Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er da et hav av andre mer vesentlige ting i trafikken å irritere seg over.

Ja det er jeg helt enig i. Som foreksempel sinkene som konsekvent skal ligge 4 km/t under fartsgrensa, og totalt ignorerer den flere kilometer lange køen med biler (både med og uten tåkelys) som dannes bak de.

Fins det forresten kurs for folk med roadrage, eller tilløp til det, i dette landet? Det trenger jeg snart altså... ;)

• Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
La være å se i løktene på den møtende bilen og slutt å irritere dere over det så merker dere fort at grøftlys overhodet ikke er noe problem.

Det er da et hav av andre mer vesentlige ting i trafikken å irritere seg over.

Jeg ser ikke rett inn i lyktene til møtende biler, og føler ikke så altfor ofte at jeg blir blendet av møtende trafikk. Og de gangene jeg blir blendet er det gjerne grunnet for høyt stilte nærlys, og noen ganger i kombinasjon med tåkelys, som gjør det enda litt verre. Som f.eks e36'en jeg møtte i går med ettermonterte xenon (virket som langlys) i tåkelysene...herlig.

Så da tenker du kanskje at jeg ikke irriterer meg over det, og stirrer heller ikke direkte inn i lysene til møtende bil = problem løst, du kan fortsette å kjøre med nærlys/park med god samvittighet?

Feil.

Hvis du begynner på side 1 og leser tråden en gang til vil du finne ut at uavhengig om jeg stirrer direkte inn i lyktene eller ikke, uavhengig om jeg irriterer meg eller ikke, uavhengig av om jeg føler meg blendet eller ikke, så reduseres siktlengden min.

Jeg tror det er 2 grunner til at folk kjøre med nærlys/tåkelys i kombinasjon. Den ene er uvitenhet. Den andre er "toskskap" (låner et ord av Martin Schanche). Det siste avsnittet her er generelt ment, ikke misforstå meg Vegard, selv om det er innlegget ditt jeg svarer på lenger opp, kaller jeg deg ikke tosk ;)

Til sist har du helt rett, det er andre ting som er større grunn til irritasjon i trafikken, er utrolig mange tråder jeg kunne tenkt meg og startet, hehe. Snart trenger vi et eget forum for kun irriterende ting i trafikken :P

Skrevet
dere kan jo prøve å få meg til å skru av tåkelysene....vi lever fortsatt i et fritt land, og om jeg vil legge 2 høvdinger i bukselomma til kristin så gjør jeg da glatt det... ;)

Prøve å få deg til å skru av tåkelysene? Det er jo nettopp det denne tråden her er til, opplyse folk om at det reduserer siktlengden til møtende bil. Føler jeg må gjenta meg i det uendelige i denne tråden. Men som du sier, det er et fritt land, så den endelige avgjørelsen på hvorvidt du kjører med nærlys/tåkelys eller ikke, er din. Såfremt du ikke blir stoppet av politiet, men har inntrykk av at det er ytterst sjelden de velger og stoppe folk kun pga. nærlys/tåkelys. Og det skjønner jeg godt, det finnes alvorligere ting å prioritere.

Til sist, liker ikke signaturen din, men dette er jo et bmw-forum, så skal la være å diskutere bmw vs. mb... ;)

Skrevet
Til sist, liker ikke signaturen din, men dette er jo et bmw-forum, så skal la være å diskutere bmw vs. mb... ;)

Det tror jeg du gjør rett i, her inne :wink:

Jeg har sluttet å bruke tåkelysene helt både før og etter mørkets påfall etter at jeg monterte xenon :) Feiljusterte xenonlys, det er irriterende det :lol:

Skrevet
dere kan jo prøve å få meg til å skru av tåkelysene....vi lever fortsatt i et fritt land, og om jeg vil legge 2 høvdinger i bukselomma til kristin så gjør jeg da glatt det... ;)

Noen ganger hadde det vært fint om lobotomering fortsatt ble utført.

Det er tydeligvis noen som fortsatt trenger det,og ingen bombe at det er en vestlending. :roll:

Skrevet
Noen ganger hadde det vært fint om lobotomering fortsatt ble utført.

Det er tydeligvis noen som fortsatt trenger det,og ingen bombe at det er en vestlending. :roll:

Det er ikke bare på Vestlandet at folks levesett noen steder tilpasser seg at det er rimelig langt mellom sheriffene.;)

Skrevet

[...]Feiljusterte xenonlys, det er irriterende det :lol:

Helt enig, noe som i utgangspunktet kun skal være et problem på ettermontert xenon, orginal har jo aut. høydejustering.

Skrevet

[...]Feiljusterte xenonlys, det er irriterende det :lol:

Helt enig, noe som i utgangspunktet kun skal være et problem på ettermontert xenon, orginal har jo aut. høydejustering.

aut.høydejustering eller ikke, det er nå alikevel altfor mange flett nye biler her til lands med feiljustert xenon lys :(

om dette skyldes brukerfeil eller annet hjelper ikke dem de blender...

kan ikke si jeg laster u-bilkyndige som nettopp har tredd inn i en ny og lysere mørketid som ikke vet hvordan man sjekker om lysene lyser rett til en hver tid, men noe må på sikt gjøres....

en ironisk detalj er btw at ofte er det de som selv ikke har lysbruken/innstillingene sin på stell som er hissigst til å leke politi å blinke på de som kjører med f.eks. tåkelys. :-s

Skrevet
Idag har jeg greid å få en til å slå av tåkelysene. :)

Vi var ute å kjørte, og tok igjen en bil som lå med tåkelysene bak tent, som igjen gjorde at jeg ikke fikk god nok sikt til å kjøre forbi på en fornuftig måte.

Etter en del blinking med langlys uten hell, sendte vi regnr til 2282, for så å sende tlf til 1881.

Jeg ringte til eigeren av bilen, og fikk bekreftet at hun eide den aktuelle bilen.

Det var ikke hun som kjørte den, men hun lurte på hva det gjalt.

Jeg fortalte at den lå med tåkelysene bak tent, og hun svarte at hun skulle ringe til hun som kjørte den og be henne om å slå dem av.

Det tok 30 sekund, så var tåkelysene slått av. :)

Jeg tror ikke denne dama kjører med tåkelys igjen. :P

Dette er jo rimelig farlig da personen som kjører leser tekst melding mens hun/han kjører bilen,så vil si at du utsatte flere mennesker i større fare,mange som desverre glemmer (som er menskelig,spesielt for eldre) du kunne vært en ansvarsom person å sluppet gassen å lakt deg lengre bak :?

mange her som klager på alle andre men ser ikke på sine egne handliger å tror dem er så mye bedre :?

Skrevet

Det største probleme her ligger nok i feil justering å ettermonteering av xenon å annet dritt som ikke følger orginalt til bilen,å er jo ikke lovlig (er vel en grunn til det)

Så folk som blir blendet tror det er tåkelysene (men grunnen er ettermontert xenon i tåkelysene)

Tåkelys med parklys er nok ikke det størrste probleme her.

Alle lysa på en lastebil ser jeg ikke noe problem med (men er ikke lovlig da,men skader ingen)

Men noen rimelige ny biler har helt syke kjøre lys som jeg irriterer meg mest over,vet ikke om det er feil justering eller om det bare skal være sånn :?

Skrevet

Dette er jo rimelig farlig da personen som kjører leser tekst melding mens hun/han kjører bilen,så vil si at du utsatte flere mennesker i større fare,mange som desverre glemmer (som er menskelig,spesielt for eldre) du kunne vært en ansvarsom person å sluppet gassen å lakt deg lengre bak :?

Interessant problemstilling.:) Men Yngvejos kan knapt holdes juridisk ansvarlig for om andre velger å bruke håndholdt mobiltelefon ulovlig i bilen - eller begå andre lovbrudd. .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...