bmwx1xdrive23d Skrevet November 22, 2008 Skrevet November 22, 2008 Har i dag startet opp min 325ix etter at jeg har hatt ut motoren og pakket den om. Etter oppstart lyser olje lampen. Kjørte den i 10 sekunder, og stoppet for å se hvorfor. HAr skrudd av oljefilteret, men ikke kommet opp noe olje. Det eneste jeg har gjort rund oljepumpen er å bytte simring bak hjulet til regreimen. Har hatt ut bunnpanne , renset den og ny pakningsement. Har ellers bare bytta div simringer og topppakning. Kun brukt orginale BMW deler. Det jeg lurer på er, hvor lang tid vil det ta fra en starter opp en " ny motor før olje filteret skal fylle seg? Mulig jeg ikke har vært helt snill med ledningen til oljetrykksbrytern, så skal ned å sjekke den nå. Eventuelt om det viser seg å være 0 oljetrykk, noen som vet hva jeg har gjort feil? Var helt i orden da jeg tok ut motoren, kun olke lekk fra simringer. har ikke demontert en skrue på selve oljepumpa. Er veldig takknemlig for svar etter mange timers iherdig hodekløing.
BMWe30 Skrevet November 22, 2008 Skrevet November 22, 2008 kan være pumpa som rett og slett har tatt kveld...
MBiMMer Skrevet November 22, 2008 Skrevet November 22, 2008 ved første oppstart er det en fordel å kjøre motoren noen runder på starteren for å få litt smøring før oppstart. du kan jo prøve å skru ut oletrykksbryteren og kinne litt for å se om det kommer ut noe olje
5 serie Skrevet November 22, 2008 Skrevet November 22, 2008 kan være pumpa som rett og slett har tatt kveld...[/quoteHei, det skal komme olje til oljefilteret med en gang. -At det ikke var olje i filteret etter din prøvestarting, var unormalt Kanskje du har montert noe som stenger for at oljepumpen ikke kan levere å opparbeide oljetrykk? (eventuellt en pakning som tildekker en smørekanal e.l.?)
bmwx1xdrive23d Skrevet November 22, 2008 Forfatter Skrevet November 22, 2008 takker for gode svar. Men hva som er/var galt, er ikke godt og si. Jeg demonterte alt forran på motoren så jeg kom til oljepumpe akselen, satt på en drill, full pupp i noen sekunder, så var det trykk i massevis;) mulig at noe har vært tett, eller at pumpa har vært helt tørr så den ikke har klart og suge opp.
Fliid Skrevet November 22, 2008 Skrevet November 22, 2008 Hørtes snedig ut. En slik pumpe stoler man ikke på. Det siste du vil er og plutselig miste oljetrykk, pågrunn av en ustabil oljepumpe. Svikt på M20 pumper skjer sjeldent, men alikevel. Jeg hadde ikke kjørt slik.
MBiMMer Skrevet November 22, 2008 Skrevet November 22, 2008 vil tro det er som han sier her at pumpa muligens har vært helt tørr ved oppstart, vil jo gå litt tid før en får opp tryket da...
Fliid Skrevet November 22, 2008 Skrevet November 22, 2008 10 sekunder er ikke kort tid. At en tørr oljepumpe ikke klarer og suge opp og bygge opp trykk iløpet av 10 sek i en skarve M20 blokk og topp er for meg uforståelig. Holdetrykk ved tomgang er veldig lavt på en M20. Han kjørte da drill på full spiker noen sekunder og alt var i orden. Høres rart ut. Jeg vet ikke om det er blitt ruset osv. ved den 10 sekunders tiden..
bmwx1xdrive23d Skrevet November 23, 2008 Forfatter Skrevet November 23, 2008 ruset ikke motoren , det turte jeg ikke når lampa lyste, og jeg må si jeg er litt skeptisk til den pumpe, men har aldri vært noe galt med den, og syntes det skulle blitt det nå og, har ikke rørt noe med pumpa,og alle delene jeg har byttet har jeg bestilt orginalt på chassi nr, så syntes det var rart om noen av delene var feil. det jeg tengte på var om kansje toppakningen tettet mellom topp og bunn, men brytern sitter i bunnen. Og det er vel det eneste som kunne ha tettet noe. Nå har den stått et par timer, og oljelampa slokker nå allerede før motoren har startet, mens den går på startern. Så får vurdere hva jeg gjør, om jeg kansje tar opp og bytter pumpa, billig forsikring kontra havari.
|Ole| Skrevet November 23, 2008 Skrevet November 23, 2008 Du kan jo sjekke på den måten att du tar av filter for.eks å prøver å dra den på startern da, da burd du sjå om du har olje trykk. Blir litt søl men
icc Skrevet November 23, 2008 Skrevet November 23, 2008 Har opplevd av pumpa mi har sluttet å fungere, da var det vann og kulde som hadde lagt seg til nedi bunnpanna etter jeg hadde av toppen. Fjerna det og pumpa funka fint, men bytta den uansett!
5 serie Skrevet November 23, 2008 Skrevet November 23, 2008 Har opplevd av pumpa mi har sluttet å fungere, da var det vann og kulde som hadde lagt seg til nedi bunnpanna etter jeg hadde av toppen. Fjerna det og pumpa funka fint, men bytta den uansett! Jeg tror at pumpen er ok, oljetrykklyset kommer på dersom pumpen ikke leverer det trykket som skal være i smørekanalene, og motoren skjerer seg ikke dersom man stopper med en gang lampen lyser. så dersom tilfellet ovefor var et "oppstartfenomen" så kan pumpen være helt iorden. -Men det er viktig å ta rede på om det også kan vere tull med oljetrykkventilen da.
Fliid Skrevet November 23, 2008 Skrevet November 23, 2008 Tomgangstrykk på M20 = 0,5- 2,0 bar. 5 serie, du er vell klar over at 0,5 er veldig lite. Og det tar ikke lang tid og jobbe opp til dette trykket. DVS. lampen lyser på under 0.5. Tro hva man vil, jeg hadde bytta den. Så kan trådstrter gjøre hva han vil. : )
5 serie Skrevet November 23, 2008 Skrevet November 23, 2008 Tomgangstrykk på M20 = 0,5- 2,0 bar. 5 serie, du er vell klar over at 0,5 er veldig lite. Og det tar ikke lang tid og jobbe opp til dette trykket. DVS. lampen lyser på under 0.5. Tro hva man vil, jeg hadde bytta den. Så kan trådstrter gjøre hva han vil. : ) 5 serie her, Ja he he, det er best å vere på den sikre siden, men både jeg og du ville nok vere trygge på at motoren har det fint med ny olje ingen lampe som lyser, serlig når det som ovenfor var konstatert at pumpen likevel gir oljetrykk... Jeg ville kjørt til neste gang eventuell feil oppstod. -Det er jo vanligvis slik at så lenge det er oljetrykk, så ligger dette godt innenfor grensene, å jeg har ikke hørt om oljetrykkbrytere som har hatt for lav instiiling på orginalmotorer ennå. I "gamledager" hadde mange biler en gradert måler på dash,en som synte at oljetrykket gikk ned på tomgang... dette ble da etterhvert en indikator på at motoren sakte men sikkert nærmet seg tid for overhaling, å det kunne nok hende at man da også byttet oljepumpen eller overhalte den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå