Gå til innhold

Mange her inne som jobber offshore?

Ola.
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tilbud av Bergen stillas service for noen år siden, men i og med at jeg ville gå fra

450 ved og jobbe hjemme miste gratis firmabil og telefon og opp til 550 ca grovt regnet takket jeg nei, måtte ta et sikkerhetskurs på Rafnes i grenland og det var det.

Forskjellen her er jo at du da får 100k bedre betalt (minus telefon og firmabil som allikevel ikke er særlig lønnsomt for tiden), og masse fritid? Ihvertfall om det var snakk om normal nordsjøturnus.

Og 2-300 arbeidstimer mindre i åre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne tråden er overhode ikke noe verre enn de trådene til mange av dagdriverne her inne, skryter på seg biler og skal selge deler som ikke har noen gang eksistert i demmes eie

Men skal du i norsjøen, og om du er så heldig og får et tilbud så pass på at du får fast jobb av oljeselskapet og at du ikke blir leid ut av et firma på land, har mye og si på lønna. Men tror ikke det er så enkelt å få jobb der ute nå

Hva mener du med det første der da?

Det rådet du gir er ikke noe bra råd. Ta det du får. Har du vært ute en gang før, så kommer du lett ut igjen. Oljeselskapene gir folk fast jobb fort, de er ikke akkurat kjipe med det. Nå om dagen gir noen deg fast jobb før du har vært offshore, fordi de er redd for at du stikker av til andre selskaper etter å ha vært ute en tur med de. Det er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går nå på Brønnteknikk på Kalhammeren (Stavanger Offshore Tekniske Skole) stortrives her, vi er 5klasser på 15 elver per klasse. Bare til de som går Brønnteknikk så har de forskjellige firmaene sagt ja til å ta imot 140 lærlinger totalt. Dette er jo bra, gleder meg til å begynne og jobbe.

Har lyst til å bli roughneck, men veit ikke helt. Lærerene sier dette er den mest usikre jobben, for når det blir pengekriser er det disse folka som sitter uten jobb, fordi ingen lenger vil bore, er det sånn det virker også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjekt å være roughneck. Var roughneck i 6 år eg. Vil heller si at det er service yrket som er usikkert når det blir dårlige tider. Eg fikk ikke jobb i wireline etter læretiden pga kontrakttap og dårlige tider. Boringen fortsetter uansett faen. Og nå fremover blir det seriøs mangel på folk i boring pga alle nybyggene som er på vei. Og på grunn av dette er det også store muligheter for opprykk litt kjappere enn det pleier. Roughneck-jobben kan til tider være den værste jobben på heile riggen, men det kommer helt ann på innstillingen din, om du vil bevege deg og lære masse og stå på, og følgelig oppleve at de 14 dagene på jobb fyker unna, eller om en er av den litt mer late typen som ikke liker fysisk arbeid. Nå er det blitt ganske mye automatisering ute på riggene så endel av det tunge fysiske arbeidet er fjernet også, så det er igrunn bare greit å være roughneck. Nå har jeg vært derrickmann i aker drilling i ett år, og det er også meget kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for godt svar, ja vi har jo vært innom en del teori, men vi var faktisk på maersk sin jack up rig som lå nede i Kristiansand for 3 uker tilbake siden, og fikk sett det i virkeligheten, det er helt ekstremt hvor mye større det faktisk er i forhold til hva du tror, om det er en drittjobb bryr jeg meg ikke om, har ikke tatt den linja for å sitte på ræva, ikke det at jeg sier at de andre fagområdene gjør det, men jeg liker å være mye i aktivitet, blir fort rastløs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må jo bruke WL hvis de borer også?

Forskjellen på sist det var nedgang og oppsigelser, og denne gang forhåpentligvis, er at bransjen henger etter fortsatt pga nedbemanningen forrige gang (og dermed har lært å tenke litt lenger fram). Altså at de ikke vet hvordan de skal få tak i nok kvalifisert folk fordi de sa opp mange for noen år tilbake.

I forhold til etterspørselen på olja (iallefall som var spådd framover) så burde de ha bora flere brønner den perioden som har vært fram til nå, slik jeg har forstått det. Jeg tror ikke selskapene er like raske med å si opp masse folk selvom prisen for fat olje siste tiden har vært skummelt lavt i forhold til det som har vært siste åra, og spådd framover. Forskjellen på "krisa" nå og forrige gang, var at denne gangen har det gått brutalt ned, mens sist så gikk det gradvis nedover. Prisen den gang var vel uansett mye lavere enn den er på nå foreløpig.

Dette er uansett en bransje som svinger veldig, og det kan skje at man står uten jobb, men vil tro at om det skjer så er det spørsmål om tid før det svinger opp igjen. Om det så kan ta noen år..

Hørte noe om at OPEC-landene skal kutte ned på produksjonen (det øker prisen). Norge er ikke med der, så de kan tjene på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får nok ikke boret så mye brønner nå som de gjorde tidligere, for HMS har overtatt all fokus. Det er faktisk snart kvelende mye sikkerhetmas synes eg nå, og det fins ikke tvil om at det gjør at effektiviteten krympes endel. Har selvfølgelig ikke noe imot sikkerhet eg, for ønsker å komme hjem like hel etter jobb, men det får da være måte på... Denne "krisa" som pågår nå, tar iallefall jeg med stor ro, for aker spitsbergen har spikra kontrakt i minst 5 år fremover.

Er forøvrig forundra over hvor sinnsykt mye makt media har altså...Det er jo ene alene de som føkker opp alt i dette landet føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får nok ikke boret så mye brønner nå som de gjorde tidligere, for HMS har overtatt all fokus. Det er faktisk snart kvelende mye sikkerhetmas synes eg nå, og det fins ikke tvil om at det gjør at effektiviteten krympes endel. Har selvfølgelig ikke noe imot sikkerhet eg, for ønsker å komme hjem like hel etter jobb, men det får da være måte på... Denne "krisa" som pågår nå, tar iallefall jeg med stor ro, for aker spitsbergen har spikra kontrakt i minst 5 år fremover.

Er forøvrig forundra over hvor sinnsykt mye makt media har altså...Det er jo ene alene de som føkker opp alt i dette landet føler jeg.

HMS er et konkurransemiddel nå for tiden. Har du dårlig HMS-statestikk, så risikerer du å tape kontrakter. Spiller ingen rolle hvor fort riggen borer, hvis den har dårlig skadestatestikk.

Jeg skjønner at folk blir lei av å høre om det konstante gnålet, men folk hører jo ikke etter ..... ulykker og nesten-ulykker hvor flaks rår, skjer fortsatt. Mye tungt utstyr.

Slik jeg tenker; hvis man skal jobbe i Nordsjøen i kanskje 40 år, så må man aldri ta den lille "sjansen" selvom sannsynligheten er 1 til 1 million hvis konsekvensen er alvorlig skade eller død. Det som ikke kan skje, det skjer. Og før eller siden så mister man fingrer eller blir klemt eller faller ned hvis man ikke tar de "strenge" forhåndsreglene (prosedyrer må bare ses på som en del av selve jobben, og ikke et hinder for jobben. Noen ganger beveger man seg litt vekk fra prosedyrene, men da er du klar over det og har ekstra fokus).

Men uansett, de borer mye raskere i dag enn de gjorde før. Ny teknologi og kunskap. På riggen vår så ligger vi langt foran budsjettet veldig ofte, fordi de har beregna antall dager en brønn tar utifra tidligere erfaring. Kan være at de har beregna 80 dager, og istedet bruker 50 osv.

En del ting tar nok lenger tid, men over det hele så tror jeg det lønner seg. Samme for deg og meg hvor lang tid vi bruker på en brønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMS er et konkurransemiddel nå for tiden. Har du dårlig HMS-statestikk, så risikerer du å tape kontrakter. Spiller ingen rolle hvor fort riggen borer, hvis den har dårlig skadestatestikk.

Helt riktig som morteym sier.

HMS statistikk er alfa og omega for forhandling av kontrakt. Har man dårlig statistikk kan man bare glemme å få ny kontrakt, det er helt sikkert.

Om du borer en kilometer om dagen bryr de seg lite om.

Media er etter oljeselskapene som halsende bikkjer om dagen, mye takket være miljøhysterikerne.

Enhver liten filleting blir smørt utover forsidene med krigstyper, dette gjelder også underleverandører og kontraktører.

Skadene på oljeselskapets omdømme kan være ødeleggende ved alvorlige hendelser.

Så joda, jeg er ofte drit lei noen ganger av regler og påbud som tilsynelatende bare eksisterer for å holde h***** med oss...

Men i siste instans så betyr dårlig HMS statistikk = ingen kontrakt = ingen jobb til meg. Så da får vi bare henge på og gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe på aker spitsbergen har vi 8 rolls royce generatorer, hver på 5,3 megawatt, så det er i aller høyeste grad behov for maskinister...

Rolls royce er jo fine greier. :D

veit du hvordan systemet er der? tenkte på om det er Chief, 1. mask, 2. mask, eller om det bare er chief og motormann osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber på båt, og håper å komme meg på rigg om noen år. Men det viser seg å være ganske vanskelig uten erfaring/fartstid. Jeg er navigatør, og for å få jobb på rigg må jeg ha klasse 1 sertifikat. Nå har jeg klasse 3, så jeg mangler ca 3 års fartstid før jeg får jobb på rigg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...