icc Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Hadde ikke trodd det var så vanskelig å få motor og girkasse sammen igjen. Gikk jo så lett fra hverandre. Girkassa står i bilen mens motoren henger i kran. Først dytta jeg motoren nesten helt på uten å ha stramma clutchen for å få sentrert clutchen. Etter jeg stramma den får jeg den like langt på, men ikke lengre. Vet ikke men tror det er at jeg ikke treffer svinghjulslageret korrekt. Kanskje jeg bør løsne clutchen igjen for så å få motorn helt inn? Noen som har tips/teknikker til hvordan de pleier gjøre det? Er det kanskje lettere å feste motoren også heller ta løs girkassa å prøve å få den til å passe mot motoren?
icc Posted November 18, 2008 Author Posted November 18, 2008 Ser ut som den sitter ganske midt i, men det er ikke noe annet man kan bruke om man ikke finner tak i sentreringsverktøy? Skyvelære? Prøvde å sette på svinghjulslagret da det var løst og da var det ganske stramt, er det meningen? Trodde det skulle sitte ganske løst som det gamle?
knut_olestad Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Prøv vri litt på inngående aksel kan være klutsjplata har vridd seg litt.
tomerikk Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Du må bruke sentreringsvertøy. en tiendedel feil så er det nesten umulig å montere. Kan kjøpes rimelig på biltema eller rekvisitta butikker.
Glenno Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Du må bruke sentreringsvertøy. en tiendedel feil så er det nesten umulig å montere. Kan kjøpes rimelig på biltema eller rekvisitta butikker. Jøss er det virklig så nøye? Husker jeg ikke helt feil tilsvarer en tiendel (0,1): 2 hårstrå (0,05mmx2) eller 5 sigarettpapir (0,02mm).
wabby Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Du må bruke sentreringsvertøy. en tiendedel feil så er det nesten umulig å montere. Kan kjøpes rimelig på biltema eller rekvisitta butikker. Jøss er det virklig så nøye? Husker jeg ikke helt feil tilsvarer en tiendel (0,1): 2 hårstrå (0,05mmx2) eller 5 sigarettpapir (0,02mm). Jeg husker jeg sentrerte med kosteskaft
Jealous_much Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Hehe jeg sentrerte med henda Sleit som faen med og ligge under bilen og føre girkassa av og på. Kjente jeg med fingeren å stramma, gikk som faen. Litt flaks må man ha
icc Posted November 18, 2008 Author Posted November 18, 2008 Hehe, takk for tips. Skal ta å skru av clutchen helt og sjekke om jeg får akseln inn i svinghjulslagret i det hele tatt. Kan hende lager/aksel trenger seg en liten runde med 600 papir. Så skrur jeg bare clutch løst på sånn at plata sentrerer seg selv når jeg stikker den på, også er det bare å ta ut og stramme. Virker nesten som jeg har en plan Takk for hjelpen så langt
Simon S Arvesen Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Jeg bruker akselen jeg tok fra en gåen kasse, som sentreringsverktøy. Funker kanon bra!
Mexos Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Jeg brukte skralleforlenger Poenget er vel at sånn ca skal være godt nok
icc Posted November 18, 2008 Author Posted November 18, 2008 Da var det mysteriet løst. Var sentringa som var helt ræva. Fikk satt den sånn ca. i midten og den gled rett inn Takk for hjelpen folkens!
336mik Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Jeg brukte skralleforlenger Poenget er vel at sånn ca skal være godt nok Samme som meg det. Bruker en 3/8" forlenger og ei 1/2" pipe(18mm??) som jeg trer utapå. Funker ganske bra som oftest.
Aroid Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 da jeg lurer på hvorfor tok du ikke ut motoren og girkassen i ett. først så går det mye fortere, for andre så slipper du å plages å få på girkasse igjen. på den måten du har gjort nå så må man bruk garasje jekk under girkassen for å ha rett vinkel på girkassen. husk å smør akslingen som skal inn i sving hjulslagret. da går den inn lettere.
Rogern Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 kosteskaft Kjente jeg med fingeren Sleit som faen Fikk satt den sånn ca. i midten og den gled rett inn husk å smør akslingen da går den inn lettere. Slutt med all denne grisepraten, jeg har vært lenge på sjøen
Recommended Posts