BreitBau Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse Dette er vel litt soria-moria luftslott tanker men. Som martin luther king sa(med fare for å tråkke i salaten):I have a dream. Denne drømmen har jeg òg! Mye referering her, men som ejg skrev ovenfor. En arbeidskollega fikk beskjed i forrige uke at det var vedtatt og bestemt at UP til neste år skulle fokusere mer på de som laget unødvendig kø, nettopp for å prøve en ny løsning på problemet med kødannelse og dertil farlige forbikjøringer.. Jeg tror derimot IKKE at det betyr de skal stoppe første bil i køer som ligger i 80 km/t.. Men, de kan kanskje luke ut første sjåfør i de køene som ligger i 70 km/t
skillbill Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Dette er paragrafen du leter etter. § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49. Der var den ja, men jeg tror som sagt ikke "snegler" går under denne paragrafen, ei heller traktorer og andre sinke-kjøretøy. Og ferdes sakte er ikke juridisk sett å unødig hindre eller forstyrre Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse Det er vel egentlig her du tar helt feil.. Det å ferdes sakte ER å unødig hindre annen trafikk, om den andre trafikken ønsker å kjøre fortere.. Så er det jo ett definisjonsspørsmål på hva som er "annen trafikk", men når du blir tatt igjen av 20 andre individuelle sjåfører, så tørr jeg påstå dette kan defineres som "annen trafikk" Nok engang, ref. innlegget ovenfor Endelig en jeg virkelig kan diskutere litt med! Som jeg skrev over her så ja, kjører man sakte så er man til unødig hindring for annen trafikk, men ikke i lovens forstand, og enten man liker det eller ei så er det loven som gjelder §3 Grunnregler for trafikk sier at man ikke unødig skal hindre eller forstyrre, men da rent lovstridig sett, altså hvis man stopper midt på E6 og drar donuts! jeg har forsåvidt ikke noe motargument på dette, så beklager, Blir nok tidlig kveld på deg Dersom ikke de som kjører sakte kan defineres som "unødig hinder", så kan selvfølgelig ikke §6 brukes mot disse, og dermed som du sier, faller bruken av loven i dette tilfellet bort.. Det hadde vært utrolig artig å fått en sakkyndig (forebehold at ikke skillbill er nettopp det) til å se på dette området og gi en kort og grei forklaring på nettopp hva som da kan være unødig hinder? Dersom du stopper å burner på e-18 er ikke akkurat §6 den de bryr seg om, så er litt usikker på hva som da kan defineres som unødig etter loven.. Med mindre Caaatooo her på forumet stikker innom, han er juss-mann! Jeg hadde rettslære på vgs men det teller ikke Unødig regner jeg som "handling gjort med vilje", om du skjønner, og selvom en bestemor velger å holde 90 i 100-sone, så regnes ikke dette som et "unødig hinder", da denne har full rett til å ferdes i denne hastigheten, uansett om det er hensyn mtp. vær/føreforhold, eller pingle-syndrom grunnet alder, som er grunnen
skillbill Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse Dette er vel litt soria-moria luftslott tanker men. Som martin luther king sa(med fare for å tråkke i salaten):I have a dream. Denne drømmen har jeg òg! Mye referering her, men som ejg skrev ovenfor. En arbeidskollega fikk beskjed i forrige uke at det var vedtatt og bestemt at UP til neste år skulle fokusere mer på de som laget unødvendig kø, nettopp for å prøve en ny løsning på problemet med kødannelse og dertil farlige forbikjøringer.. Jeg tror derimot IKKE at det betyr de skal stoppe første bil i køer som ligger i 80 km/t.. Men, de kan kanskje luke ut første sjåfør i de køene som ligger i 70 km/t Ja, det hadde absolutt vært en meget god start!
BreitBau Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Unødig regner jeg som "handling gjort med vilje", om du skjønner, og selvom en bestemor velger å holde 90 i 100-sone, så regnes ikke dette som et "unødig hinder", da denne har full rett til å ferdes i denne hastigheten, uansett om det er hensyn mtp. vær/føreforhold, eller pingle-syndrom grunnet alder, som er grunnen Jeg forstår.. Det er bare forferdelig irriterende at de ikke kan svinge inn av og til.. Hva får denne sjåføren rett til å være så egoistisk at man ikke svinger av veien, når man lett kan se at man skaper kø bak seg? En ting er lastebiler og biler med tungt lastede hengere, for de trenger en oversiktlig strekning bak ser for å kunne stoppe, og deretter trafikksikkert komme igang igjen, men folk i vanlige personbiler har jo ingen problemer med å bare svinge inn? Så kanskje de slipper den bilen bak som ligger 2 meter bakom også?
skillbill Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Viss man kjører unødvendig sakte mht vær- og føreforhold og dette er til hinder for trafikken bak og kan føre til farlige situasjoner(forbikjøringer osv) så er dette noe man kan bli stoppet og bøtelagt for av politiet. Da er spørsmålet hva som er unødvendig sakte, for hvis vær/føreforhold tilsier lav fart, så er det fint lov med 20-30 under fartsgrensen, og gjerne lavere! Men dette blir igjen en vurderingssak opp til hver og enkelt sjåfør. Jeg kan lite se at politiet kan bøtelegge i denne sammenheng, med mindre det er snakk om 10km/t på motorvei om vintern, grunnet kjøring med sommerdekk... En case jeg også kan se for meg, er en som kjører i 20 i 60-sone, tørt og fint sommerføre, og begrunner sin lave fart med "hensyn til vær/føreforhold", da kan jeg si meg enig i at det er unødig hindring og kvalifiserer til bot!
skillbill Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Unødig regner jeg som "handling gjort med vilje", om du skjønner, og selvom en bestemor velger å holde 90 i 100-sone, så regnes ikke dette som et "unødig hinder", da denne har full rett til å ferdes i denne hastigheten, uansett om det er hensyn mtp. vær/føreforhold, eller pingle-syndrom grunnet alder, som er grunnen Jeg forstår.. Det er bare forferdelig irriterende at de ikke kan svinge inn av og til.. Hva får denne sjåføren rett til å være så egoistisk at man ikke svinger av veien, selv om man lett kan se at man skaper kø bak seg? En ting er lastebiler og biler med tungt lastede hengere, for de trenger en oversiktlig strekning bak ser for å kunne stoppe, og deretter trafikksikkert komme igang igjen, men folk i vanlige personbiler har jo ingen problemer med å bare svinge inn? Så kanskje de slipper den bilen bak som ligger 2 meter bakom også? Hehe, ja jeg er så enig med deg som jeg bare kan bli, jeg bare diskuterer litt utifra hva som er "rett og galt" i lovens bokstav Jeg har diskutert dette emnet opp og i mente ca tusen ganger, og jeg har selv argumentert med at kø-skaperen er utrolig egoistisk, men da fikk jeg til svar (fra kjørelærer) at vi 20 bak som vil forbi også er egoistiske, men vi er det om samme sak!
BreitBau Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Unødig regner jeg som "handling gjort med vilje", om du skjønner, og selvom en bestemor velger å holde 90 i 100-sone, så regnes ikke dette som et "unødig hinder", da denne har full rett til å ferdes i denne hastigheten, uansett om det er hensyn mtp. vær/føreforhold, eller pingle-syndrom grunnet alder, som er grunnen Jeg forstår.. Det er bare forferdelig irriterende at de ikke kan svinge inn av og til.. Hva får denne sjåføren rett til å være så egoistisk at man ikke svinger av veien, selv om man lett kan se at man skaper kø bak seg? En ting er lastebiler og biler med tungt lastede hengere, for de trenger en oversiktlig strekning bak ser for å kunne stoppe, og deretter trafikksikkert komme igang igjen, men folk i vanlige personbiler har jo ingen problemer med å bare svinge inn? Så kanskje de slipper den bilen bak som ligger 2 meter bakom også? Hehe, ja jeg er så enig med deg som jeg bare kan bli, jeg bare diskuterer litt utifra hva som er "rett og galt" i lovens bokstav Jeg har diskutert dette emnet opp og i mente ca tusen ganger, og jeg har selv argumentert med at kø-skaperen er utrolig egoistisk, men da fikk jeg til svar (fra kjørelærer) at vi 20 bak som vil forbi også er egoistiske, men vi er det om samme sak! Var jo også en måte å si det på.. Vet ikke om jeg er enig i at 20 personer som ønsker å oppnå det samme er egoistiske, Det som jeg tenkte i dag tidlig var (Hvis du tar vekk alle banneordene): "Slipp OSS forbi drittbil!" Så jeg tenkte på oss alle
Captain Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 En ting er at noen kjører saktere enn fartsgrensa fordi det regner, er begynt og bli mørkt, er støv på veien, eller et eller annet annet. En 70-åring som tok sertifikat som 40-åring synes kanskje 60 er fort nok uansett fartsgrense. For min del er ikke dette noe problem, man må kjøre i en hastighet man føler er trygt ifht kjøreforholdene, men slipp for guds skyld forbi enhver bil som tar en igjen bakfra. Blir litt satt på spissen, tør man ikke kjøre fortere enn 60kmt burde man kanskje vurdere og slutte med bilkjøring. En annen ting er de som ligger og tviholder 80kmt på speedometeret (som gjerne er kalibrert til og vise noe over faktisk hastighet) som ikke slipper forbi fordi de holder 80 i 80-grensen. Det er politiets oppgave og kontrollere hastighet og trafikkatferd, ikke Ola Nordmann sin. Min mening er at noe av det farligste man møter på i trafikken er folk som tar på seg politi-rollen. 40-åringen som gir på når man forsøker og kjøre forbi er en av de farligste. En annen ting som plager meg er hvorfor i all verden folk ikke kan holde til høyre på vei med flere enn ett felt. I noen tilfeller deler veien seg, f.eks på vei inn mot byen etter bomringen på Alnabru. Om man skal til venstre der er det vel ikke nødvendig og legge seg i venstre fil allerede på rv159 forbi Elkjøp på Lørenskog??
E36Cab1 Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Viss man kjører unødvendig sakte mht vær- og føreforhold og dette er til hinder for trafikken bak og kan føre til farlige situasjoner(forbikjøringer osv) så er dette noe man kan bli stoppet og bøtelagt for av politiet. Da er spørsmålet hva som er unødvendig sakte, for hvis vær/føreforhold tilsier lav fart, så er det fint lov med 20-30 under fartsgrensen, og gjerne lavere! Men dette blir igjen en vurderingssak opp til hver og enkelt sjåfør. Jeg kan lite se at politiet kan bøtelegge i denne sammenheng, med mindre det er snakk om 10km/t på motorvei om vintern, grunnet kjøring med sommerdekk... En case jeg derimot kan se for meg, er en som kjører i 20 i 60-sone, tørt og fint sommerføre, og begrunner sin lave fart med "hensyn til vær/føreforhold", da kan jeg si meg enig i at det er unødig hindring og kvalifiserer til bot! Unødvendig sakte er viss en bil kjører vesentlig under fartsgrensa,og det er ingen vær.føre eller trafikkbilde som tilsier at denne hastigheten er nødvendig. Da dannes kø og farlige situasjoner kan oppstå. Det naturlige for denne personen er å slippe forbi ved egnet plass eller kjøre ut og stoppe. Gjøres ikke dette er det grunn og hjemmel for politiet å reagere. Har selv opplevd dette,og har i tillegg anmeldt bilister for dette som har blitt stoppet lengre fremme og bøtelagt med meg som vitne/anmelder for å ha hindret trafikken unødig. Manglende oppmerksomhet er ofte 50% av årsaken,uvitenhet og mangel på hensyn er som regel de resterende 50 prosentene for at denne situasjonen oppstår. Er det 2 kjørefelt i samme retning blir dette en helt annen sak ettersom en har bedre mulighet for å avvikle trafikken sikkert selv om en bilist hindrfer flyten. Det andre du nevner om sommerdekk på vinterføre:blir du stoppet med dette vil du mest sannsynligvis miste lappen...
skillbill Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Unødvendig sakte er viss en bil kjører vesentlig under fartsgrensa,og det er ingen vær.føre eller trafikkbilde som tilsier at denne hastigheten er nødvendig. Da dannes kø og farlige situasjoner kan oppstå. Det naturlige for denne personen er å slippe forbi ved egnet plass eller kjøre ut og stoppe. Gjøres ikke dette er det grunn og hjemmel for politiet å reagere. Har selv opplevd dette,og har i tillegg anmeldt bilister for dette som har blitt stoppet lengre fremme og bøtelagt med meg som vitne/anmelder for å ha hindret trafikken unødig. Manglende oppmerksomhet er ofte 50% av årsaken,uvitenhet og mangel på hensyn er som regel de resterende 50 prosentene for at denne situasjonen oppstår. Er det 2 kjørefelt i samme retning blir dette en helt annen sak ettersom en har bedre mulighet for å avvikle trafikken sikkert selv om en bilist hindrfer flyten. Det andre du nevner om sommerdekk på vinterføre:blir du stoppet med dette vil du mest sannsynligvis miste lappen... Nå kommer det litt an på hva som regnes som vesentlig under fartsgrensa. Hvis vær og føre ikke tilsier noe annet, mener jeg personlig at man ikke burde akseptere mer enn 10-15km/t under, før man begynner å regne det som unødig hindring og en lov-stridig handling som bør resultere i bot. Dessverre er det ikke slik ute i trafikken, hvertfall ikke det jeg selv har erfart. Dine erfaringer er jo helt klart det stikk motsatte, noe jeg syns er meget bra! Du sier du har anmeldt og fått bøtelagt "snegler", hvilke hastigheter og fartsgrenser var det snakk om her? Var det noen faktorer som kunne tilsi at man burde holde litt lavere fart enn det som var maks tillatt på gjeldende strekning? Ja sommerdekk på vinterføre kvalifiserer nok til tap av sertifikat, jeg mente det mest som et drastisk eksempel da jeg syns ditt første utsagn var litt vel ekstremt
Der Barockengel Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 En annen ting er de som ligger og tviholder 80kmt på speedometeret (som gjerne er kalibrert til og vise noe over faktisk hastighet) som ikke slipper forbi fordi de holder 80 i 80-grensen. Det er politiets oppgave og kontrollere hastighet og trafikkatferd, ikke Ola Nordmann sin. Som du er litt inne på selv, kroneksempelet på dette er de som legger seg med 78km/h på speedometeret i venstre fil på veier med to kjørefelt i hver retning, og blir aggressive hvis noen ønsker å komme forbi.
336mik Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Nei,vi får samle noen folk og sette opp en lynsje mobb langs veien et sted,og gjøre oss ferdige med sneglene. Må ihvertfall få en ordning på folks adferd i trafikken,for så sakte(under fartsgrense) som folk kjører nå om dagen tror jeg er rekord. Det føles ihvertfall slik. Syns ikke jeg gjør noe annet enn å kjøre forbi når jeg er ute å kjører bil jeg.
skillbill Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 For min del gjelder dette også de som "snegler" seg ut av rundkjøringer, kryss, ut på motorvei osv. Greit at man ikke bør dra motoren til turtallsperra hver gang, men det får være grenser!
///Mysild Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse Nå ble jo min situasjon litt snakkis på dagens kaffeslabbedask, og da kom det frem at den ene ved kaffeslabbedasken hadde blitt stoppet i beltekontroll av UP uken før, hvorpå vedkommende sjåfør hadde sagt til UP: "hvorfor blir detta prioritert, kan dere ikke heller kjøre frem og tilbake og ta de forbanna svineskallene som kjører for sakte og skaper unødvendig irritasjon og farlige forbikjøringer?" Hvorpå politimannen svarte: "Desverre for deg, er årets fanesak bilbeltekontroller. MEN, du har helt rett. og DETTE er faktisk noe vi skal se nærmere på til neste år er det bestemt sentralt." Så joda, det er faktisk håp uhu!! får bare bruke fjernlys og blink fram til da... forresten disse snilene som også kjører 70 i 80 sona, og atpåtil legger seg i venstrefila i tofelten... de er hyggelige de!
bad_ip Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Noe av det som irriterer meg mest er kjøringen på 2 feltsmotorvei! Er umulig å koble inn cruisecontrol på fartsgrensen! Ligger du i høyre fil er det alltid noen som ligger 5-10 km/t under... og ligger du i høyrefeltet er det alltid noen som ligger å presser. Jeg er overrasket over meg selv den siste tiden... holder fartsgrensen stort sett hele tiden. Og føler meg nesten som sinke selv:p Så jeg blir ofte frustrert over folk som absolutt skal ligge 1 meter fra meg bak når jeg holder fartsgrensen. Og speedometeret mitt er ganske så nøyaktig så den korrekte farten er også fartsgrensen. Men prøver så godt jeg kan å slippe enkelte forbi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå