TommyL Skrevet November 29, 2008 Share Skrevet November 29, 2008 Hvor bor du i lande da? Om du bor i nord-norge eller på øst-lande så er det vanskligere å få jobb enn for en i vest.. Tja....i Dolphin spiller det ingen trille hvor du bor iallefall. Kommer stadig nye folk, jevnt fordelt over alle landsdelene egentlig. Reiseutgifter har aldri vært et tema her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet November 29, 2008 Share Skrevet November 29, 2008 Det er kanskje enklere for dem å ta kontakt hvis du bor i Stavanger enn på østlandet, men det er som Tommy sier.. det spiller ingen rolle hvor du er bosatt egentlig. Man har ofte utreise fra forskjellige steder uansett. F.eks Kristiansund, Brønnøysund, Alta, Bergen, Stavanger. Så det er like lang reise fra Stavanger som fra Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mY6 Skrevet November 29, 2008 Share Skrevet November 29, 2008 Jeg jobber offshore Jobber for Seawell ute på Valhall-feltet. Er kun lærling, begynte nå i august. Er iallefall ikke problem å få læreplass offshore, vet at mange selskaper ikke fikk tak i så mange lærlinger som de selv ønsket. Er det offshorejobb du er ute etter, er drilling(Boring) veien å gå. Der trengs det masse folk. Elektrikker, automatisker, prossess, etc. Kan du nesten bare glemme. På min rigg er det 1 elektrikker pr. crew, og det er 6 crew. Sier seg selv at sjangsen for å få jobb som elektrikker er liten. Hør med Seawell eller Seadrill, vet at de trenger masse nye folk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bergen_ Skrevet November 29, 2008 Share Skrevet November 29, 2008 Seadrill er strikse på inntakspolitikken på drilling sida i allefall. Tar ikkje inn folk uten offshore erfaring, i tillegg må du ha fagbrev. Selvfølgelig annleis med lærlingar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet November 29, 2008 Share Skrevet November 29, 2008 Får de ikke tak i nok lærlinger? Det kan vel ikke stemme... Seadrill krever vel både fagbrev, og enten teknisk fagskole eller offshore erfaring, helst begge deler. Mange selskaper ser i tillegg på yrkeserfaring, men de er generelt opptatt av formell kompetanse i denne bransjen. Aker som kommer med nye rigger, rekkrutterer stort sett folk fra andre selskaper med offshore erfaring som kan være med å få i gang skuta. Det gjør at stillinger kan bli ledige i andre selskaper som f.eks Transocean. Transocean er nok størst sjanse for å komme seg inn i som ny, etter mitt inntrykk. Hvis man har borekurs samt startet på teknisk fagskole eller evt. har et fagbrev og sier at en er villig til å starte teknisk fagskole hvis man får jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mY6 Skrevet November 29, 2008 Share Skrevet November 29, 2008 Får de ikke tak i nok lærlinger? Det kan vel ikke stemme...Seadrill krever vel både fagbrev, og enten teknisk fagskole eller offshore erfaring, helst begge deler. Hvorfor kan ikke det stemme? Og såvidt meg bekjent må man ha fagbrev for i det heletatt å få jobb offshore. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet November 29, 2008 Share Skrevet November 29, 2008 Nei ok. Stemmer det, så stemmer det jo selvfølgelig. Men pågangen er generelt mye større enn inntaket, så det virket rart at de ikke har fått tak i nok lærlinger? Eller tenker du på elektrikere osv? Det er en del nye regler og retningslinjer offshore. Men det er ikke sånn at alle som jobber offshore har fagbrev. De fleste innen drilling/marine som jeg har møtt har ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mad-fun Skrevet November 29, 2008 Share Skrevet November 29, 2008 Som elektriker vil jeg heller være på båt enn på rigg/plattform, pga det er på båt det er utvikling i faget..man er helt alene osv.. Nye rigger er det kun 2 som ikke er noe gammelt "ræl".. Det betyr jo selvfølgelig ikke allverden for dem som verdsetter fritid mer enn noe annnet, men...jeg vil ikke på plattform/rigg ihvertfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_CoZm|C_ Skrevet November 29, 2008 Share Skrevet November 29, 2008 Som elektriker vil jeg heller være på båt enn på rigg/plattform, pga det er på båt det er utvikling i faget..man er helt alene osv.. Nye rigger er det kun 2 som ikke er noe gammelt "ræl".. Det betyr jo selvfølgelig ikke allverden for dem som verdsetter fritid mer enn noe annnet, men...jeg vil ikke på plattform/rigg ihvertfall.. helt enige me deg! jobber selv om "trikker" ombord på båt å trives veldig godt! Har hørt litt av hvert om jobb på rigg. Kjenner flere som har gått fra båt til rigg å tilbake igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TommyL Skrevet November 29, 2008 Share Skrevet November 29, 2008 Jeg har vært på begge deler....supertankere, gasstankere og de siste 12 årene rigg. Skal være enig i at jobben på båtene var mer givende. Men jeg kan vel være såpass ærlig å si at jeg fant ut etterhvert at jeg hovedsaklig jobber pga penger og fritid....og da er ble ikke valget så vanskelig egentlig. Får jo som kjent ikke både i pose og sekk. Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola. Skrevet November 30, 2008 Forfatter Share Skrevet November 30, 2008 Båt er vel ofte 4-4 rotasjon, noe som frister litt lite for meg som familemann... Jeg søker i øst å vest nå på både elektriker og ROV jobber.. Skjønner at det er ca umulig å komme rett ut i fast rotasjon, men jeg sikter mer på utleie firma.. ROV er vel det jeg helst har lyst å jobbe med, da det treffer mine intressert veldig bra, men vi får se. Jeg kan finne på å bli maler der ute, bare for å få kommet i kontakt med de rette folka Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mY6 Skrevet November 30, 2008 Share Skrevet November 30, 2008 Nei ok. Stemmer det, så stemmer det jo selvfølgelig. Men pågangen er generelt mye større enn inntaket, så det virket rart at de ikke har fått tak i nok lærlinger? Eller tenker du på elektrikere osv?Det er en del nye regler og retningslinjer offshore. Men det er ikke sånn at alle som jobber offshore har fagbrev. De fleste innen drilling/marine som jeg har møtt har ikke det. Jeg tenker i retningen folk som har gått VG2 Brønnteknikk. Altså brønnrelaterte fag. Elektrikkere, automatikere, prosessoperatører er det ikke problem med å finne nok av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325demon Skrevet November 30, 2008 Share Skrevet November 30, 2008 mye interesant å lese her, endelig noe on topic:) bor i oslo ja, så ha kansje noe å si det. har ringt opp alle selskapene et par ganger etter de har fått søknaden. men satser på 5-6 år på båt nå, og håper dette vil gi meg erfaring til å komme meg over til rigg elektrikker etter dette. tror dere dette er riktig vei å gå? gir det meg relevant erfaring? blir nok litt mye jobbing på båt når man skal skaffe seg familie osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bergen_ Skrevet Desember 1, 2008 Share Skrevet Desember 1, 2008 Når det gjeld ROV, så går det kurs innimellom på lik linje med bore- og brønnteknikk. Prismessig er det omtrent lika dyrt. Veit ikkje korleis det er med tilgang på jobbar etter eit slikt kurs. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mathisen Skrevet Desember 1, 2008 Share Skrevet Desember 1, 2008 Hei. Jeg jobber og som elektriker Offshore. Og bor på Østlandet. Jeg begynte og jobbe på litt større land anlegg som Ormen lange prosjektet og Alvheim. Dette var for å få litt erfaring i offshore og industri anlegg. Derfra gikk det rett ut offshore! Har fått alt av kurs fra firmaene jeg har jobbet i. Har ikke kostet en krone selv for å komme ut. Har ikke hatt problem med å komme ut offshore. Det som er vanskelig er å få jobb i oljeselskapene, og komme fast et sted som er neste mål. Enda jeg nå har blitt gode venner med de rette folka er det ikke lett. Fordi det er så mange ledd i en ansettelse. Får håpe dere kommer ut dere som prøver. Det er iallfall værdt det når man først er der. Stortrives der ute på havet. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå