Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

tja en km rett fram så gikk iallefall min 523modell med manuell bedre enn min brors 2004modell 320d med chip og gjett hvem som koset seg mest,han som måtte gire på 4500 omdreininger eller ham som giret på 6500 :wink:

320d en hans er forøvrig solgt pga at han var så missfornøyd med motoren.

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

javel, så denne motoren er drit fordi den ikke passer på racerbanen?

Synes den later til å fungere ypperlig til a-b kjøring.

Men er gjerne interresert i konstruktiv kritikk på denne motoren!

Skrevet

Vedr. M47D20 klonene (115, 122, 136, 150 og 177 hestekrefter) mener jeg at de har et litt harskt lydbilde rundt 3200 rpm... en slags resonanse fra eksosannlegget som kan være irriterende. Min motor (115 HK) liker heller ikke å bli belastet under 1400 rpm og det kan være litt masete i bytrafikk. Jeg savner også et 6. gear, men det er mest fordi motoren er mer enn sterk nok til å klare et tyngre gear i høyere hastigheter. Dagens E90/91 325i (N53B30) yter f.eks kun 5 Nm mer enn min gamle M47D20 motor og det setter det hele i et perspektiv. Alt i alt mener jeg at M47D20 motoren er en meget vellykket dieselmotor... vesentlig mer vellykket enn alternativene fra f.eks VAG og Mercedes-Benz.

Skrevet

når har jeg sagt at den er drit for den ikke funker på bane? ser egentlig ikke at den har så mange flere fordeler enn at den bruker lite disel.

har foresten kjørt min 320d på bane og der fungerte den strålende sånn sett bort fra motoren.superfin balanse i bilen. :)

Skrevet
og hvor mye penger har man egentlig spart på drivstoff den dagen du har byttet dyser/pumpe/turbo noe som virker å være veldig vanlig.

men nok ot fin bil!

Nå er det litt viktig å påpeke at det ikke er alminnelig at folk må skifte dyser, pumper, turbo etc. i forbindelse med M47D20 motoren. Det er selvfølgelig kjedelig for de som må skifte slike relativt dyre komponenter, men det er dessverre alltid slike historier folk husker best. De fleste kjører imidlertid langt og lengre enn langt med denne motoren uten å oppleve større vedlikeholdskostnader. Vår 2003 E46 318d Touring har f.eks kjørt nærmere 180000 Km uten problemer... og hvis vi nå plutselig skulle få en ekstraordinær kostnad på f.eks 25000 kroner er ikke det verdens undergang. Så langt har vi en kilometerkostnad på under 1,50 kroner pr. kilometer og selv om vi fordeler 50000 ekstra kroner over 180000 Km gir det en ekstra kostnad på bare ca. 0,30 kroner pr. kilometer. Totalt sett er dette en kostnad langt under hva som er alminnelig i forbindelse med det å ha en bil. Ergo kan en dieselbil være svært økonomisk, men det er viktig å huske på at en dieselbil er mest drivstofføkonomisk hvis man kjører langturer i et jevnt tempo.

Skrevet

Vedr. M47D20 klonene (115, 122, 136, 150 og 177 hestekrefter) mener jeg at de har et litt harskt lydbilde rundt 3200 rpm... en slags resonanse fra eksosannlegget som kan være irriterende. Min motor (115 HK) liker heller ikke å bli belastet under 1400 rpm og det kan være litt masete i bytrafikk. Jeg savner også et 6. gear, men det er mest fordi motoren er mer enn sterk nok til å klare et tyngre gear i høyere hastigheter. Dagens E90/91 325i (N53B30) yter f.eks kun 5 Nm mer enn min gamle M47D20 motor og det setter det hele i et perspektiv. Alt i alt mener jeg at M47D20 motoren er en meget vellykket dieselmotor... vesentlig mer vellykket enn alternativene fra f.eks VAG og Mercedes-Benz.

Jeg kjører mye 320d e91 som firmabil, og synes den er passer både til bytrafikk og langkjøring. Har ikke funnet noen irritasjonsmomenter hittil med den motoren! Kan ikke erindre å ha brukt 6. gearet i norsk trafikk heller, så hvis motor er nogenlunde lik e46 320d kan jeg ikke forstå atdet savnes på den modellen heller( europa motorvei blir noe helt annet-og der et jeg 6.gearet kommer til sin rett).

Det som Marius nevner med dyser ogslikt, er det bare enkelttilfeller eller en vanlig feil med disse motorene?

Skrevet

når har jeg sagt at den er drit for den ikke funker på bane? ser egentlig ikke at den har så mange flere fordeler enn at den bruker lite disel.

har foresten kjørt min 320d på bane og der fungerte den strålende sånn sett bort fra motoren.superfin balanse i bilen. :)

Vel, begge de to foregående innleggene dine innebar hvor mye krefter motoren har.eller hvor lite. Og at over 1 km så går den dårligereenn 523i.

Men bruker du 523i og 320d til og fra jobb hver dag i en måned, hvilken kommer da best ut som mest brukervennlig og økonomisk?

Hvilken som går fortest rett frem er totalt uinteressant.

edit. beklager skriveleif i innlegg. små taster- mørkt- store hender......

Skrevet

tja det var ikke jeg som dro frem det med hvor fort en 320 går i forhold til 523 det var larserso som gjorde.

hvor brukervenlig en 320d er i forhold til en 523 kan jo diskuteres.

en 320d som kansje er 150000kr dyrere koster jo mere i verditap og lånekostnader om den da bruker en par dl mindre pr mil(på langkjøring) så må du vel kjøre ganske langt før det gjevner seg ut.

desuten er jo e39 sikrere og mere komfortabel enn en e46.

på minusiden skal jo e39 av den gamle typen ha service oftere.

Skrevet

Enig med ///Mysild.. Kan dere ikke bare slutte å kritisere denne motoren da.. Hvis eieren er fornøyd med motoren i sin bil og bilen sin, så diskuter i en annen tråd istedenfor :wink: Synes bilen var fin jeg! Gratulerer.

Skrevet

Har ikke funnet noe å sette fingeren på enda, bilen later til å være strøken! :) Motoren synes jeg fungerer fint, har ikke fått prøvd den skikkelig enda. Men den går bra.

Fint at 523`en din er en kjempebra bil og at du er glad i den Marius Paulsen :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...