Gå til innhold

BMW 520 e34 kjølevæske?


Alsmarken
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en e34 som minker veldig med kjøleveske. Når jeg fyller den til topps, minker den veldig mye bare på en kort kjøretur. Jeg kan ikke se noe lekasje. Er helt tørt i motorrommet, og der også tørt under bilen (vertfall i garasja).

Er det noen som har ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme som min, helt lik, sliter da med samme, slukler vann men finner ikke ut fra hvor, har sett at det har lekket der med girkassen et sted noen ganger.. men finner ikke ut fra hvor, følger med her visst det er noen som har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lagt merke til at der kommer noe ut der.

Det minker og minker, når jeg fyller fult. Og kjører vell 5-10 min så har det minket veldig mye. Til et hakk og der blir den, vertfall så lenge jeg har kjørt. Litt dårlig forklart, men om dere ikke skjønner så bare si i fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det mye røyk fra eksosen? Hvit røyk? Det er er typisk tegn på defekt toppakning hvor kjølevannet går inn i sylinderen.

Er det hvit "guffe" i oljepåfylling/toppdekselet?? Det er et annet typisk tegn på defekt toppakning hvor kjølevannet går ut i olja.

Er tempen utstabil? Nærmer den seg rødfeltet? Bytt vannpumpe, defekt vannpumpe er VELDIG vanlig på M50, og termostat i første runde.

Dersom ikke vifta øker hastigheten markant ved temperaturøkning og/eller det ikke kjennes økt motstand burde viskosekobling også byttes. Vanlig feilkilde det også.

Er det for mye trykk i kjølesystemet? Blir noen av slangene svært harde når motor går på tomgang? Blåser den kjølevæske ut av ekspansjonstanken gjennom overløpet? Husk at ekspansjonstanken ikke skal være helt full når kjølevæska er kald. Volumet øker med temperaturen og max nivå skal måles med driftsvarm motor. Fyller du over maxmerket vil den blåse ut gjennom overløpet når den blir varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet jo ikke hvor mye der er snakk om, men hvis du ikke har olje i vannet eller der er grått "slim" under oljelokket, er jeg rimelig sikker på at det er vannpumpen.. den kan drikke en del hvis den er gåen.. jeg hadde startet der :)

Her tror jeg du er helt på bærtur. Symptomene du lister opp tyder alle på defekt toppakning, ikke vannpumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet jo ikke hvor mye der er snakk om, men hvis du ikke har olje i vannet eller der er grått "slim" under oljelokket, er jeg rimelig sikker på at det er vannpumpen.. den kan drikke en del hvis den er gåen.. jeg hadde startet der :)

Her tror jeg du er helt på bærtur. Symptomene du lister opp tyder alle på defekt toppakning, ikke vannpumpe.

det er derfor jeg skriver "hvis du ikke har" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vert ute og skjekket, det er ikke en grådig "gugge" på toppen av motoren der man hiver inn på oljen. Men nå fylte jeg på vann og kjørte. Da var det ingenting som skjedde, vannet øke akkurat som det skal.

Det skjedde ikke før. Så nå får vi bare se om det holder.

Men jeg tok hånda mi bak på eksosen, da virket det som om den var litt fuktig. Vet ikke om den skal være sånn eller om det er vann? Det sprutet ikke ut liksom.

Takk for rask respons

Mhv Ole :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis der kommer hvit røyk ved pådrag etter langkjøring tyder det på toppakningen, men hvis der ikke er olje i vannet og vann i oljen tror jeg mest på vannpumpen... den kan drikke mye hvis den er dårlig, jo varmere bilen blir jo mer drikker den :)

litt lissom meg og øl.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...