handle inn rørdeler, bend og potter for bygging av rustfri eksos. Har vel hatt temaet oppe her før, men skulle hatt litt tips på kor eg får tak i potter som gir fin lyd. Pottene bør vere av rustfritt materiale og ha relativt god demping. Dobble 2.5" rør heile vegen. Setter pris på om nokken har litt tips å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Har sett litt i Simons katalogen. Ser dei har potter med to inn og to ut i 2,5". Lurte på å bruke to av denne, altså til både midt- og bakpotte, men er redd det gir for kraftig lyd. Kan jo evt ta ei større bak, men har ikkje lykkast i å finne ei sånn ei. Synspunkt på dette?

Fekk lånt meg ein katalog fra Brødrene Dahl i dag, tenkte å handle gjennom ein rørleggar og få god pris. Ser det ikkje opererast med 2,5" (63,5mm) i katalogen, det nermaste er 60,3mm, og det blir nok berre kluss. Usikker på om dette er innv/utv. mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scorpion som gjelder. Ingen tvil. Jeg har Scorpion bakpotte og Ferrita midt potte på min S50B32 og den gir bra lyd. Rustfrie rør er et helvete spør du meg. De klanger og bråker myye. Hadde det på min før og plukket det av og satte på galvaniserte rør isteden.

Husk og lage X rør på eksosen også. S motorene skal ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scorpion som gjelder. Ingen tvil. Jeg har Scorpion bakpotte og Ferrita midt potte på min S50B32 og den gir bra lyd. Rustfrie rør er et helvete spør du meg. De klanger og bråker myye. Hadde det på min før og plukket det av og satte på galvaniserte rør isteden.

Husk og lage X rør på eksosen også. S motorene skal ha det.

Trenger vel ikke lager X om man sammler de på 1 rør etterpå?

Grepstad: Jeg har to slike ovale Simons potter. Med 2x2.5" til 1x3", så står 3" endene mot hverandre om du skjønner. Og det lager MYE lyd. Målte 95db bak når jeg skulle på bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind.L: Blir å handle X-rør og få det med i samme slengen. Misjonen bak dette er vel at impulsane skal skape vakum og "dra" kvarandres eksos ut i det fri..? Er nok meir klirr i rustfritt, men satser på å få tak i gode potter og lage eit samla fint lydbilde. Uansett tøft med rustfri eksos, så får eg heller forske litt ekstra på klangen. Galvaniserte rør, sliper vekk før sveis då rekna eg med?

mcnugget: Var sikker på Ferrita var nedlagt, skal sjå nermare på saken, godt tips :)

Larsen: Jo, har sett bilder av ditt anlegg. Dette er vel ikkje rustfritt, og gir vel dermed "mindre" lyd? Vaskeleg å sei korleis dette er samanlikna med 2x2,5" tvers gjennom...

Frode: Hehe.. du vil ikkje ha meg på bana du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Biltema rør, av den enkle grunn at jeg ikke vil ha rustfritt. Skal du ha fin lyd i rustfritt må du vere heldig med byggingen. Jeg har to eksempel på lyd fra S50B32 med rustfritt eksos begge to, se YouTube linker.

Eneste jeg angrer litt på i dag er at jeg ikke kjøpte V-band klemmer, men de var så dyre at de hadde kostet like mye som hele anlegget kostet. V-band gjør det veldig mye lettere å få eksosen av og på i hvert fall. Selv om jeg har mitt av et par ganger i året så er det et helvete hver gang med et par av skøytene.

Rustfritt fin lyd:

Rustfritt ikke fin lyd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, den gule var absolutt fin lyd i, nokke sånt eg kunna ha tenkt meg. Lika ikkje det blir for mykje snerr. Har sjøl sett på v-band klemmer, blir nok å gå for dette. Var ikkje verst pris på ebay i tilsynelatande god kvalitet.

Har også snakka med Ferrita på telefon i dag. Pris for bakpotte, bygd på mål til e30, dobbel 2.5" inn og ut ligger på 2950 inkl. moms. Midtpotte med dobbel 2.5" inn og ut låg på vel 1600,-

Synest ikkje dette var så aller verst, men blir jo eit dyrt anlegg til slutt, så får fordøye det litt. Står mellom simons og magnaflow potter eller desse fra Ferrita. Ferrita lagar x-pipe innvendig i potta for å få dempa lyden godt, det var nytt for meg..

Fekk forresten bekreftelse på at ECU er på veg heim i posten i dag, nyshina og fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener den er der for å utligne eksostrykket mellom høyre og venstre side på motoren. Et eksosanlegg er ofte ikke likt når det gjelder svinger og lengder på rør. Dermed vil man få forskjellig trykk på h. og v. side uten x-pipe. Dette fører til at motoren kanskje ikke yter maks, fordi den kanskje må bruke mer krefter på den ene sylinderrekka på å bli kvitt all eksosen, og dermed blir motoren også "skjevbelastet". X-pipen vil også gjøre at eksostrykket i hele systemet blir mindre, siden den da får 2 potter å sende eksosen ut av og ikke bare en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...