Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo en grunn til å regelen er som den er.

Sikkert noen her som synes det er "tøft" å kjøre med tåke og nærlys samtidig :roll:

Hvis du ikke kan lysreglene bør du vel egentlig levere fra deg lappen.

• Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg må si meg enig med trådstarter her...

Tåkelys/kurvelys i fangeren var kuult på 90 tallet, nå ser det bare teit ut stynes jeg..

Tåkelysene blender spesielt når det regner.

Håper det blir totalforbud mot på dagen også..

bare fordi du ikke har tåkelys tøffen :-P

Jeg har hatt.. :)

Jeg fjernet de og klippet vekk ledningene..

Skrevet
Jeg må si meg enig med trådstarter her...

Tåkelys/kurvelys i fangeren var kuult på 90 tallet, nå ser det bare teit ut stynes jeg..

Tåkelysene blender spesielt når det regner.

Håper det blir totalforbud mot på dagen også..

bare fordi du ikke har tåkelys tøffen :-P

Jeg har hatt.. :)

Jeg fjernet de og klippet vekk ledningene..

hehe... hadde jeg også sagt :-P hehe...

Skrevet

Sikkert noen her som synes det er "tøft" å kjøre med tåke og nærlys samtidig :roll:

Alle tråder har en teit usaklig kommentar og graulerer, DU har denne..

Så du kjører aldri fort selv om du VET det er ulovlig?

Du kjører aldri fortere enn 80 km/t i forbikjøringer heller? Alt på bilen din er lovlig montert og alt er i skjønneste orden? Du har dekkdimensjonen som står i vognkortet og ellers så skraper du HELE bilen fri for is og snø før du begir deg ut på landeveien blant andre traffikanter..

Vel, hvis du ALDRI bryter trafikkregler du har fått opplæring i, så GRATULERER, du er Norges mest arrogante traffikant for du greier ikke tilpasse deg hele resten av Norges kjøremønster..

Skrevet

Du kjører aldri fortere enn 80 km/t i forbikjøringer heller? Alt på bilen din er lovlig montert og alt er i skjønneste orden? Du har dekkdimensjonen som står i vognkortet og ellers så skraper du HELE bilen fri for is og snø før du begir deg ut på landeveien blant andre traffikanter..

Vel, hvis du ALDRI bryter trafikkregler du har fått opplæring i, så GRATULERER, du er Norges mest arrogante traffikant for du greier ikke tilpasse deg hele resten av Norges kjøremønster..

Om han kjører 10kmt for fort så er ikke det noe problem for andre, men når dere kjører med tåke/kurvelysene på pga at det ser tøft ut og dere blender 98% av møtene trafikk slik at de ikke ser hva som er i veien bak din bil så er jeg ikke sikker på hvem som har de teiteste argumentene her.

Skrevet

Det hele gikk på å levere fra seg lappen dersom man ikke kan reglene eller velger å ikke følge de.. Så er tydeligvis du som har det teiteste argumentet. Det er MYE værre å møte en nymotens bil med xenon enn en bil med tåkelys, men jeg skjønner at slik problematikk er lite eksisterende i en by med vei belysning. Her oppe i skogen ER dette faktisk realitet Som ikke går an å skyve under en stol.. Xenon og 1000 metere er det som skjærer værst i øya når jeg møter en annen bil.. Noenganger er jeg slettes ikke sikker på om de har blendet ned eller ikke disse med xenon..

De som bruker dette som ett tiltak i forbindelse med trafikksikkerhet bør vel kanskje heller fokusere mot fulle polske trailersjåfører, kappkjøring, folk i morgenrushet som sminker seg, leser avisen eller sitter i telefonen, eller opplæring av eldre.. Er en grunn til at kjøring med tåkelys IKKE akkurat er fanesak i noen organisasjoner..

Men men, virker som om forumet må finne seg i å være enige i at vi er uenige i denne saken..

Skrevet
Hele feilen er at dere ser på lyset. Kan med sikkerhet si at dere "tvinger" dere selv til å se på lysa. Man skal se langs høyere siden.

Jeg kjører xenon i nær og tåkelys når jeg vil, hvor jeg vil. Kan ikke si jeg bryr meg dessverre, og det virker det ikke som imøtekommende gjør heller.

Det er sånne kjøtthuer som deg som er problemet.

NAF har jo gått ut og sagt at iflg tester som er gjort så har du ca 40% dårligere sikt dersom du møter en bil med tåkelys og nærlys etter mørkets frembrukk og i regnvær.

Selv om man ser ned til høyre så minsker sikten din betraktelig.

Du bryr deg sikkert den dagen du blir stoppet og får en bot,eller den dagen du møter en person på en mørk,smal og svingete vei på kvelden i regnvær,og personen blir såpass blendet at han trykker Q7`n sin inn i kupeen din.

Folk blir tydeligvis ikke blendet av lysa mine, så jeg skjønner ikke hva du klager for? Regner med de hadde blinka på meg, og det har enda ikke skjedd. Så ja, jeg venter fortsatt på at jeg får bot, eller en person kjører inn i meg.

Politiet har mer å gjøre enn å stoppe folk som kjører med tåkelys.

Hvertfall der jeg bor. Med mindre det er teknisk.

Skrevet

Faktisk, så er din post MYE teitere...DU er også en vinner.

Det dere rånere kan huske er å bruke KUN parklys når dere parkerer eller står stille. Idioter som stanser i veikanten uten å skru av nærlysene er skikkelig irriterende og trafikkfarlig.

Skrevet

Mange har FEIL innstilte tåkelys.. Da er det ikke bruken som er problemet, men innstillingen.. Uansett så har mange med senkede biler ulovlige tåkelys.. Er en regel på hvor lavt de kan sitte..

Skrevet

Grøftelys er jo null virkning i annet enn å blende motgående traffikk ettersom det er spredere og lavt montert,så lyset reflekteres på f.eks våt asfalt og opp.

Gidder ikke å blinke med lysa på alle tullingene som kjører med denne kombinasjonen,for de hadde ikke skjønt hva eg mente uansett ettersom de ikke kjører på langlys... :roll:

Park.lys/AE og grøftelys er helt ok i dagslys.

Skrevet
også lett å se små dumper etc i veien foran bilen, fint for oss med lave biler :D

Er der jeg ikke får det til å stemme. Tåkelys lyser en distanse på ca 25 meter fremover. I 80kmt beveger du deg 22m/s, og med en reaksjonstid på ca 1 sec, så rekker akkurat å se dumpa, for så å kjøre over den. Du rekker ikke å gjøre stort uten å oppdage den.

Nevnte ikke fart, kjører jeg i 80 så bruker er langlys hvis det er mørkt, men kjører jeg i by områder el. så har jeg tåkelys på og da lyses dumpene opp bedre og jeg slipper å herpe bunnpanna

Skrevet

Faktisk, så er din post MYE teitere...DU er også en vinner.

Det dere rånere kan huske er å bruke KUN parklys når dere parkerer eller står stille. Idioter som stanser i veikanten uten å skru av nærlysene er skikkelig irriterende og trafikkfarlig.

Oi så smart du er da som drar alle under en kam.. Forøvrig aner jeg faen ikke åssen du skulle vite om jeg er verken råner eller skrur av lys etter veien.. Jeg skrur ALLTID ned til park ved stopp, oi er jeg en sjelden gang ute, så skrur faktisk jeg AV tåkelysene mine når gatelysene kommer på

Skrevet

Mange av oss blir vel blendet fordi vi har lavere bil en snittet. Selv er ikke mine grøftelys koblet opp, men har man angel eyes lys så bør man også ha grøftelys. :) Har ellers aldri noe problem med å møte vanlig biler med påtente grøftelys. Det er værre med SUV biler som har Xenon i grøftelys og i nærlys.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...