Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tillegg ble vel "luksus", som f.eks ABS-bremser (!) straffet ganske hardt i det gamle systemet? Det er forsåvidt sant i dag også, ABS, ESP, BAS, airbag, presafe, mye som gir bilene ekstra vekt i dag -> høyere avgift...og den økte vekten pga. sikkerhetsutstyr gir høyere forbruk -> høyere CO2-avgift...flott:/

Skrevet
I tillegg ble vel "luksus", som f.eks ABS-bremser (!) straffet ganske hardt i det gamle systemet?

Riktig - og dette var lenge grunnen til at en ting som sikkerhetsbelter i baksetet ble utelatt for biler som skulle til det norske markedet. Likedan ble høyre sidespeil ofte montert hos forhandler før bilen ble overlevert kunde, slik at man slapp å betale avgifter for speilet når bilen ble tollet inn. :shock:

Skrevet

Hmm,jeg får opplyst i mine ligningpapirer at min 92 525ix kostet 600000kr ny.Blir også lignings vurdert til 90 laken.

Blir nok vanskelig å kreve 90 laken av forsikrings selskapet om den skulle bli vraket men.

Skrevet
Hmm,jeg får opplyst i mine ligningpapirer at min 92 525ix kostet 600000kr ny.Blir også lignings vurdert til 90 laken.

Blir nok vanskelig å kreve 90 laken av forsikrings selskapet om den skulle bli vraket men.

De vil vel ta hensyn til hvor mye det vil koste for tilsvarende kjøretøy tror jeg.

Skrevet

Såpass ja. Min 92 M5T (regget i 93) sto med verdi 30 000kr og antatt nypris 200k i selvangivelsen...Kunne lagt på 75k ihvertfall.

Skrevet

Hei.

Noen som vet hva min 1974 Bmw 3.0si kostet ny i Norge da?

Ser de har oppført en pris på 50500:- for 1973.modellen og en pris på 77200:- for en fra 1977. Dessuten, hvor mye vil dette være i dagens kurs?

:)

Skrevet

Såpass ja. Min 92 M5T (regget i 93) sto med verdi 30 000kr og antatt nypris 200k i selvangivelsen...Kunne lagt på 75k ihvertfall.

I selvangivelsen er det en fordel om alle de tallene er minst mulig :wink:

.

Skrevet
Ser de har oppført en pris på 50500:- for 1973.modellen og en pris på 77200:- for en fra 1977. Dessuten, hvor mye vil dette være i dagens kurs?

:)

Hvis vi ser på konsumprisindeksen, finner vi at 50500 kr. i 1973 tilsvarte 73454.55 kr. i 1977.

Men, bilpriser i Norge har vært gjenstand for politisk motivert avgiftslegging, som gjør at bilpriser ikke har fulgt konsumprisindeksen: 77200 kr. i 1977 tilsvarte 286122.50 kr. i 2007.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...