Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nettavisen.no/motor/article2402180.ece

Intresant artikkel, som helt sikkert møter noe kritikk fra motsatt hold. Etter å ha kjørt litt langturer i vanlig bil, må jeg imidlertid si meg helt enig i det Dalelv skriver, hva angår matvaner, og hva man kan tjene på dette mtp trøtthet og tid faktisk! Sparer jo masse tid med å smøre mat FØR turen, og spise litt mens du er på veien, i forhold til å stoppe på en bensinstasjon, vente på en burger og jafse i seg den sammen med en cola og noen pommes frites...

Sett ut fra et fysiologisk perspektiv (hvor jeg faktisk talt vet hva jeg snakker om), så kunne jeg heller ikke vært mer enig. Det kostholdet/livsstilen jeg oppfatter at mange (ikke alle) yrkessjåfører har, er bokstavelig talt en lek med liv - og jeg kan ikke forstå at folk vil seg selv så vondt (av høflighetsårsaker, unnskyld meg om jeg fornærmer noen her),at de når over 110,120,130 osv kilo, med nesten rent fett...

Skrevet

Jeg er ikke trailersjåfør, men kan vel på en måte kalle meg sånn halvveis yrkessjåfør. Jobber som mobilvekter på natta og mesteparten av natta går med til å kjøre bil.

Og jeg merker godt det at en matpakke med 10-12 grove skiver med noe godt pålegg og litt kaffe på siden og vann istedenfor cola har en veldig positiv innvirkning på energinivået mitt. Det hender jo at jeg ikke rekker å lage mat (Eeeh få kjærringa til å lage) før jeg må gå og da blir det burger og cola på hydroen. Blir mye fortere trøtt de dagene jeg spiser fastfood.

Skrevet

Selv har jeg registrert at noen - men ikke alle - trailersjåfører henter melk, brød og pålegg i lastebilens kjøleskap når de krysser fergestrekninger. Sikkert både bedre og mindre stressende enn å jage etter bensinstasjonpølser.:)

Skrevet
Selv har jeg registrert at noen - men ikke alle - trailersjåfører henter melk, brød og pålegg i lastebilens kjøleskap når de krysser fergestrekninger.

Hehehe.. Forskjellige ting du har fått med deg..... :D:wink:

Skrevet

Man må være disiplinert for å være trailersjåfør, ingen tvil om det. Stort tidspress og strukturert holdning. Har sett eksempler på begge deler... Men å si at trailersjåføerer har godt tid, det er å tøye strikken. God tid på papiret, men ikke i praksis. Jeg har en GOD del venner som er i transportbransjen, så jeg vil si jeg har ganske solide referanser når det kommer til akkurat det punktet.

Å sitte å gomle mat mens man kjører er ikke et skikkelig måltid i mine øyne.

Skrevet

Er egentlig enig i begge deler. En bør stoppe og ta seg tid til å ete skikkelig mat,enten medbragt niste eller på en veikro der de har sunn mat.

Men problemet med å ta seg tid og å ha tid er forskjellige ting. Eneste er å spise når en tar de pålagte pausene,ellers går det ikke.

Eg tar som regel en matbit når eg laster i tilhengeren,men det kan gå langt mellom matøktene ellers pga at en må rekke ei ferje eller noe annet.

Og det å smøre niste kan ofte bli glemt eller bortprioritert i forhold til søvn,da enkelte dager begynner kl.0430 hjemmeifra og en er ikke hjemme igjen før rundt midnatt. Da MÅ en sove før en begynner igjen.

Men skjønner for all del viktigheten bak et sunt kosthold!

Skrevet
skyt amfetamin og drit i maten holder deg våken da :lol:

Med Australia som godt forbilde? :lol:

(Gjøres av sjåførene som kjører enorme vogntog, med flere vogner, tverrs gjennom ørkenen i Australia, utenom veier)

Skrevet

sjåfører i usa har brukt ephidrine lenge som er sentralstimulerende som en mild versjon av amfetamin også veldig mye brukt i trenings miljøer så får vel jobben gjor :)

Skrevet

Hehe, da jeg var VIP sjåfør i forsvaret fikk jeg ofte kaffe, tyggis osv av adjutanten til vedkommende jeg skulle kjøre for å holde meg våken. Var ikke noe amfetamin der i gården nei :lol: Kan vel med hånden på hjerte si at det ikke alltid føltes helt trygt, i forsvaret gjelder jo heller ikke hviletidene :?

Skrevet
Hehe, da jeg var VIP sjåfør i forsvaret fikk jeg ofte kaffe, tyggis osv av adjutanten til vedkommende jeg skulle kjøre for å holde meg våken. Var ikke noe amfetamin der i gården nei :lol: Kan vel med hånden på hjerte si at det ikke alltid føltes helt trygt, i forsvaret gjelder jo heller ikke hviletidene :?

Hviletidene gjelder de.Men mange i forsvaret som liker å tro at vanlige bestemmelser og lover ikke gjelder for dem.

EDIT;Glemte jo helt at det jeg egentlig skulle si var at jeg er enig med at ordentlig mat er viktig når man skal kjøre langt og lenge.

Skrevet

Hviletidene gjelder de.Men mange i forsvaret som liker å tro at vanlige bestemmelser og lover ikke gjelder for dem.

Utdrag fra Statens Vegvesens Kjøre- og hviletider, unntak fra kjøre- og hviletider:

Nr. 5 – kjøretøyer som brukes av forsvaret, sivilforsvaret, brannvesenet og

ordensmakten

Unntaket omfatter kjøretøyer som Forsvaret, Sivilforsvaret, brannvesenet

og ordensmakten bruker eller direkte kontrollerer. Som en del av

ordensmakten regnes etter Vegdirektoratets oppfatning også fengselsvesenet.

Private vaktordninger og vaktselskaper slik som f.eks. Securitas

og lignende omfattes ikke av begrepet ordensmakten.

MEN: tilbake til tema, mat og søvn er helt klart en avgjørende faktor for god og oppmerksom kjøring.

Skrevet

Jeg kjørte selv langt ut over kjøre- og hviletidsbestemmelsene i førstegangstjenesten. Vi hadde en "fin" ordning med befalet hvor vi som kjørte tunge kjøretøyer, dvs lastebil i min tropp, kunne si i fra hvis vi ikke følte vi fikk tilstrekkelig søvn under øvelsene. Slik skulle vi kunne kjøre til enhver tid. Jaja...

Ærlig talt synes jeg det er komplett uforsvarlig av forsvaret at de lar 18-20 år gamle gutter kjøre tunge lastebiler, gjerne på knallstive terrengdekk vinterstid.

Skrevet

Hehehe.. Forskjellige ting du har fått med deg..... :D:wink:

Så du synes det?:D

Det er veldig greit å følge med på hva trailersjåfører spiser på fergene, så vet man hvor mye man kan stole på kjøringen deres etterpå.;) Dessverre er det bare få lastebiler som har kjøleskap som må åpnes fra utsiden av lastebilen, og da blir det umulig å holde oppsikt med matvanene.:?

Skrevet
Jeg kjørte selv langt ut over kjøre- og hviletidsbestemmelsene i førstegangstjenesten. Vi hadde en "fin" ordning med befalet hvor vi som kjørte tunge kjøretøyer, dvs lastebil i min tropp, kunne si i fra hvis vi ikke følte vi fikk tilstrekkelig søvn under øvelsene. Slik skulle vi kunne kjøre til enhver tid. Jaja...

Ærlig talt synes jeg det er komplett uforsvarlig av forsvaret at de lar 18-20 år gamle gutter kjøre tunge lastebiler, gjerne på knallstive terrengdekk vinterstid.

Enig.

Ble selv skremt da jeg var i Forsvaret og så 18 åringer bak rattet på både 50-tonns vogntog og Leguaner. Det er forsåvidt greit nok med Leopard osv som kun går i skogen, men jeg synes nå det burde være litt strengere kriterier for hva man setter bak rattet i en lastebil på offentlig vei. Det regelverket for maks tillatt hastighet etc som fulgte kjøretøyet gjaldt i praksis ikke så fort befalet snudde seg.

Det var ikke sjelden man kjørte Scania 93M med planet fullt av ungdom i både 80 og 90 selv om fartsgrensen med folk på planet var 60 (eller noe sånt). Dette ble også gjort på snø og is, og det hørte til sjeldenhetene at kjettinger ble satt på (stort sett bare på periodisk inspeksjon og i krise når man ikke kom frem med 4wd). Det samme gjaldt for M6, men den hadde den innebygde evnen at den knapt gjorde 80 km/t :lol:

Scania 113 ble lastet så fulle med grus og pukk under øvelser og siviloppdrag at det rant over på alle sider, også over hytta. Sånn sett i ettertid ville det blitt en seriøs TS på en Scania med knekt ramme 8)

Jeg må ærlig innrømme at vi ikke tenkte så voldsomt mye konsekvenser dengang da vi var mer opptatt av å ha det moro, men det hadde nok ikke skadet med noe mer oppfølging. I forsvaret tok den "frihet under ansvar" saken litt feil vending noen ganger :roll:

Når det er sagt tror jeg faktisk de fleste som fikk maskin og transportopplæringen i forsvaret ble fryktelig gode til å mestre sine respektive maskiner og kjøretøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...