Galldrian Skrevet November 20, 2008 Share Skrevet November 20, 2008 Gikk til inkjøp av en E39 98' (520 IAT) februar i år, har hatt den stående i lukket kjellerannlegg hele tiden. Forrige helg var jeg derimot på hytta og det var minus grader og den stod ute over natta. Da jeg skulle starte opp for å kjøre hjem kom det kraftige ulyder (uling/summing) fra motor og vibrasjoner som kunne kjennes godt i rattstammen. Så ikke noe videre galt, og lot den gå for å bli litt varm, etter en 10min kjøring var den helt fin igjen. Er dette normalt på en 10 år gammel E39? PS: Den er gått 230k Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet November 20, 2008 Share Skrevet November 20, 2008 Er ikke helt uvanlig for litt eldre biler at den kakler og ramler litt di første 2-3 sekundene en og annen gang ved minus-grader-start! så lenge det går vekk og ikke skjer hvergang... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galldrian Skrevet November 20, 2008 Forfatter Share Skrevet November 20, 2008 Er ikke helt uvanlig for litt eldre biler at den kakler og ramler litt di første 2-3 sekundene en og annen gang ved minus-grader-start! så lenge det går vekk og ikke skjer hvergang... Hadde kaldstart på den idag igjen med samme ulyder, er snakk om opptill 5min med bråk ikke 2-3 sekunder Lurer på om det er noe jeg bør på verksted for jo før jo heller, eller om det er noe som kan vente? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet November 20, 2008 Share Skrevet November 20, 2008 oi, det var ikke bra! Har du sjekket oljenivået? ja, spørr et verksted om du kan få la bilen stå over natta og at di skal lytte når di starter den neste dag, komme med en "prognose" og ett prisoverslag for å fikse det..fleste bilverkstedene pleier å være greie på sånt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet November 20, 2008 Share Skrevet November 20, 2008 Ul/summing og vibrasjon i ratt er trolig dårlig servo olje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ketil74 Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 Hei jeg har samme type bil og aldri vært borti lignende,en 10 r gammel bmw skal ikke ha slike unoter ved kaldstart.Dra innom et bmw verksted og få sjekket det grundig,det er verd å ta det så tidlig som mulig hvis ikke blir det fort dyrt.Lykke til:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 Sjekk væskenivået på servoen som et utgangspunkt. Prøv å bytt denne og se om det blir bedre. Kjenner du noe i rattet under kjøring? Det kan være at servopumpa er slitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galldrian Skrevet November 21, 2008 Forfatter Share Skrevet November 21, 2008 Er ikke lenge siden jeg skiftet olje og nivået er bra. Servo olje nivået har jeg ikke sjekket, usikker på hvordan jeg peiler/fyller dette? Jeg kjenner ingenting etter en 10min når den har blitt sånn passe varm. Tror nok jeg bør bestille time på bavaria og få den sett på ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 når du skrur av lokket til servoveskebeholderen er det vell en målepinne inne i lokket som viser min/max..men dette har vell ingen betydning hvis d kommer ulyder uten at du dreier på rattet..jeg hadde skikkelige ulyder pga lite servoveske en gang,men den lyden kom kun når jeg dreide på rattet og kun når motoren var kald.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galldrian Skrevet November 21, 2008 Forfatter Share Skrevet November 21, 2008 når du skrur av lokket til servoveskebeholderen er det vell en målepinne inne i lokket som viser min/max..men dette har vell ingen betydning hvis d kommer ulyder uten at du dreier på rattet..jeg hadde skikkelige ulyder pga lite servoveske en gang,men den lyden kom kun når jeg dreide på rattet og kun når motoren var kald.. Skal ta en titt når jeg kommer hjem. Når det gjelder etterfylling av servoveske, er dette noe man kan gjøre selv? - Må man tømme ut den gamle først? - Må man kjøpe spesiell veske akkurat for min bil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 etterfylle kan du gjøre selv..hvis det ikke er en olje fra forrige århundre holder det å bare etterfylle.. når det kommer til oljen husker jeg ikke hva den heter og det kan variere fra bil til bil..men dette står i instruksjonsboken din eller du kan spørre en bmw forhandler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galldrian Skrevet November 22, 2008 Forfatter Share Skrevet November 22, 2008 Peila servo olja, det var farefullt lavt ja! Hvilken olje passer til min E39 og hvor kan jeg få tak på det rimelig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet November 22, 2008 Share Skrevet November 22, 2008 DexronII eller CHF Står merket på lokket som enten ATF eller CHF. Trolig billigst på biltema, men det er jo ikke noen stor utgift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galldrian Skrevet November 22, 2008 Forfatter Share Skrevet November 22, 2008 Ja fant en annen tråd ang fylling av servoolje Kjøp 2 liter servoolje,bruk en oljesuger og tøm beholderen,fyll opp med ny olje og start motoren vri rattet til venstre og høyre 4-5 ganger,stopp og tøm beholderen fyll opp igjen og gjenta prosedyren til du har brukt opp 2 liter,litt tungvint men det meste av den gamle oljen blir skiftet ut.kjør noen dager og ta gjerne enda en liter,jeg brukte biltemas atf dextron III olje blir ikke så dyrt. Kjører denne, så skal jeg heller si fra om det ble bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galldrian Skrevet November 22, 2008 Forfatter Share Skrevet November 22, 2008 Pokker, etter å ha lest litt og sjekke selv i bilen er det CHF olje jeg må ha. Kan ikke blande ATF og CHF da blir det krøll. Men finner ingen plass i Stavanger det selges CHF, noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå