Gå til innhold

Kraftige ulyder ved kaldstart


Galldrian
 Share

Anbefalte innlegg

Gikk til inkjøp av en E39 98' (520 IAT) februar i år, har hatt den stående i lukket kjellerannlegg hele tiden. Forrige helg var jeg derimot på hytta og det var minus grader og den stod ute over natta. Da jeg skulle starte opp for å kjøre hjem kom det kraftige ulyder (uling/summing) fra motor og vibrasjoner som kunne kjennes godt i rattstammen.

Så ikke noe videre galt, og lot den gå for å bli litt varm, etter en 10min kjøring var den helt fin igjen.

Er dette normalt på en 10 år gammel E39?

PS: Den er gått 230k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt uvanlig for litt eldre biler at den kakler og ramler litt di første 2-3 sekundene en og annen gang ved minus-grader-start! :) så lenge det går vekk og ikke skjer hvergang...

Hadde kaldstart på den idag igjen med samme ulyder, er snakk om opptill 5min med bråk ikke 2-3 sekunder :(

Lurer på om det er noe jeg bør på verksted for jo før jo heller, eller om det er noe som kan vente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, det var ikke bra!

Har du sjekket oljenivået?

ja, spørr et verksted om du kan få la bilen stå over natta og at di skal lytte når di starter den neste dag, komme med en "prognose" og ett prisoverslag for å fikse det..fleste bilverkstedene pleier å være greie på sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lenge siden jeg skiftet olje og nivået er bra. Servo olje nivået har jeg ikke sjekket, usikker på hvordan jeg peiler/fyller dette?

Jeg kjenner ingenting etter en 10min når den har blitt sånn passe varm.

Tror nok jeg bør bestille time på bavaria og få den sett på ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du skrur av lokket til servoveskebeholderen er det vell en målepinne inne i lokket som viser min/max..men dette har vell ingen betydning hvis d kommer ulyder uten at du dreier på rattet..jeg hadde skikkelige ulyder pga lite servoveske en gang,men den lyden kom kun når jeg dreide på rattet og kun når motoren var kald..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du skrur av lokket til servoveskebeholderen er det vell en målepinne inne i lokket som viser min/max..men dette har vell ingen betydning hvis d kommer ulyder uten at du dreier på rattet..jeg hadde skikkelige ulyder pga lite servoveske en gang,men den lyden kom kun når jeg dreide på rattet og kun når motoren var kald..

Skal ta en titt når jeg kommer hjem. Når det gjelder etterfylling av servoveske, er dette noe man kan gjøre selv?

- Må man tømme ut den gamle først?

- Må man kjøpe spesiell veske akkurat for min bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etterfylle kan du gjøre selv..hvis det ikke er en olje fra forrige århundre holder det å bare etterfylle.. :P når det kommer til oljen husker jeg ikke hva den heter og det kan variere fra bil til bil..men dette står i instruksjonsboken din eller du kan spørre en bmw forhandler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fant en annen tråd ang fylling av servoolje

Kjøp 2 liter servoolje,bruk en oljesuger og tøm beholderen,fyll opp med ny olje og start motoren vri rattet til venstre og høyre 4-5 ganger,stopp og tøm beholderen fyll opp igjen og gjenta prosedyren til du har brukt opp 2 liter,litt tungvint men det meste av den gamle oljen blir skiftet ut.kjør noen dager og ta gjerne enda en liter,jeg brukte biltemas atf dextron III olje blir ikke så dyrt.

Kjører denne, så skal jeg heller si fra om det ble bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...